eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikano żesz nie zdążyłem...Re: no żesz nie zdążyłem...
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.cyf-kr.edu.pl!news.nask
    .pl!news.nask.org.pl!news.unit0.net!feeder.erje.net!us.feeder.erje.net!news.glo
    rb.com!news-out.readnews.com!news-xxxfer.readnews.com!nx02.iad01.newshosting.co
    m!newshosting.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.news.neostrada.pl!unt-spo-a-
    02.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: no żesz nie zdążyłem...
    References: <li73uo$1q8$1@node1.news.atman.pl> <li9mbi$v2a$1@usenet.news.interia.pl>
    <li9pkv$rjk$1@node1.news.atman.pl> <liark6$smq$1@node2.news.atman.pl>
    <534903b8$0$2165$65785112@news.neostrada.pl>
    <534919f5$0$22560$6d5eeec5@news.sunnyusenet.com>
    <libcud$fg1$1@node1.news.atman.pl> <g...@n...chmurka.net>
    <lih9oi$omu$1@node1.news.atman.pl> <g...@n...chmurka.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <g...@n...chmurka.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <g...@n...chmurka.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <534e6da6$0$2372$65785112@news.neostrada.pl>
    Organization: : : :
    Date: Wed, 16 Apr 2014 17:09:14 +0200
    User-Agent: slrn/pre1.0.2-14 (Linux)
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Message-ID: <s...@f...lasek.waw.pl>
    Lines: 48
    NNTP-Posting-Host: 77-253-217-116.ip.netia.com.pl
    X-Trace: 1397660978 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 2360 77.253.217.116:42468
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:663232
    [ ukryj nagłówki ]

    Pan J.F napisał:

    >>>> A samochody długo nie miały nic wspólnego z elektroniką,
    >>>> więc to czy na masie był plus, czy minus, nie było istotne.
    >
    > Z tym ze radia samochodowe wymyslono dawno temu.
    > Lampowe ... a one wola minusa na masie :-)

    Anody zasilane z wibratora, więc im wszystko jedno, kwestia kierunku
    podłączenia uzwojeń. Natomiast napięcie żarzenia 6,3 V, które się
    upowszechniło również w sprzęcie stacjonarnym, to jak najbardziej
    konsekwencja tego, że takie napięcie nominalne miał akumulator
    samochodowy.

    >> Więcej powiem. Rozrusznik i prądnica, to były maszyny z szeregowo
    >> połączonym wirnikiem i uzwojeniem stojana. Taki silnik kręci się
    >> zawsze w jedną stronę, a prądnica wytwarza prąd o polaryzacji
    >> wynikającej ze szczątkowego magnetyzmu żelastwa.
    >
    > Pradnica raczej obcowzbudna/rownolegla, ale jak wzbudzisz odwrotnie
    > to i napiecie wygeneruje odwrotnie.

    Faktycznie, z prądnica trochę inaczej, ale konsekwencja ta sama
    -- można odwrócić zasilanie.

    > Tak sobie mysle ... amperomierz pradu ladowania odwroci, ale nie
    > wszystkie go mialy.

    A te co miały, to taki z zerem po środku skali.

    > Wszelkie pozostale silniki ... magnesy musialy byc slabe, bo
    > faktycznie byly szeregowe czy rownolegle.
    > Zreszta wycieraczkom wszystko jedno w ktora strone sie kreci
    > silnik, tylko wylaczenie moze byc w zlym miejscu.

    Akurat w wycieraczkach mógłby być problem z przekładnią ślimakową.
    Ta bywa projektowana do pracy w jednym kierunku.

    > Mierniki - temperatury, paliwa - tam moze byc problem.
    > Choc ustroj ilorazowy chyba nadal bedzie dzialal.
    > Niestety - syrenki juz nie mam, nie sprawdze :-)

    Mierniki paliwa to się wtedy robiło ze wskaźnikiem termicznym.
    Wskazówka wychylana przez bimetal owinięty drutem oporowym.
    Rozwiązane ma taka zaletę, że strzałka nie gibie się na wybojach.

    --
    Jarek

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: