  • 11. Data: 2010-10-16 18:49:11
    Temat: Re: oleum - teraz czy wiosną ?
    Od: "Marcin N" <marcin5_usun@wykasuj_onet.pl>

    Użytkownik "Wojtek Sobociński" <s...@g...pl> napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:i9bkvl$l3h$...@i...gazeta.pl...

    > Przeczytałem odpowiedzi i zrobiłem/nie zrobiłem się mądrzejszy :)

    Jak to nie? Dowiedziałeś się, że to bez znaczenia.

  • 12. Data: 2010-10-17 12:39:25
    Od: Kuczu <q...@g...com>

    W dniu 2010-10-16 20:49, Marcin N pisze:

    > Użytkownik "Wojtek Sobociński" <s...@g...pl> napisał w wiadomości
    > grup dyskusyjnych:i9bkvl$l3h$...@i...gazeta.pl...

    > Jak to nie? Dowiedziałeś się, że to bez znaczenia.

    Nieprawda. Olej zostawiony w silniku na zime jelczeje i potem sie silnik
    zaciera oraz spala sprzeglo. Wiem bo kiedys zostawilem we frytkownicy
    olej. Po 3 miesiacach usmazylem w tym frytki i dostalem sraczki. Wiec
    przez analogie silnikowi tez zaszkodzi.

    --
    Kuczu

    LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !! 123,3dB :)
    Harley Davidson FXR-C 666 Edition
    www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/

  • 13. Data: 2010-10-17 12:59:47
    Od: "Ivam" <filipz@WYTNIJ_TO_PROSZE_poczta.fm>

    Użytkownik "Kuczu" <q...@g...com> napisał w wiadomości grup
> [...]
    > zaciera oraz spala sprzeglo. Wiem bo kiedys zostawilem we frytkownicy
    > olej. Po 3 miesiacach usmazylem w tym frytki i dostalem sraczki. Wiec

    ROTFL :)

    A teraz merytorycznie:
    Olej sklada sie z bazy oraz dodatkow uszlachetniajacych. W sklad tych
    drugich wchodza min. dodatki "smarnosciowe". Z koleii w sklad tych wchodza
    rozne zwiazki chemiczne zawierajace min. siarke (np. dwusiarczek molibdenu).
    Pod wplywem wilgoci czesc z tych zwiazkow ulega rozpadowi i/lub wiaze sie z
    woda. Skutek tego jest taki, ze z oleju moze sie wytracac kwas siarkowy.
    Jest go jednak bardzo niewiele - na 100% nie zaszkodzi on silnikowi. I jest
    to argument, zeby stary olej przelezal w silniku cala zime.

    Gdy wymienimy olej przed zimowaniem olej _moze_ (ale _nie_ _musi_) stracic
    wiele dodatkow smarnosciowych, wlasnie poprzez kontakt z wilgocia (ktorej w
    zimie, w powietrzu jest wiecej).

    Od razu mowie - nie ma znaczenia czy jest to olej samochodowy czy
    motocyklowy. Kazdy posiada te dodatki "smarnosciowe", ktore nie sa tym samym
    co dodatki zmniejszajace tarcie!

    Tak to wyglada w teorii i jest to glowny powod, dla ktorego nie powinno sie
    eksploatowac pojazdu zalanego olejem, ktory stal przez zime w otwartym
    opakowaniu, albo byl wlany do silnika. Niemniej znam tylko jedna osoba,
    ktora sie tym przejmuje i na zime wlewa najtanszy, mineralny olej, po czym
    na wiosne go wylewa i wlewa dobry, syntetyczny i swierzy olej. Nie zostawia
    starego oleju w silniku (bo tam przeciez kwas siarkowy juz jest!), a maszyne
    trzyma w pokoju, kolo kaloryfera. Ale koles ma korbe na tym punkcie.

    IMHO biorac pod uwage czestotliwosc zmiany oleju w motocyklu (maly przebieg
    miedzy wymianami) to trzeba wymieniac olej po prostu kiedy mamy
    kase/widzimisie/ksiazka podaje, ze juz trzeba.

