eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodypolski samochod elektryczny › Re: polski samochod elektryczny
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!2.eu.feeder.erj
    e.net!feeder.erje.net!newsreader4.netcologne.de!news.netcologne.de!news.mixmin.
    net!eternal-september.org!reader02.eternal-september.org!.POSTED!not-for-mail
    From: heby <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: polski samochod elektryczny
    Date: Wed, 15 Dec 2021 12:06:29 +0100
    Organization: A noiseless patient Spider
    Lines: 71
    Message-ID: <spci7r$8ak$1@dont-email.me>
    References: <1wnprd0g67o9z$.163d4juzv9ska$.dlg@40tude.net>
    <sotm45$nfc$2@dont-email.me> <61b74aa5$0$527$65785112@news.neostrada.pl>
    <sp897u$ij1$1@dont-email.me> <61b7aa10$0$550$65785112@news.neostrada.pl>
    <sp8b7c$3b6$1@dont-email.me> <sp9boh$8jd$1@news.icm.edu.pl>
    <spavfg$q02$1@dont-email.me> <spc5ok$iel$2$Cav@news.chmurka.net>
    <spc6f6$v1e$1@dont-email.me> <spc7dp$jd6$1$Cav@news.chmurka.net>
    <spc8ar$9jk$1@dont-email.me> <spc931$k9v$1$Cav@news.chmurka.net>
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Injection-Date: Wed, 15 Dec 2021 11:06:35 -0000 (UTC)
    Injection-Info: reader02.eternal-september.org;
    posting-host="c558221ecd051783b13dd5cc5fc94e2f"; logging-data="8532";
    mail-complaints-to="a...@e...org";
    posting-account="U2FsdGVkX19Vm68ZHJE5m6/FbJC19cxN"
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:91.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/91.4.0
    Cancel-Lock: sha1:zi1zEfKMZcYuYj7bNQAkdQ9BDP8=
    In-Reply-To: <spc931$k9v$1$Cav@news.chmurka.net>
    Content-Language: en-US
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2699861
    [ ukryj nagłówki ]

    On 15/12/2021 09:30, Cavallino wrote:
    >> Pisanie softu to nie jest wielka sztuka.
    > Jasne.
    > Ale pisanie dobrego softu już tak.

    Nie, też nie. Poczyniliśmy niejakie postępy od lat 60tych, dzisiaj
    pisanie dobrego softu to nie tyle kwestia sztuki, co bardziej kontroli
    nad białkiem.

    > Jak mówie, w okolicy u mnie
    >> kilka firm produkuje software do automotive i to nie jest nic
    >> strasznie skomplikowanego pod względem logistycznym.
    > Logistyka to nie całość życia, więc nie o nią mi chodziło.

    Wiec rozmawiamy o różnych rzeczach.

    >> Soft typu "multimedia i duperele" niewątpliwie, ale już soft typu
    >> "falownik" nie czyni nic specjalnie "dodanego".
    > No chyba że jednak czyni.
    > I optymalizuje zużycie prądu do tego stopnia, że jeden samochód da się
    > używać, a inny nie bardzo.

    Ktoś musiałby zdrowo spieprzyć swoją robotę, jesli prąd "uciekałby"
    gdzieś bokiem, poza silnikiem.

    Nie dramatyzujmy. Falowniki do silników to rzecz w zasadzie kłopotliwa w
    popsuciu czy napisaniu źle, jesli robią to ludzie z doświadczeniem.
    Napisano takich setki/tysiące. Następny, to nie jest coś niebotycznie
    skomplikowanego.

    > Przykład - jak auto jeździ po mieście zimą, to można włączyć wszystkie
    > możliwe grzałki na starcie, i zużywać 20 kWh na samo grzanie....
    > I tak co 10 minut od nowa.

    Ale to są jakieś duperelowane problemy z bugami w sofcie, w dodatku
    wysokopoziomowym, który to prawdopodobnie nie przechodzi certyfikowania.

    > A inni jakoś dali radę zużywać w tych samych warunkach 25 kWh (a nie 40
    > kwh), ale łącznie z jazdą, czyli powiedzmy 18 kWh na jazdę a 7 na grzanie.

    Fizykę trudno oszukać, skoro ktoś grzeje konkretnymi kW to dostaje
    konkretne kW ciepła.

    Mówisz to algorytmice wysokopoziomowej. Tej samej która steruje lampkami
    w bagażniku. Mają buga, kiepskich programistów albo kiepski QA. Normalne
    w świecie IT.

    > To samo dotyczy sterowania napędami itd

    Nie, to inny poziom. Sterowanie napędami wymaga specjalistycznej wiedzy
    z akresu programowania, dlatego mówię o "doświdczonych nerdach".

    Sterowanie lampkami i grzaniem kabiny obrobią studenci (z widocznym
    skutkiem).

    > To tylko nudny kawałek
    >> softu sterujący kilkoma tranzystorami. Owszem, bywa rozbudowany, ale
    >> nikt go nie pisze od zera,
    > W przypadku elektryków jednak zwykle pisze się go od zera.

    Wątpię. Zdecydowana większośc firm, które pracują z takimi problemem, ma
    bazę kodu, testy i doświdczenie. Tego się nie pisze od zera bo niby po co.

    > Ale pewnie Tobie chodzi o inny soft niż mi.

    Nie wiem o jaki mi chodzi, bo w dokumencie z netu jest tylko
    tumanistyczne stwierdzenie o "jakimś sofcie". Zgaduje, że
    wysokopoziomowym, sterującym algorytmiką typu "jesli hamujesz, to
    przełacz falownik w tryb odbierania energii" itp. Sam soft na falownik
    to, prawdę mówiąc, wątpie aby ktoś napisał całkowiecie samodzielnie, do
    tego potrzeba jest duża inwestycja w laboratorium i masa sprzętu.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: