  • Data: 2014-05-04 13:54:37
    Temat: Re: nikon p330? a może coś innego?
    Od: XX YY <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    Am Sonntag, 4. Mai 2014 12:40:14 UTC+2 schrieb Piotr Kosewski:

    > A ja czuję się ciekawski.

    > Wszystko spoko, ale skąd bierzesz dane. Czy je aktualizujesz?

    wlasnie, ze niestety nie jest spoko. gdyby bylo spoko to nie moznaby sie czepiac.
    to jest zupelnie bledne podejscie prowadzace do wyniku calkowicie przypadkowego , jak
    np ten ktory przytoczylem z optycznych - calkowita niezgodnosc praktyki uzytkujacych
    z wynikiem tego rankingu.

    dlaczego ?
    zeby zrozumiec, ze jest to bledna metodologia przyklad:
    masz kupic najtanscze sliwki w miescie.
    sciagasz z internetu z wszystkich sklepow w miesicei ceny poszczegolnych owocow i
    liczysz srednia cen owowcow dla kazdego sklepu. Owoc o takiej sredniej cenie nie
    istnieje , jesli to tylko przez przypadek.

    wybierasz sklep gdzie srednio cena owocow jest najnizsza i kupujesz w nim sliwki.

    oczywiscie nie musze tlumaczyc ze to absurd i nonsens.
    wcale sliwki tutaj nie musza byc najtansze.

    dokladnie tak samo jest z tak liczonym rankingiem gdzie jest liczona srednia z cech
    niespojnych - roznych , nawet jesli one sa mierzalne.
    dostajesz jakas wartosc liczbowa , ktore nie odpowiada wystepujacemu w praktyce
    aparatowi , podobnie jak srednia cena owocow nie odpowiada cenie zadnego z nich.

    rownie dobrze wynik tego rankingu mozna pomnozyc przez temperature powietrze i
    podzielic przez date urodzenia. wynik bedzie rownie przypadkowy.

    tak liczona srednia nie jest dobrym estymatorem funkcji jakosci.

    jak wiec dokonac wyboru np ze wzgledu n cene , ciezar jakosc obrazu ?

    ustalamy dwa parametry np cene max 1000 pln , wage 290 gram.
    z bazy danych spelnienia te kryteria np 5 aparatow. Z tych 5-ciu wybieramy ten ,
    ktory ma najwyzsza jakosc .

    jak to zrobic w praktyce ?
    mamy optycznych , tam dla aparatow porownuja oni kilkadziesiat cech.
    wybieramy z tej listy cechy tylko te , ktore nas interesuja i dokonujemy wyboru
    najlepszego ze wzgledu na wybrane cechy ( pozostale beda falszowac wynik).

    jesli ktos robi tylko jpegi to nalezaloby odrzucic jakosc obrazu RAW , gdyz bedzie
    ona flaszowac wynik , jesli ktos robi tyko raw , nalezaloby odrzucic jakosc obarzu
    jpeg , gdyz bedzie falszowac wynik ( czasami wynik z dla jpeg jest przeciowstawny dla
    raw) itp.

    specjalnie taka lista nie robi na mnie wrazenia , wrazenie robi na mnie jak latwo
    jest wciskac za posrednictwem internetu uzytkownikom sieci glupty do glowy.