    From: BartekK <s...@N...org>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: podczas jazdy - wolna skrzynia biegów (manual)
    Date: Mon, 03 Oct 2011 21:16:33 +0200

    W dniu 2011-10-03 20:50, Tomasz Pyra pisze:

    > Z przyczyn do naprawienia - tak jak już wspominano może ciągnie
    > sprzęgło, albo któreś łożysko.
    > Sprawdza się to najprościej przy podniesionych przednich kołach -
    > trzymając samochód z wciśniętym sprzęgłem i włączonym biegiem koła nie
    > powinny się kręcić.
    > Analogicznie przy puszczonym pedale sprzęgła i skrzyni na luzie również
    > koła nie powinny się kręcić (ewentualnie tu jakieś leniwe obracanie się
    > kół jest myślę dopuszczalne, ale takie że bez problemu zatrzymasz to ręką).
    Nie mam warunków by podnieść całe auto, po podniesieniu jednego koła -
    nic się nie kręci, ani na luzie ani na dowolnym biegu z wciśniętym
    sprzęgłem. Ale jest lekka szpera, więc może ona dawać wystarczający opór
    z drugiego koła.

    > Druga sprawa to rozgrzanie skrzyni - na zimnym oleju skrzynia ma prawo
    > chodzić trochę ciężej. Ewentualnie możesz spróbować wymienić olej w
    > skrzyni, jak są różne dopuszczalne to najlżej powinna skrzynia chodzić
    > na najrzadszym.
    Fakt! po dobrym rozgrzaniu (skrzyni, nie silnika, bo ten jest ciepły
    bardzo szybko) jest wyczuwalnie lepiej, ale nadal bez rewelacji jakiej
    bym oczekiwał po wersji OPC

    > Kolejna rzecz która pomaga na szybką zmianę biegów to zamiana gumowych
    > tulejek na końcu linek przy wybieraku na takie same tylko aluminiowe -
    > znacznie to poprawia przełożenie siły z drążka na wybierak, ale efekt
    > uboczny jest taki że działa to też w druga stronę i drążek mocniej drży.
    A niech sobie drży, spróbujemy wymienić jeśli dostanę coś pasującego.

    > A gaz puszczasz przy zmianie tych biegów? Bo cywilne skrzynie nie lubią
    > przerzucania biegów z międzygazem.
    Puszczam, ale to wielki teutoński kloc żelastwa v6, nie spada z obrotów
    jak sportowe R4. W dodatku bez włączenia trybu sport - jest jakiś "filtr
    dolnoprzepustowy" na przepustnicy (elektronicznej oczywiście), który
    powoduje uśrednianie naciśnięcia gazu - gwałtowne puszczenie powoduje
    realnie płynne opadanie "wirtualnego" pedału, więc np szybkie wciśnięcie
    sprzęgła z równoczesnym puszczeniem gazu powoduje chwilowy podskok
    obrotów (do góry! bo przepustnica jeszcze się nie zamknęła a sprzęgło
    już wciśnięte, a po chwili opadniecie rpm do ~800). Na szczęście w
    trybie sport reaguje przepustnica na pedał, a nie na widzimisie komputera.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173