  • 11. Data: 2010-01-07 19:31:17
    Temat: Re: odchudzanie kola zamachowego
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 07 Jan 2010 17:30:34 +0100, kogutek wrote:
    >Jasne. Nie moje małpy nie mój cyrk. A jednak trochę mnie to obchodzi. Pewno nie
    >widziałeś co się dzieje jak urywa się koło zamachowe przy kilku tysiącach
    >obrotów na minutę. Jasne że nie widziałeś bo to niezbyt częsty widok. Raz
    >widziałem skutki czegoś takiego. Przez aluminiową obudowę sprzęgła przeszło jak
    >przez plastelinę. I zostało mu jeszcze tyle energii że jak mikser wymieszało
    >wszystko pod maską. Zabroni ktoś takiemu żelazu wyjść przez maskę o pojechać
    >sobie w siną dal. Nikt nie zabroni.

    Ale ktore latwiej wychodzi - ciezkie czy lekkie ? :-)

    J.

  • 12. Data: 2010-01-07 20:01:18
    Od: to <t...@a...xyz>

    MarcinJM wrote:

    > To nie bede grzebal. Korzysci marne, roboty duzo.

    Ale wyważyć wszystko i tak się opłaca, można ponoć wyżej kręcić silnik
    wtedy. Chociaż czy się opłaca to jeszcze zależy od wałków.

    --
    cokolwiek

  • 13. Data: 2010-01-07 21:25:22
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

    > Ale ktore latwiej wychodzi - ciezkie czy lekkie ? :-)
    >
    > J.

    A skąd mam wiedzieć jak moje doświadczenie odnosi się do jednego przypadku.
    Najprościej odpowiedzieć że popsute wychodzi łatwiej. Zniszczenia były bardzo
    duże. Blok silnika do wymiany, skrzynia do wymiany, maska do wymiany do tego
    sporo prac blacharskich bo tunel i podłużnica były uszkodzone. To był kredens.
    Silnik wzdłuż ustawiony to miało się na czym zatrzymać. Jak jest w poprzek to co
    niby ma zatrzymać takie urwane koło zamachowe, plastikowy zderzak albo grill.
    Nie twierdzę ze po przetoczeniu się każde urwie. Tam była jakaś wada materiału.
    Nie urwały się śruby tylko oderwało się za śrubami. Chodzi mi o coś innego. Jak
    ktoś chce poprawić fabrykę to powinien mieć bardzo dużą wiedzę i umiejętności.
    Pytacz z tych dwoch rzeczy nie ma żadnej bo w miejscu takim jak niusy prosi o
    poradę. Lepszy ostatnio był taki co pytał o jeżdżenie po zamarzniętym stawie.
    Tam chociaż można było pożartować. Tutaj można tylko usiąść i płakać. Widać
    czasami na ulicach takie super konstrukcje. Obcięte spirale, jakieś dziwne gumy
    i drążki pozakładane, szerokie felgi. Całe szczęście że w większości wypadków
    takie auta stale są popsute i nie jeżdżą bo razem z głupim kierowcą stanowią
    realne zagrożenie dla innych. Dziwnym zbiegiem okoliczności jak ktoś chce mieć
    prawdziwego ściganta to kupuje nowy samochod i daje go do firmy zajmującej się
    tylko przerabianiem na ściganty. Za przeróbkę płaci więcej niż za nowy samochód.
    Ale ma samochód a nie chgw co.

  • 14. Data: 2010-01-08 08:23:23
    Od: Andrzej Kaźmierczak <a...@z...bydgoszcz.pl>

    grzebię w starych silnikach niesamochodowych -

    jednostki wolnoobrotowe (max ok 1800) , producent osobbno wyważał wał
    korbowy z obciążnikami , osobno koło zamachowe które było osadzone na
    klinie - więc stały punkt
    koła zamachowe w raz z postępem lat były coraz bardziej odchudzane - z
    początkowych 140 kg (zapłon na korbę bez rozrusznika - więc potrzebna
    była zmagazynowana energia na pocz) do ok 80 kg

    i z biegiem tychże zmian można zaobserwować :

    -spadek mocy w momencie załącznia napędu ,
    -szybsze wejście na obroty ,
    -wzrost obrotów max (choć tu również przsunięty został punkt odcięcia z
    ok 1680 na pocz ,do ok 1800)
    -producent deklaruje niewielki wzrost mocy max (ok 1 KM)

    silniki 2 cylindrowe poj ok 2400 , zapłon samoczynny,moc max ok 25 KM ,
    zakres zmian w latach 1946-1958

    nie wiem czy moje doświadczenia pomogą - przy Twoich wolnych 1800 :-)

    pozdrawiam

    Andrzej

  • 15. Data: 2010-01-08 22:07:17
    Od: Czarek Daniluk <c...@n...pl>

    Użytkownik kogutek napisał:

    > Jak Ty nie wiesz że na kole zamachowym jest albo specjalny znak jak go
    > przykręcić, albo otwory pod śruby są tak zrobione że nie da się koła zamachowego
    > połączyć z walem w innym niż tylko we właściwym położeniu. To się lepiej nie
    > bierz za żadne przeróbki.

