    From: Marek <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: nowa alfa A99
    Date: Wed, 21 Nov 2012 22:47:38 +0100

    W dniu 2012-11-21 21:39, Mariusz [mr.] pisze:

    > Roboczo można przyjąć, iż jeśli matryca pracuje na limicie, to
    > jakość uzyskanego sygnału (sygnał/szum) jest wprost proporcjonalna do
    > rozmiaru powierzchni piksela. Dwa razy większa powierzchnia - dwa razy
    > lepiej (1 EV) (w praktyce jest jeszcze kilka niuansów, ale z grubsza tak
    > to wygląda).

    Tak, to prawda. Ta sama liczba pikseli na FF szumi mniej niż w wersji
    APS-C. Chociaż z drugiej strony przelicznik pomiędzy APS-C a FF wynosi
    nie 20, nie 10 lecz 1.5 zaledwie. Wydaje mi się to dość mało aby te
    różnice w szumie były rzucające na kolana. W pomiarach z pewnością to
    wyjdzie ale na oko już niekoniecznie. Co o tym sądzisz?

    > Dodatkowym handicapem dużych matryc jest fakt, że z samej
    > geometrii wynika, iż dla tej samej liczby pikseli optycznie aktywna
    > powierzchnia ich piksela jest większa (...)

    No tak... ale to jest to samo co napisałeś wcześniej: mały piksel =
    mniej światła = trzeba zastosować większe wzmocnienie = będzie bardziej
    szumiało.

    > Oddzielny temat to koszty małej GO - dla uzyskania tej samej GO, co
    > na FF (orientacyjnie) potrzeba szkła 1 2/3 EV jaśniejszego na APS-C i 2
    > EV jaśniejszego na 4:3. Ceny jasnych szkieł w "małych" systemach wciąż
    > jakoś nie chcą tego uwzględniać, nie mówiąc o tym, że często w ogóle nie
    > występują w przyrodzie (choćby w potrzebnej ogniskowej).

    Hmm... tu nie do końca się zgodzę. To typowy błąd myślowy (mówię o
    jasności) wynikający najczęściej z przyzwyczajeń do filmu. W cyfrówce
    albo stajesz dalej albo stosujesz krótsze obiektywy i uzyskasz to samo
    co przy FF dla danej jasności. Niedawno czytałem ciekawy artykuł o tym.
    Zerknij, bardzo obrazowo to przedstawia.

    http://www.fotografuj.pl/Article/Glebia_ostrosci_w_l
    ustrzankach_cyfrowych/id/38