    From: Mario <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: p^(3)ytka z wie^kszym uC [ OFFTOPIC]
    Date: Mon, 11 Jan 2010 00:09:57 +0100

    Sebastian Biały pisze:

    > O widzisz. I w tym cały problem z drabinkami. Same w sobie są
    > bezużyteczne do poważniejszych zastosowań. Co najwyżej można klepać
    > przekaźnikami.

    > Jak bym slyszał starego wykładowcę fizyki (współcześnie): "Piszcie w
    > fortranie, inni będa sie mogli łatwo połapać" ;)

    > Podchodze do tego w jedyny możliwy sposób. Maszyna musi: kłapać
    > przekaźnikami, ale poza tym znacznie więcej: łaczyc się z bazą danych,

    Sterownik w maszynie nie jest najlepszym urządzeniem do tego.

    > czytac barkody,

    Nie ma problemu nawet w drabince.

    komunikowac się z paronastoma silnikami krokowymi,

    Także

    > czytać z 4 enkodery kwadraturowe,

    czytają liczniki. W drabince obsługujesz tylko wartosći liczników.
    Ladder to nie tylko styki i cewki ale też bloczki matematyczne.

    > wykonywac analizę widmową pewnego
    > sygnalu

    No to już gorzej - zwłaszcza że pasmo częstotliwości chwytane przez
    wejścia analogowe w PLC jest żałosne.

    i na tej podstawie sterować całością, prezentować wyniki na
    > monitorze dotykowym,

    To robi miniSCADA w panelu który łyka dane z PLC. Zakładam że pisząc o
    monitorze dotykowym miałeś na myśli panel graficzny.

    generowac raporty etc.

    Masz to w panelu ale jak chcesz można to zrobić w ladderze na PLC i
    wysłać portem szeregowym.

> [...]
    >
    > Masz na mysli to BASICo podobne coś ? Obrzydliwe, smierdzi tutaj ta samą
    > koncepcja co TigerBasic. Z reszta to znakomicie potwierdza teze: logika
    > drabinkowa jest tak prymitywna, ze trzeba ja łatac byle czym co
    > przypomina jakis jezyk imperatywny. Pechowo istnieje ogólne pojecie, że
    > basic jest najlepszy. Efekty widać: setki dialektów basicowych zgodne
    > tylko same z soba z coraz to bardziej chora składnią "bo nam się taki
    > akurat parser zrobił".

    > Żebym ja miał _tak prymitywne_ problemy jak to gdzie maszyna utkneła ;)

    No wiesz do sterowania większymi procesami to masz raczej DCSy a nie PLC
    opragromawane w C++.

    > To ciężko okreslić. U mnie to mieszanka C++,Javy,SQL i JavaScriptu.

    Realizowane w sterowniku PLC?

    > Ktos obcy nie da rady. Kod sterujący ma grubo ponad 10 tysięcy linijek
    > skomplikowanego kodu obiektowego. Nie, nie da się prośćiej.

    > Mikrokontolery (w parunastu sztukach) to jakies 0.5% kodu całości.
    >
    > Zmierzam do tego, że projektu który zrobiłem (i rozwijam) automatyk z
    > workiem sterowników PLC nie da rady zrobić nawet w małym fragmencie.
    > Automatyki jest mniej niz 10%, reszta to informatyka. I prawda jest taka
    > że tego nikt kijem uzbrojonym w drabinki nie ruszył od dawna. Nie dałby
    > rady i wiekszośc sobie z tego doskonale zdawała sprawę.

    Pisałeś że:
    c) półzawodowo robie bardzo nietypowe rzeczy z automatyki przemyslowej
    (głównie to czego inni pokemoni od logiki drabinkowej kijem nie dotkną,
    bo "panie, nie da rady")

    Jeśli projekt, który realizujesz jest w głównej mierze informatyczny
    realizowany na komputerach technologiami informatycznymi to wydaje się
    oczywiste, że automatyk z workiem sterowników sobie z nim nie poradzi.
    Nie poradzi sobie też ze zrobieniem systemu informatycznego do banku i
    żaden w tym powód do chwały dla fachowca który będzie to realizował
    technologiami odpowiednimi do zadania.

    MD