    Teraz to widać że Ty nie masz zielonego pojęcia o tym co piszesz.
    Widziałem całe mnóstwo samochodów gdzie koło zamachowe można było
    przykręcić w dowolnej pozycji, co sugeruje tylko i wyłącznie to, iż nie
    są wyważane razem.
    Proponuję Ci zdjąć sobie koło zamachowe w golfie 2 1,6, tam właściwie to
    docisk jest przykręcony do wału i dopiero do niego się przykręca koło
    zamachowe.
    Tak, ale dla Ciebie to wszystkie są do połączenia tylko w 1 pozycji.
    Weź sobie też zdejmij koło zamachowe w garbusie - i zobacz czy tam jest
    cokolwiek oznaczone ;P

    Pozdrawiam !!

  • 16. Data: 2010-01-09 00:17:13
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2010-01-08, Andrzej Kaźmierczak <a...@z...bydgoszcz.pl> wrote:

> [...]
    >
    > jednostki wolnoobrotowe (max ok 1800) , producent osobbno wyważał wał
    > korbowy z obciążnikami , osobno koło zamachowe które było osadzone na

    Wolnoobrotowe to w okolicach 90obr/min w przypadku wielkich silników
    statkowych i w okolicach 400-600obr/min w przypadku średnioprężnych z
    początków ubiegłego wieku ;-)

    Pzdr,
    Krzysiek Kiełczewski

  • 17. Data: 2010-01-09 22:52:33
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

> [...]
    > zakres zmian w latach 1946-1958
    >
    > nie wiem czy moje doświadczenia pomogą - przy Twoich wolnych 1800 :-)

    Ursus?

    zyga
    --
    --force --nodeps --all

  • 18. Data: 2010-01-10 00:43:10
    Od: JAM <j...@y...com>

    On Jan 7, 8:27 am, MarcinJM <m...@i...pl> wrote:
> [...]
    > dlugi i cienki walek sprzeglowy, ktory ma rowniez zadanie sprezyscie
    > rozproszyc pulsacje.
    > Oczywiscie sa sportowe tarcze sprzegla bez sprezyn, ale maja
    > zastosowanie w pojazdach o zywotnosci zespolu napedowego najwyzej kilka
    > tys. km, czyli nie w sporcie niskobudzetowym.
    >
    > Co do klasycznych wolnych obrotow (ca <1000 rpm) nie ma dyskusji, ze
    > bedzie gorzej. Pytanie o te drgania na samym wale w poblizu kola
    > zamachowego i te przenoszone na zaspol napedowy... i jak jest w praktyce
    > z odchudzonum zamachem? Acha, auto sluzy wylacznie do sportu,

    Kolo zamachowe nie jest wywazane razem z walem napedowym, ale jego
    moment bezwladnosci ma istotne znaczenie w ukladzie napedowym, Masz
    uklad kilu czy nawet klikunastu mas wirujacych polaczonych sprezyscie
    lub samych w sobie posiadajacych wlasnosci sprzyste i tlumienia
    skretne. Taki uklad ma wiele czestotliwosci rezonansowych i wszystko w
    ukladzie jest zestrojone tak aby te czestotliwosci albo skutecznie
    tlumic albo przesunac poza obszar obrotow uzytkowych. Zmiana wiec
    momentu bezwladnosci kola zamachowego na wlasna reke spowoduje, ze
    taki uklad po prostu rozstroisz. Nic wielkiego sie moze nie stanie ale
    w efekcie samochod bedzie mial wieksze drgania ukladu napedowego i
    bedzie glosniejszy oraz zwieksza sie naprezenia robocze, ktore w
    efekcie spowodja szybsze zuzywanie sie ukladu. Uklady napedowe sa
    przez kazdego producenta modelowane cyfrowo i bardzo dokladnie
    strojone tab aby zminimalizowac glosnosc i drgania.

    JAM
    http://marchel.home.comcast.net/~marchel/

  • 19. Data: 2010-01-12 07:53:22
    Od: Andrzej Kaźmierczak <a...@z...bydgoszcz.pl>

    > Ursus?
    >
    > zyga

    zetor 25

    ursus c45/c451 miał zakres 300-650

    pozdrawiam

    Andrzej

  • 20. Data: 2010-01-12 07:57:50
    Od: Andrzej Kaźmierczak <a...@z...bydgoszcz.pl>

    > Wolnoobrotowe to w okolicach 90obr/min w przypadku wielkich silników
    > statkowych i w okolicach 400-600obr/min w przypadku średnioprężnych z
> [...]

    opisałem konkretny silnik do którego jest dokumentacja (zetro 25)
    wolnoobrotowe w porówaniu do silnika Marcina
    oczywiście sa i "wolniejsze" silniki i Deutz-a i Ursusa napedzające
    niegdyś choćby młyny

    pozdrawiam

    Andrzej