    I jak Wojtku? Juz jestes madrzejszy? Mam nadzieje, ze nie zaczniesz lac
    innego oleju na zime, na wiosne jeszcze innego i trzymac maszyny we wlasnym
    pokoju:)

    --
    pzdr:
    Ivam

  • 14. Data: 2010-10-17 13:04:58
    Od: Kuczu <q...@g...com>

    W dniu 2010-10-17 14:59, Ivam pisze:

    > Nie zostawia starego oleju w silniku (bo tam przeciez kwas
    > siarkowy juz jest!), a maszyne trzyma w pokoju, kolo kaloryfera.

    Kolo kaloryfera to niezdrowo. Lakier sie luszczy w sezonie grzewczym.

  • 15. Data: 2010-10-17 13:30:16
    Od: w_wi <s...@o...eu>

    W dniu 2010-10-17 15:04, Kuczu pisze:
    > W dniu 2010-10-17 14:59, Ivam pisze:

    > Kolo kaloryfera to niezdrowo. Lakier sie luszczy w sezonie grzewczym.

    Z kaloryfera czy z motoru?

  • 16. Data: 2010-10-17 13:36:57
    Od: Kuczu <q...@g...com>

    W dniu 2010-10-17 15:30, w_wi pisze:

    > Z kaloryfera czy z motoru?

    Kaloryfer latwo pomalowac wiec go nie biore pod uwage.

  • 17. Data: 2010-10-17 13:39:02
    Od: Wojtek Sobociński <s...@g...pl>

> [...]
    >
    > I jak Wojtku? Juz jestes madrzejszy? Mam nadzieje, ze nie zaczniesz lac
    > innego oleju na zime, na wiosne jeszcze innego i trzymac maszyny we

    Tak, teraz już jestem, dzięki:). Dostałem też odpowiedź na swój pomysł,
    żeby wlewać 20w50 na zimę i zlewać do bańki tuż po zimie na następną :D.
    Na wiosnę jak człowiek zmienię na 10w40 a zlewki zatrzymam dla kumpla do
    pieca olejowego :)

    --
    Wojtek Sobociński
    Full szosa 2 sztywniaki

  • 18. Data: 2010-10-17 14:03:03
    Od: Kuczu <q...@g...com>

    W dniu 2010-10-17 15:39, Wojtek Sobociński pisze:

> [...]
    > żeby wlewać 20w50 na zimę i zlewać do bańki tuż po zimie na następną :D.
    > Na wiosnę jak człowiek zmienię na 10w40 a zlewki zatrzymam dla kumpla do

    Kup markowy 20W50, najlepiej genuine Harley Davidson, i to wlewaj na
    zime. Po zlaniu na wiosne wyslij go mi. Poniose koszty przesylki. Ile
    oleju wchodzi Ci do silnika ?

  • 19. Data: 2010-10-17 17:04:13
    Od: Wojtek Sobociński <s...@g...pl>

    > Kup markowy 20W50, najlepiej genuine Harley Davidson, i to wlewaj na
    > zime. Po zlaniu na wiosne wyslij go mi. Poniose koszty przesylki. Ile
    > oleju wchodzi Ci do silnika ?

    Teraz wlałem Motula, porządny? Nie ma sprawy. 4.5 litra. Z ciekawości,
    po co Ci zużyty?

    --
    Wojtek Sobociński
    Full szosa 2 sztywniaki

  • 20. Data: 2010-10-17 17:08:38
    Od: Kuczu <q...@g...com>

    W dniu 2010-10-17 19:04, Wojtek Sobociński pisze:

    > Teraz wlałem Motula, porządny? Nie ma sprawy. 4.5 litra. Z ciekawości,
    > po co Ci zużyty?

    Zuzytego nie chce. Chce taki wlany przed zimowaniem moto i zlany przed
    pierwszym wiosennym odpaleniem :)