  • 1. Data: 2010-02-14 22:29:22
    Temat: nowa sigma 18-125 bardziej mydlana od starego canon-a A95 :(
    Od: dobrov <d...@i...pl>

    Witam
    Nabyłem niedawno nikona D5000 z Sigmą 18-125 OS HSM.

    Dzisiaj zrobiłem testy porównawcze z kompaktowym canonem A95 kupionym chyba gdzieś w
    okolicach roku
    2003, i przećwiczonym wielokrotnie w terenie (kilka nieprzyjemnych upadków).

    No i _ewidentnie_ mi wychodzi, że ten canon jest ostrzejszy :(

    Nie jest to kwestia BF/FF - wprowadzałem ręczne korekty w obie strony a także robiłem
    fotki z
    przesłoną 20.

    Nie jest to kwestia większej rozdzielczości matrycy w Nikonie. Robiłem identyczny
    kadr, potem
    skalowałem w dół do 5mln pikseli. Ale i bez tego skalowania widać to jak na dłoni.

    Nie jest to też kwestia odszumiania w Nikonie - powyłączałem to i nic się nie
    zmieniło.
    Wszystkie zdjęcia robiłem ze statywu i nie są poruszone.

    Pytanka:
    1) Czy taki argument mi wystarczy, żeby zajął się tym serwis w ramach gwarancji?
    2) Co serwis może z tym zrobić o ile to nie jest BF/FF ?

    BTW:
    Jakby kto chciał przykłady zobaczyć to jutro mogę wrzucić.

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2010-02-14 22:34:28
    Od: PP <n...@n...pl>

    > Nie jest to kwestia BF/FF - wprowadzałem ręczne korekty w obie strony a
    > także robiłem fotki z przesłoną 20.

    Przeslona 20 nie jest dobra do robienia testow. Zazwyczaj najlepsze
    wyniki uzyskuje sie na przyslonie 5.6 albo 8. Na 20 moze byc juz mocny
    spadek ostrosci.

    > Nie jest to kwestia większej rozdzielczości matrycy w Nikonie. Robiłem
    > identyczny kadr, potem
    > skalowałem w dół do 5mln pikseli. Ale i bez tego skalowania widać to jak
    > na dłoni.

    Skalowanie w dol zawsze wiaze sie z utrata ostrosci. Dlatego jesli ma
    byc skalowane lepiej je zrobic bez wyostrzania, a pozniej przeskalowac i
    wyostrzyc jaka ostatnia operacje.

    Trzeba by zobaczyc przyklady.

    Zobaczy czy na www.optyczne.pl nie maja testu tego obiektywu i sprawdz
    jak tam sie sprawila. Sigmy maja to do siebie, ze roznice miedzy
    egzemplarzami bywaja spore. :(

  • 3. Data: 2010-02-14 22:38:54
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2010-02-14 23:29, dobrov wrote:
    > Nie jest to kwestia BF/FF - wprowadzałem ręczne korekty w obie strony a
    > także robiłem fotki z przesłoną 20.

    No to masz przyczynę, taka wartość przy tej lustrzacne wycina wszelką
    ostrość.

    > Pytanka:
    > 1) Czy taki argument mi wystarczy, żeby zajął się tym serwis w ramach
    > gwarancji?

    Nie.

    > 2) Co serwis może z tym zrobić o ile to nie jest BF/FF ?

    Nie.

    > BTW:
    > Jakby kto chciał przykłady zobaczyć to jutro mogę wrzucić.

    Wrzuć wycinki, ale z przysłoną np f/8.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 4. Data: 2010-02-14 22:39:29
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2010-02-14 23:34, PP wrote:
    > Przeslona 20 nie jest dobra do robienia testow. Zazwyczaj najlepsze
    > wyniki uzyskuje sie na przyslonie 5.6 albo 8. Na 20 moze byc juz mocny
    > spadek ostrosci.

    Nie może - musi.
    Dyfrakcji pan nie oszukasz :)

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 5. Data: 2010-02-14 23:04:36
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2010-02-14 23:29:22 +0100, dobrov <d...@i...pl> said:

    > No i _ewidentnie_ mi wychodzi, że ten canon jest ostrzejszy :(
    >
    > Nie jest to kwestia BF/FF - wprowadzałem ręczne korekty w obie strony a
    > także robiłem fotki z przesłoną 20.

    No to powtórz te testy na przysłonie 6.3-8-11, bo ta "20" również do
    nieostrości się dokłada. Hasło do poguglania: dyfrakcja.

    > BTW:
    > Jakby kto chciał przykłady zobaczyć to jutro mogę wrzucić.

    Wrzuć, najlepiej z całym EXIFem.

    de Fresz

  • 6. Data: 2010-02-15 00:23:45
    Od: "Andrzej M." <a...@g...com>

    Ja mam podobne doświadczenia. Od początku ery cyfrowej używam
    różnych kompaktów i w dobrych warunkach oświetleniowych otrzymuję
    ostre fotki. Jak kupiłem lustrzankę cyfrową to doznałem zawodu.
    Zdjęcia jakby nieostre. Mój kolega finansowo swobodny zakupił sprzęt
    Nikona z zestawem drogich szkieł. Jego fotki też raziły mnie
    "rozmydleniem" . Teraz doceniam te fotki po przyzwyczajeniu. Ważny
    jest monitor i program do oglądania. polecam FastStone image wiever.
    Dalej mój stary Panasonic FZ30 robi najostrzejsze zdjęcia ale coraz
    bardziej doceniam rozpiętość tonalną i plastyczność fotek z c350d i
    Nikona D300. W kieszeni mam zawsze malutki Sony T100 i chyba
    optymalnie zabezpieczam sobie możliwość zarejestrowania ciekawych
    obrazków. Pamiętam poradę , że zawsze lepsze jest zdjęcie zrobione od
    niezrobionego.

  • 7. Data: 2010-02-15 01:06:14
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...usunto.pl>

    Dnia Sun, 14 Feb 2010 16:23:45 -0800 (PST), Andrzej M. napisał(a):

> [...]
    > optymalnie zabezpieczam sobie możliwość zarejestrowania ciekawych
    > obrazków. Pamiętam poradę , że zawsze lepsze jest zdjęcie zrobione od

    No ale nie od dziś wiadaomo, że w kompaktach ostro się używa maski
    wyostrzającej, a w lustrzankach jest stosowana ze znacznie większym
    umiarem.

    "Dar jest błogosławieństwem ofiarodawcy"

  • 8. Data: 2010-02-15 06:23:25
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 14 Feb., 23:29, dobrov <d...@i...pl> wrote:
> [...]
    >
    > BTW:
    > Jakby kto chciał przykłady zobaczyć to jutro mogę wrzucić.

    najpierw zrob przyzwoite testy porownawcze , tak by wykluczyc
    przyczyne nieostrosci - jakis blad fotografujacego.
    wydrukuj sobie cos w rodzaju tablicy okulistycznej z napisami o
    roznej wielkosci od b maleych do sporych , albo wez tez wycinek
    kolorowej gazety z napisami.

    naklej na plaskie twarde podloze ustaw dokladnie w plaszczyznie
    pionowej najlepiej na czyms podczymujacym jak np pulepecie do nut
    itp.

    w centrum kadru , ale poza polem widzenia af ustaw skosnie jakas
    miarke np metr stolarski z dobrze widoczna podzialka.

    ( przelacz AF na centum pola widzenia)

    na czas nastawiania ostrosci zapewnij dobre oswietlenie otoczenia ,
    zeby af nie pracowal w najtrudniejszych warunkach.
    przyslone otworz na maxa i zrob pare po wyostrzeniu AF przs uzyciu
    l. blyskowej.
    Fotografuj dokladnie prostopadle tablice , nie na skos.
    Zwrrc uwage aby na 100% wykluczyc poruszenie.
    zrob pare zdjec.

    nastepnie powtorze z nieco przymknieta przyslona.
    fotografuj z odleglosci w zaleznosci od ogniskowej paru metrow - tak
    by krazek w cenrum matowki ( ma to d5000?) obejmowal pole widzenia ok
    15 - 20 cm.

    wyrto to zrobic na 3 ogniskowych - skrajnych i srodkowej.

    obserwuj na zdjeciach gdzie przypada maximum ostrosci.
    ono winno byc dokladnie na plaszyznie tablicy testowej -zorientujesz
    sie po miarce.
    jesli tak bedzie dopiero po ostrosci wystepujacych na literkach
    mozesz porownywac rozdzielczosc obu obiektywow.

    przyczyn tej nieostrosci , ktora obserujsze moze byc kilka .

  • 9. Data: 2010-02-15 07:06:56
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2010-02-15 02:06:14 +0100, Andrzej Libiszewski
    <a...@g...usunto.pl> said:

    > się używa maski wyostrzającej

    Nie, nie używa się takiej. Jak chcesz być purystą językowym, to sprawdź
    najpierw co dokładnie znaczy oryginał.

    de Fresz

  • 10. Data: 2010-02-15 07:25:45
    Od: dobrov <d...@i...pl>

    dominik pisze:

    > Nie może - musi.
    > Dyfrakcji pan nie oszukasz :)

    Zacząłem od wartości 8. Próbowałem też 5. To 20 to na koniec w desperacji.