  • Data: 2017-09-01 17:12:59
    Temat: Re: normalnie żyjemy w obozie
    Od: Mario <M...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 01.09.2017 15:49, JaNus wrote:

    > Socjalizm (a mam tu na myśli jego zachodnio-demokratyczną wersję) - to
    > zniewolenie w białych rękawiczkach: pstępue powoli, lecz nieubłaganie, i
    > nieodwracalnie. W starożytnym Egipcie niewolnik mógł jednak liczyć na
    > jakąś ochronę od Faraona, zaś gdy największym "właścicielem"
    > zniewolonego społeczeństwa jest Państwo - to już pomocy znikąd!

    Nie wiem jaką ochronę mógł mieć niewlonik ze strony faraona. Zarówno w
    Egiocie jak i w Rzymie niewolnik mógł być zabity przez włąściciela.
    Podobnie chłop w pańszczyźnianej Polsce. Prawa narzucajace kontrolę nad
    relacjami między pracowdawcą a pracownikiem według ciebie powodują, że
    wszyscy stajemy się niewolnikami, a według mnie chronią wielu ludzi
    przez niewolniczym uzaleznieniem od tych którzy są silniejsi od niewch w
    relacji pracodawca pracobiorca.
    W systemach takich jak niewolnictwo czy feudalizm owszem część ludzi
    miała więcej swobody. Ale to była swoboda dysponowania swoim dobytkiem w
    tym ludźmi którzy byuli jego własnością.

    --
    pozdrawiam
    MD