  • 41. Data: 2009-11-17 10:40:01
    Temat: Re: ostry obiektyw i jego praktyczne granice
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 17 Nov., 11:28, Yans van Horn <y...@n...spam> wrote:

    > Wyjaśnij proszę w jaki sposób będziesz weryfikował, że ustawiłeś
    > idealnie ostrość ? :-)

    nie mozna nastawic idealnie ostrosci / wyznaczyc rozdzielczosc . to
    jest niemozliwe.
    Na podstwie uzyskanych wynikow mozesz okreslic prawdopodobienistwo w
    jakim przedziale znajdzie sie ostrosc/rozdzielczosc.

    na podstwie wynikow pomiarow po ich stochastycznej weryfikacji mozesz
    stwierdzic np:
    z prawdopodobienstwem 98% rozdzielczosc tego obiektywu lezy w
    przedziale 100 - 110 l/mm

    Pomiary rozdzielczosci wykazuje wszelkie cechy rozkladu normalnego ,
    mozna liczyc w oparciu o teorie gaussa.

    Nigdy nie bedziesz mial 100 % pewnosci jaka jest rozdzielczosc.

    ze 100 % pewnoscia mozna powiedziec ze rozdzielczosc obiektywu miesci
    sie w przedziale zero - do nieskonczonosci.

    taki wynik jest oczywiscie bezuzyteczny.

    na potrzeby uzytkowo-techniczno-domowe wystarczajacy jest poziom
    istotnosci rzedu 95-98%

    Ale na Boga - nie pisz jako fakt ze nietrafiona ostrosc w trakcie
    wyznaczania jej maksimum jest kompensowana przez GO. to zupelnie bez
    sensu.

    Przy wyznaczaniu rozdzielczosci tamrona zrobilem taka analize
    stochastyczna.
    Nie mam zadnej watpliwosci , egzemplarz tamrona . ktory pomierzylem z
    c50d osiaga dla ogniskowych 24 , 35 mm i prawdopodobnie wszystkich z
    wyjatkiem skrajnych i okoloskrajnych maximum rozdzielczoscui przy
    pelonym otworze.

    Obserwuje to rowniez w praktyce, na pelnej dziurze obiektyw rysuje
    wysmienicie , nie spada rozdzielczosc.

    To rzadka i cudowna cecha swiadczaca o b. dobrej korekcji obiektywu.

  • 42. Data: 2009-11-17 11:50:10
    Od: Mikołaj Tutak <mtutak(a)nixz*net@nospam.com>

    Użytkownik "XX YY" <f...@g...com> napisał w wiadomości grup
    g2000yqm.googlegroups.com...

    > To rzadka i cudowna cecha swiadczaca o b. dobrej korekcji obiektywu.

    Dokładnie to korekcji czego?

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 43. Data: 2009-11-17 12:10:00
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 17 Nov., 12:50, Mikołaj Tutak <mtutak(a)nixz*...@nospam.com> wrote:
    > Użytkownik "XX YY" <f...@g...com> napisał w wiadomości grup
    g2000yqm.googlegroups.com...

    > Dokładnie to korekcji czego?
    >
    > --
    > pozdrawiam
    >       Mikołaj

    jest napisane porzeciez dokladnie - obiektywu.

    sa takie tabletki pobudzajace- brales juz dzisiaj ?

  • 44. Data: 2009-11-17 15:15:08
    Od: Yans van Horn <y...@n...spam>

    XX YY wrote:

    > nie mozna nastawic idealnie ostrosci / wyznaczyc rozdzielczosc . to
    > jest niemozliwe.

    Skoro nie można idealnie ustawić ostrości to GO gra rolę :-)

    Hint: brzegi kadru vs środek

    > Na podstwie uzyskanych wynikow mozesz okreslic prawdopodobienistwo w
    > jakim przedziale znajdzie sie ostrosc/rozdzielczosc.

    Ale nasi drodzy testerzy nie wykonują setek pomiarów na setkach
    obiektywów :-)

    > Pomiary rozdzielczosci wykazuje wszelkie cechy rozkladu normalnego ,
    > mozna liczyc w oparciu o teorie gaussa.
    > na potrzeby uzytkowo-techniczno-domowe wystarczajacy jest poziom
    > istotnosci rzedu 95-98%

    Podaj zatem warunki/opis dla takiego pomiaru.

    > Ale na Boga - nie pisz jako fakt ze nietrafiona ostrosc w trakcie
    > wyznaczania jej maksimum jest kompensowana przez GO. to zupelnie bez
    > sensu.

