  • Data: 2017-09-04 00:34:54
    Temat: Re: normalnie żyjemy w obozie
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    HF5BS pisze:

    > Jednak np. z któregoś stanu USA jest przepis, że nie wolno się ruchać
    > w karetce, która uczestniczy w akcji ratunkowej, na pewno nie wziął
    > się znikąd.

    Nie znikąd, tylko z precedensowego wyroku sądu. W anglosaskim prawie
    jest tak, że jeśli sąd raz wydał wyrok w jakiejś sprawie, to inne sądy
    muszą tak samo orzekać w sprawach analogicznych (dotyczących ruchania
    się w karetkach uczestniczących w akcjach ratunkowych). W Europejskim
    prawie jest inaczej. My mamy tak, że od stanowienia prawa jest władza
    ustawodawcza, a od sądzenia w oparciu o to prawo -- władza sądownicza.
    A przynajmniej tak mieliśmy.

    > w Elblągu (mniejsza o miasto) straż miejska mandatuje ZTCP 50 PLN, za...
    > pierdnięcie. Gdzie jest napisane, że pierdzieć jest nieobyczajnie?

    Napisane powinno być na mandacie. Ja w każdym razie bym sobie w takiej
    okoliczności zażyczył, by mi strażnik dokładnie opisał za co zostałem
    ukarany. W tym miejscu dochodzimy do podziału wedle innej klasyfikacji.
    Podział na prawo anglosaskie i kontynentalne jest ogólnie znany. Ale
    jest jeszcze inny podzaiał.

    W roku 1989 zakładałem fundacje, zakładałem szkoły i inne jeszcze rzeczy
    -- wszystko to trwało najwyżej kilka dni. A najważniejsze, że zawsze
    urzędowa decyzja powoływała się na tak zwaną "podstawę prawną". Były
    to ustawy z lat siedemdziesiątych albo nawet wcześniejszych, może nawet
    przedwojenne rozporządzenia. Nie potrzeba było nowych praw, wystarczyło
    zacząć przestrzegać starych. Nazywa to się czasem "porządkiem zachodnim",
    a zaczął wprowadzć go u nas jeden mądry ziomal w roku 966. Opozycją do
    niego jest porządek wschodni, gdzie o wszystkim desycyje człowiek. Tak
    było przed rokiem 1989, kiedy to choć bym się skręcił, to bym niczego
    w urzędzie nie załatwił. I tak też robi się teraz na nowo.

    Jarek

    --
    Kadry decydują o wszystkim!
    -- Józef Wissarionowicz Stalin