  • Data: 2013-07-23 12:28:12
    Temat: Re: pl. usenet o agile
    Od: "slawek" <h...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Edek" napisał w wiadomości grup

    >Myślę, że nie rozpatrujesz Agile z punktu widzenia teorii gier.

    No to może ja spróbuję ;)

    Jestem klientem, mam w kieszeni (aktywa, pasywa, portfel itd.) 1000 euro na
    bardzo prosty program w ECMA-skrypcie, bo potrzebuję.

    Szukam wykonawcy - znajduję takiego od Agile. Moje pierwsze pytanie: "da się
    zrobić za 200 euro"? Odpowiedź: "nie". Na to ja: "a za 500 euro"? Odpowiedź:
    "nie, łącznie to będzie trochę mniej, a może trochę więcej niż 800, może 900
    euro". Ok, jest dobrze. To co mam starczy na zapłacenie za program (więcej
    nie mam, bo po prostu nie mam).

    Przychodzi do szczegółów... "my stosujemy Agile". Wow! Pytam się co to jest.
    Dowiaduję się, że cena nie będzie fixed, ale że zapłacę za robociznę i
    materiały. Ok. Ale upewniam się, że nie więcej niż 900 euro. Ba! Mogę być
    zupełnie szczery - i po prostu powiedzieć, że te 1000 euro to dostałem po
    dziadkach, a ogólnie poza tym nie mam ani grosza.

    I teraz wchodzimy z teorią gier.

    Wykonawca wie, że jak nakręci cenę (przez koszt materiałów, koszt robocizny
    i marżę/zarobek) powyżej 1000 euro, to ja mu nie zapłacę, bo zwyczajnie nie
    mam z czego. Nawet jeżeli będzie próbował - sąd, komornik, windykacja
    jakaś - to prędzej zbankrutuję, niż zapłacę.

    Z drugiej strony, jeżeli jego rzeczywiste koszty - choć tego nie wiedział w
    chwili dojścia do porozumienia - wyniosą zaledwie 10 euro (np. okaże się, że
    już taki program miał napisany) - to jaki ma interes w tym, aby nie chcieć
    zarobić tych 890 euro, a może 990 euro więcej? Przecież on wie, że ja mogę
    tyle dać. A ja wiem że on może tyle chcieć i jakoś to już zaakceptowałem. A
    on wie że ja wiem. Itd.

    Wynik: 1000 euro.