    From: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: nikon p330? a może coś innego?
    Date: Sun, 4 May 2014 15:26:04 +0200

    "Piotr Kosewski" <p...@m...nowhere> wrote:

    > Wszystko spoko, ale skąd bierzesz dane. Czy je aktualizujesz?

    Poszukaj wątku z grudnia pt. ~ "Które aparaty kupować (a których
    nie! ;)" - tam w najprostszy sposób była opisana mechanika obliczeń (tu
    jest tylko nawiązanie do tamtych wątków). Dane dot. jakości obrazu
    pochodzą z pomiarów DxO i tak jak waga modelu nie są aktualizowane -
    założenie jest takie, że są niezmienne dla danego modelu (co dla IQ nie
    musi być prawdą, ale różnice chyba nie mogłyby być w istotny sposób
    znaczące).

    Ceny w Polsce z konkretnej daty: 17 XII 2013 - za dużo z tym roboty,
    żeby aktualizować (jeśli ktoś ma inne zdanie: zachęcam do wysyłania mi
    pełnej aktualizacji :) , zresztą ceny również nie skaczą aż tak
    bardzo (poza nowościami).

    > Fajnie sobie zrobić taki projekt i uporządkować pod jakimś względem
    > aparaty. Na pewno miałeś (i masz) z tego powodu dużo radochy.

    Radocha jest, chociaż umiarkowana, bo roboty z tym więcej, niż na
    początku się wydawało. Zaczęło się od posiadania w arkuszu wyników
    pomiarów DxO. To pozwala na wyciąganie pewnych wniosków, np. inne
    kryteria do ogólnego pstrykactwa, reporterki, sportu, itd. - MF CCD
    wyraźnie mniej nadające się niż nawet słabe FF CMOS, a inne kryteria do
    studia oraz repro - MF CCD po prostu miażdżą całą resztę.

    Reporterka:
    https://www.flickr.com/photos/plrecfotocyfrowa/96506
    48839/in/photostream/lightbox/

    Studio:
    https://www.flickr.com/photos/plrecfotocyfrowa/98226
    62073/in/photostream/lightbox/

    > Dziwi mnie też kryterium "masy". Aparat może być lekki, ale duży. Może
    > też mieć kształt wymuszający większy (cięższy) pokrowiec. Właśnie
    > dlatego na portalach o sprzęcie foto używa się szerszych pojęć typu
    > "poręczność".

    W ogóle ludzie mogą mieć bardzo różne kryteria... :) Ale to jest
    mój ranking i moje kryteria - dla mnie liczy się to, co niosę na plecach
    i wolę aparat duży, z gripem, a lekki, niż małą, ciężką "mydelniczkę".

    > Robiłeś jakieś testy wrażliwości na zmianę wag? W sensie: zmieniasz
    > trochę przydział punktów i sprawdzasz, czy jest dużo zmian.

    Tak i to jest właśnie najlepsze (np. delikatne korekty w stosunku do
    punktu wyjścia bodajże z 2011 roku) - model w każdym wariancie daje
    bardzo satysfakcjonujące mnie wyniki (vide: wyniki MF, jak pisałem).
    Oczywiście w granicach tych danych, które były do niego wrzucone - nie
    ma tu żadnego "cudownego rozmnożenia" wartości predykcyjnych.

    > Robisz ranking aparatów i jakość zdjęć nie stanowi nawet połowy oceny.

    Odsyłam do wątków z grudnia - tu wspominaliśmy najbardziej budżetowe
    podejście, a przecież nie można mieć naraz wszystkiego. W podejściu "na
    bogato" udział ceny w końcowym wyniku to było chyba zaledwie 15%, więc i
    kolejność była radykalnie odmienna.

    > Nie bierzesz w ogóle pod uwagę funkcjonalności (liczby bajerów).

    Tak, bo to najbardziej pracochłonne i zrobić to dla 116 modeli na
    tym poziomie rzetelności co dotychczas, to naprawdę potężny kawał
    roboty - prawie za każdym razem o tym wspominam. Jak będę się zabierał
    do kupowania, to wezmę to "na tapetę" kilka aparatów i może będzie mi
    się chciało zrobić ładny, tak głęboko wchodzący ranking dla tych kilku
    "najbardziej sensownych zakupów".

    > Powiem inaczej. Gdybyś robił ranking "parówek dla oszczędnych", to czy
    > dałbyś 20% smakowi i wartościom odżywczym?

    Gdyby miał to być wariant dla skrajnie nieradzących sobie np. z
    kredytem? Bezdomnych?

    > BTW: testy sensowności: gdzie w tym rankingu znalazłby się najtańszy
    > telefon z aparatem?
    >
    > Jakość obrazu: 0.
    > Cena: 100 zł.
    > Masa: 100g.

    Zero w którymkolwiek elemencie daje zero w wyniku końcowym! To jest
    właśnie najważniejsza przyczyna ważenia średnią geometryczną!

    Rozumowanie było proste - w każdym takim ekstremalnym przypadku
    aparat JEST NIC NIEWART!

    1. Rekordowa jakość obrazu, niska waga, ale cena - miliard (funtów).
    2. Niedrogi, rekordowa jakość obrazu, ale waży - 4 tony.
    3. Lekutki, niedrogi, ale nie robi zdjęć.

    Dzięki średniej geometrycznej każdy taki przypadek zajmuje ostatnie
    miejsce w rankingu - zgodnie z jego rzeczywistą wartością.

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]