  • 131. Data: 2015-05-20 18:23:04
    Temat: Re: pieszy vs osobówka
    Od: "bartosz" <b...@w...pl>

    > Nie bardzo.
    > Wypadkość maleje, tak w liczbie wypadków jak i ofiarach.
    > Możesz podać źródło Twojego "ponoć"?

    Teraz tego nie znajde, kilka dni temu byl taki komentarz paniusi z jednej z
    komend do artykulu traktujacego o zaostrzeniu przepisow.

    > http://statystyka.policja.pl/download/20/162695/kwie
    cien2015.pdf
    > (w środku jest gotowe porównanie do zeszłego roku)

    W takim razie to nie kwestie bezpieczenstwa stoja za calym tym
    zaostrzaniem - tak czulem :).

    > Problem jest taki, że jest NADAL ZA WYSOKA.
    > W porównaniu z krajami "starego zachodu" oczywiście.

    Niech zatem najpierw nasza waaaadza przygotuje taka sama infrastruktura, jak
    na zachodzie - wtedy porozmawiamy.

    > Nie, jeszcze nadal giną, bo nadal kierowcy liczą na "niewtargiwanie"
    > i jadą bez zwolnienia :P

    A ja tylko przypomne, ze "niewtargiwanie" jest ciagle obowiazkiem pieszych.
    I co sie okazuje? - ze jesli waaaadza nie potrafi wymoc na pieszych
    przestrzegania "niewtargiwania", to zmieni zaostrzy prawo dla kierowcow? -
    to jest podejscie rodem z gornej volty :)

    > A tak swoją drogą, +50 to już raczej nie jest problem
    > (tylko) pieszych. Przy zderzeniu samochodów "+50"
    > obniża zabezpieczenie blachą, więc prędzej dlatego.
    > Bo ci z innych dróg nie będą "niewtargiwać" :P

    A tymczasem mundurowe zlodziejaszki mowia co innego (wspominaja wlasnie o
    pieszych jako przyczynie zaostrzen).

    > BTW: tak, jest problem w postaci braku "znaku jedź" do
    > wydania przez pojedynczego pieszego. Oraz braku pozycji
    > w "cenniku mandatów" za "stanie przy przejściu bez
    > sensu", wszak policjmajstrzy do lat mają "książeczkę
    > z cenami" i problem że to jest wyznacznik.

    Dochodzimy do paranoi z takim podejsciem: wprowadzanie znakow i
    taryfikatorow mandatowych na wszystko - co w zasadzie w panstwie policyjnym,
    w jakim przyszlo nam zyc, nie powinno dziwic....

    bart

  • 132. Data: 2015-05-20 18:27:29
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 2015-05-20 16:35, bartosz wrote:

    > Nie jest - Twoje wyjasnienie nalezy do katalogu wyjasnien zdesperowanych
    > rodzicow, nie wiedzacych jak odpowiedziec dziecku (typu: "a lekcje
    > odrobiles?") ;)

    Jest uzasadnieniem. Sprawą ważną z różnych powodów jest, żeby w krajach
    powiedzmy na danym kontynencie, a najlepiej wszędzie zasady ruchu
    drogowego były z grubsza jednakowe. Właśnie dlatego zebrano się do kupy
    i umówiono się w Wiedniu, że kopnięty kwadrat znaczy "masz
    pierwszeństwo" a "widzisz tramwaj i nic poza tym" znaczy - weź i mu
    ustąp. I nie zrobiono tego dlatego, że kopniety kwadrat akurat z jakiś
    powodów lepie sprawadza się jako znak "droga z pierwszeństwem przejazdu"
    niż odwrócony trójkąt czy jaki tam sobie kształt wymyślisz. Tylko
    dlatego, że akurat do tej pory jakoś tak się przyjęło. Nikt nie
    zastanawiał się nad tym dlaczego, i nikomu nie przychodziło do głowy,
    żeby trójkąt z kwadratem zamienić. A zrobiono to dlatego, że... tak jest
    wygodnie i bezpiecznie i słusznie. Zgadza się, że w UK został ruch
    lewostronny - ale nie jest to żaden argument świadczący o wybitnych
    zaletach ruchu lewostronnego (ma jedną, w sumie mało istotną). Zapewniam
    cię, że gdyby ruch kołowy pojawił się w Anglii dzisiaj, to wprowadzono
    by ruch prawostronny. Nie dlatego, że jest jakoś wybitnie lepszy - po
    prostu dlatego, że tak jest gdzie indziej, a my nie chcemy mieć na
    odwrót, bo to same kłopoty.

