  • Data: 2013-07-23 07:57:29
    Temat: Re: pl. usenet o agile
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2013-07-22 16:40, slawek pisze:
    > Użytkownik "Paweł Kierski" napisał w wiadomości grup

    > Kluczowe jest "ad hoc" - czyli np. programiki mające wszystkiego 100
    > linijek... albo nawet jedną. Nic nie będzie przeszkadzało. Ale nic też
    > Agile nie pomoże.
    >
    > Doraźnie tworzone jednorazówki. Oczywiście, można użyć Agile i do "99
    > bottles"...

    OK - ale czy tu w ogóle możemy mówić o jakimkolwiek prowadzeniu
    projektu? BTW - zdarzyło mi się przy programie 100 linijkowym
    (aktualnie ma chyba kilkadziesiąt więcej) pomyśleć: "Czy na pewno
    potrzebuję w tej chwili wszystkich czterech funkcjonalności, czy trzy
    pierwsze mi wystarczą?".

    Ogólnie - nie ma tu dyskusji.

> [...]
    > wyobrazić jednak zastosowania, które wymagają filozofii "wszystko albo
    > nic". Nie można mieć programu, który nie jest jeszcze całkiem gotowy,
    > ale już jest zaszyty w rozruszniku serca. Podobnie nie można mieć
    > programu, który "trochę" chroni np. wrażliwe dane z dużej bazy itp.
    > Takie rzeczy wolno uruchamiać (w docelowym środowisku) tylko wtedy, gdy
    > są w 100% a może nawet 200% gotowe. Dlatego metodyka zakładająca
    > "zrobimy i w razie czego będziemy poprawiać" może być nie akceptowalna -
    > "w razie czego" straty będą poważne, nieodwracalne i niewybaczalne.

    Widzę podstawowy błąd w rozumieniu Agile. To nie jest "zrobimy
    i w razie czego będziemy poprawiać". To jest "zrobimy *teraz* to, co
    absolutnie niezbędne, najlepiej jak potrafimy". Tak przypuszczałem, że
    w tym podwątku dojdziemy do problemów integracji i testowania całych
    systemów. W takich wypadkach można nieco złamać ortodoksję - dalej
    pracujemy w iteracjach, ale nie upieramy się, że cały system działa
    i jest po każdej iteracji gotowy do release'u. Bez konkretnego przykładu
    trochę trudno rozmawiać. Prawie na pewno da się z takiego systemu
    wykroić elementy niekrytyczne - te można już realizować w zależności
    od potrzeb.

    > Jeżeli już robiłbym coś za friko, to nie po to, aby ktoś mógł się bawić
    > w mojego szefa z tego powodu. Czyli - macie za darmo mój czas i
    > doświadczenie - ale to ja ustalam ile, gdzie i jak to wam daję. I czy w
    > ogóle. To, moim zdaniem, nie współbrzmi ze słowem "dyscyplina", a
    > przecież Agile dyscyplinuje uczestników...

    Cały mój akapit brzmiał:
    "[...] jeśli jest jakiś cel produktowy i osoba/osoby, które chcą
    popychać produkt w kierunku realizacji tego celu, to czemu nie
    skanalizować wysiłków korzystając z elementów Agile?"

    Jeśli jest tak, że ktoś wie, czego się spodziewa po produkcie, a ja
    w to wchodzę, to poniekąd zgadzam się z jego nadrzędną wobec mnie rolą.
    Jeśli nie, to pewnie nie zainteresuję się tym projektem i wybiorę taki,
    w którym można trochę "poszaleć" na własną rękę.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net