    Hint: delikatny BF - GO - brzegi kadru. Does it ring a bell ? :-)

> [...]
    > c50d osiaga dla ogniskowych 24 , 35 mm i prawdopodobnie wszystkich z
    > wyjatkiem skrajnych i okoloskrajnych maximum rozdzielczoscui przy

    A pewien pan się z Tobą dość mocno nie zgadza :-)
    http://www.photozone.de/images/8Reviews/lenses/tamro
    n_1750_28_nikon/mtf.gif

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 45. Data: 2009-11-17 15:18:46
    Od: Yans van Horn <y...@n...spam>

    Janko Muzykant wrote:

    > To nie wiesz, że my tu fszystkie jesteśmy gupi? :)

    Ale mamy dzielnego pasterza, który wyprostuje pokręcone drogi, którymi
    biegną nasze myśli ;-)

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 46. Data: 2009-11-17 15:51:00
    Od: Mikołaj Tutak <mtutak(a)nixz*net@nospam.com>

    Użytkownik "XX YY" <f...@g...com> napisał w wiadomości grup
    5g2000yqh.googlegroups.com...

    > jest napisane porzeciez dokladnie - obiektywu.

    Ale jakiej wady optyczne obiektywu dokładnie masz na myśli?

    > sa takie tabletki pobudzajace- brales juz dzisiaj ?

    Tylko Herbapect, ale to syropek.

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 47. Data: 2009-11-17 16:54:36
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Skoro nie można idealnie ustawić ostrości to GO gra rolę :-)

    nie odgrywa najmniejszej przy wyznaczaniu rozdzieczosci obrazowej
    obiektywu, GO to cos innego - to przedzial , zakres.

    co najwyzej mozesz stwierdzic czy pomierzona rozdzielczosc obrazowa
    obiektywu miesci sie w GO czy nie wg przyjetych kryteriow okreslania
    GO , ale nie ma ona wplywu na wartosc pomierzonej rozdzieczosci.
    Ta GO ktora wyliczasz wg wzorow , tabelek , jest naniesiona na
    obiektywie jest wartoscia teoretyczna wyliczona dla obiektywu
    idealnego , ktory mialby zerowy krazek rozproszenia przy idealnym
    ustawieniu ostrosci.

    dla malego obrazka przyjmuje sie kr rozproszenia =0,025 mm odpowiada
    to rozdzielczoasci 40 l/mm.

    jesli wyznaczysz jakos tam rozdzielczosc obiektywu powiedzmy uzyskasz
    60 l/mm to wcale nie musi to byc maksimum rozdzielczosci obiektywu
    ( ono moze wynosic np 90 l/mm czego nie udalo sie pomierzyc) . ale
    mozesz tylko stwierdzic ze przy 60 l/mm zdjeci bedzie subiektywnie wg
    przyjetego kryterium ostre.

    Ale znajomosc tego kryterium wogole nie jest potrzebna ani pomocna
    przy wyznaczaniu rozdzielczosci obiektywu.
    Znajomosc GO nie ma nic wspolnego z okreslaniem rozdzielczosci
    obiektywu.

    na wykresach ktore robilem nanioslem dwie linie poziome zielona i
    czerwona.
    jesli rozdzilczosc znajduje sie powyzej lini zielonej bedzie taki
    obraz postrzegany subiektywnie w skali 100% ( 15mpx) jako ostry ,
    ponizej lini czerwonej jako nieostry , pomiedzy - obszar przejsciowy
    - lekkie mydlo.

    nie mam teraz czasu na dokladne opisywanie

    przymysl to.

  • 48. Data: 2009-11-17 17:27:27
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    XX YY pisze:
    > jest napisane porzeciez dokladnie - obiektywu.

    Jest napisane w Piśmie.

    > sa takie tabletki pobudzajace- brales juz dzisiaj ?

    Ale to był mój tekst :(

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 49. Data: 2009-11-17 20:08:25
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    Marek Dyjor pisze:

    > to nie jest do końca prawda... a nawet gówno prawda.

    Hmm a dlaczego?
    W idealnym obiektywie (pozbawionym wad optycznych) wraz z powiększeniem
    otworu, rozdzielczość rośnie. Jeśli zaś spada, to tylko dlatego że szkło
    nie jest idealne. I w związku z tym poświęcono rozdzielczość na korzyść
    czegoś innego (a tych "innych rzeczy" do uwzględnienia jest sporo,
    z ceną włącznie)

  • 50. Data: 2009-11-17 20:21:32
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    Janko Muzykant pisze:

    > Toteż napisałem ''praktycznie'', bo w praktyce mało kto taki obiektyw
    > przez całe życie nawet zobaczy nie mówiąc o używaniu.

    A samemu zrobić - jakże łatwo! Ot, bierzemy dowolny obiektyw i gmerając
    trochę w przysłonie ograniczamy jego największy otwór na dokładnie równy
    optymalnemu. Potem markerem zamalowujemy na skali niedostępne wielkości
    przysłony. Wot wsio :)