    > To tez niczego nie wnosi - takze samochody nie hamuja awaryjnie w normalnych
    > sytuacjach. Nie zmienia to jednak faktu, ze w razie potrzeby tramwaj jest w
    > stanie efektywnie hamowac.

    Wytłumaczono ci, że dalej hamuje słabiej niż samochód. Zresztą nie to
    tak naprawdę jest przyczyną. Prawadziwe przyczyny też ci podano.

    Piszesz z szafy? Hiki wrócił;)

    Shrek.

  • 133. Data: 2015-05-20 18:27:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "bartosz" napisał w wiadomości

    >To bardzo jednostronne podejscie zwiazane z obecna "nienaturalna"
    >organizacja ruchu: teraz kierowca "wymusza", bo pieszemu sztucznie
    >nadano takie prawo. Przy podejsciu "naturalistycznym" niczego by nie
    >wymuszal.

    >Nie sadze - obecnie piesi majac pierwszenstwo jednoczesnie maja zakaz
    >"wtargiwania".

    Zauwaz ze pierwszenstwo ma pieszy dopiero na przejsciu - niby
    wystarczy tylko noge wystawic, ale ciagle jeszcze chodzi o to, aby na
    chodniku poczekal az pas na ktory wchodzi zrobil sie pusty.

    Trudno mu pierwszenstwo na przejsciu zabrac, bo jak to bedzie
    wygladalo - ma czekac na chodniku az sie 4 pasy zrobia puste ? Do nocy
    by czekal.
    Czy moze ma stac miedzy pasami i przepuszczac ?

    Tym niemniej szerokosc pasa i predkosc normalnie idacego pieszego jest
    akurat taka, ze samochod jadacy 50, a nawet 60 ma czas na wyhamowanie,
    gdy pieszy wkracza na pas sasiedni.

    Wypatrywanie pieszych na chodniku co oni tam zamierzaja zrobic, gdy od
    przejscia dzieli ich 20cm, to inna bajka.

    J.

  • 134. Data: 2015-05-20 18:30:50
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 2015-05-20 17:34, bartosz wrote:

    > Argumenty sa wlasnie takie, jakie przedstawilem w innej czesci tego watku. W
    > skrocie i dla przypomnienia: zasada, ze "mniejszy" ustepuje pierwszenstwa
    > "wiekszemu" jest naturalna i wynika z regul fizyki; administracyjna zmiana
    > ukladu praw i obowiazkow nie spowoduje, ze uda sie oszukac fizyke, za to
    > przyczynia sie do zgubnego pogladu pieszego, ze "skoro oto mam
    > pierwszenstwo, to jestem bosko nietykalny".

    No to jeszcze raz zapytam czy TIR ma większe pierwszeństwo niż osobówka?

    Shrek.

  • 135. Data: 2015-05-20 18:53:21
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Mirek Ptak" <n...@n...pl> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:555c3f69$0$27524$6...@n...neostrad
    a.pl...

    > U nas tez nie widziałem.

    Tyle że u nas tych dróg w w/w standardzie jak na lekarstwo, a wic polega na
    tym, że było odwrotnie.

    > No nie do końca - np. krajówka B7 (piszę o niej bo jeździłem sporymi
    > odcinkami) prowadzi przez wsie i miasta jest jak najbardziej krajówką w
    > pełnym tego słowa znaczeniu.

    Co nie znaczy że nie spełnia w/w założenia.
    No i to jednak wyjątek od reguły, w której tranzyt NIE MUSI lecieć dojazdami
    do pól.

    > Lub kilkadziesiąt - z tym zgoda.

    Lub kilkadziesiąt.
    A nie kilkaset jak u nas, czyli przez większość trasy.

  • 136. Data: 2015-05-20 19:11:21
    Od: "bartosz" <b...@w...pl>

> [...]
    > jakoś wybitnie lepszy - po prostu dlatego, że tak jest gdzie indziej, a my
    > nie chcemy mieć na odwrót, bo to same kłopoty.

    Nie jest, bo rozmawiamy o czym innym: nie o unifikacji przyjetych rozwiazan,
    nie o jednolitosci prawa; rozmawiamy o przyczynach przyjecia takich a nie
    innych rozwiazan prawnych.

    Dla ulatwienia zapytan inaczej: dlaczego rozwiazanie o ktorym mowimy przyjal
    _pierwszy_ kraj? Gdybys chcial odpowiedziec "nie wiem": widzisz racjonalne
    (fizyczne) podstawy tego rozwiazania?

    > Wytłumaczono ci, że dalej hamuje słabiej niż samochód.

    Nie wytlumaczono mi - nie widze zadnych obiektywnych dowodow na to.

    > Zresztą nie to tak naprawdę jest przyczyną. Prawadziwe przyczyny też ci
    > podano.

    Wlasnie o to chodzi, ze nie podano.

    > Piszesz z szafy? Hiki wrócił;)

    Pewnie masz powody, by wiedziec lepiej :) Tylko nie oddawaj zegarka :)

    bart

  • 137. Data: 2015-05-20 19:19:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 20 May 2015, bartosz wrote:

    > Nie sadze

    Nie widzę szansy, żeby ktoś taki przepis wprowadził, bo wtedy sami
    kierowcy by protestowali że "liczba wymuszeń wzrośnie" :>

    > - obecnie piesi majac pierwszenstwo jednoczesnie maja zakaz "wtargiwania".

    Właśnie o tym piszę.
    Że to jest właśnie PRZYCZYNA wypadków, ten zakaz.
    Bo nie tylko piesi czytają ów przepis, ale przede wszystkim ci,
    do których on NIE jest skierowany :> i implikują coś, czego
    w tym przepisie NIE MA.
    Kierowcy zakładają "a ja sobie wymuszę, bo on będzie MUSIAŁ się
    zatrzymać". A tu bęc. Pieszy zamiast zatrzymania gwałtownie
    przyspiesza, po spotkaniu z maską.
    Z tego powodu *rośnie* liczba wypadków.

    pzdr, Gotfryd

  • 138. Data: 2015-05-20 19:19:51
    Od: "bartosz" <b...@w...pl>

> [...]
    > ma czekac na chodniku az sie 4 pasy zrobia puste ? Do nocy by czekal.
    > Czy moze ma stac miedzy pasami i przepuszczac ?

    Totez jak pisalem niegdys - nie jestem za bezwzglednym odbieraniem praw
    pieszym do pierwszenstwa, podobnie jak jestem przeciw udzielaniu im
    bezwzglednego prawa pierwszenstwa.

    > Tym niemniej szerokosc pasa i predkosc normalnie idacego pieszego jest
    > akurat taka, ze samochod jadacy 50, a nawet 60 ma czas na wyhamowanie, gdy
    > pieszy wkracza na pas sasiedni.

    Oczywiscie tak, przy czym zakladamy sytuacje "normalna" (dobra widocznosc,
    odpowiednio duza odleglosc samochodu od pieszego)

    > Wypatrywanie pieszych na chodniku co oni tam zamierzaja zrobic, gdy od
    > przejscia dzieli ich 20cm, to inna bajka.

    Ano wlasnie, a to przeciez tu jest pies pogrzebany. Jestem gotow zalozych
    sie o dolary przeciw orzechom, ze przeciwnikow nadawania pieszym
    bezwzglednego prawa pierwszenstwa nie kole w oczy sytuacja opisana przez
    Ciebie na poczatku postu, ale juz ta "inna bajka" - tak.

    bart

  • 139. Data: 2015-05-20 19:22:26
    Od: "bartosz" <b...@w...pl>

    > No to jeszcze raz zapytam czy TIR ma większe pierwszeństwo niż osobówka?

    Nie, oba te pojazdy maja rowne prawa - i tak byc powinno. Na tej samej
    zasadzie rowniez osobowka i pieszy powinny miec te same prawa w ruchu, nie
    powinno sie nadawac pieszemu specjanych praw.

    bart

  • 140. Data: 2015-05-20 19:38:25
    Od: "bartosz" <b...@w...pl>

> [...]
    > coś jest nie tak w rozbieżności między prewencją (w której
    > w tym przypadku *nie* wystawia się mandatów za niezgodne
    > z prawem zachowanie) a karaniem (kiedy to kierowca jest
    > uznany winnym).
    >
    > A to jest mało śmieszne.
    >
    > Idzie oczywiście o odbiór wyroku przez kierowców, argumentujących
    > tak jak Ty.
    > "No jak się miał zatrzymać?"
    > Zwyczajnie.
    > *Wcześniej* jest obowiązek zwolnienia tak, aby *móc* się
    > zatrzymać. We wszystkich krajach które podpisały konwencję...

    Wiesz, rzady roznych krajow robia rozne glupoty, w tym tworza i podpisuja
    zyczeniowe prawo, co jednak w zaden sposob nie nadaje tym prawom cech prawdy
    objawionej oraz zawiesza praw fizyki. :)

    I wlasnie dobrze, ze niektore nasze sady sa w stanie uzyc mozgu i postawic
    logiczne myslenie przez bzdurnym prawem. Nie ma zadnego powodu, aby klekac
    przez przepisem, ktory z punktu widzenia fizyki jest absurdalny.

    bart