  • Data: 2014-05-04 23:32:41
    Temat: Re: nikon p330? a może coś innego?
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Krzysztof Halasa" <k...@p...waw.pl> wrote:

    > Ale to ma sens tylko wtedy, gdy dana cecha jest krytycznie potrzebna.
    > Bo jeśli nie, to mimo takiego zera aparat może mieć sens.

    Masz 100% rację i właśnie tak do tego podszedłem. Powyższe przykłady
    pokazują, że akurat każdy z tych elementów jest właśnie krytyczny dla
    końcowej oceny aparatu.***

    Natomiast inaczej bym podszedł do wyposażenia/funkcji aparatu - grip
    czy flesz są wprawdzie bardzo przydatne, ale inne cechy mogą w całości
    wynagrodzić te braki. To samo pokrętła, rolki, stabilizacja, obracany
    LCD, a nawet obecność wizjera (choć w praktyce nie ma aż tak
    "wypasionego" modelu, który mógłby zastąpić wizjer komuś innemu, niż
    niedzielny pstrykacz).

    Dlatego powyższe cechy (itp. tego typu) wrzuciłbym do jednego worka,
    który byłby sumą posiadanych cech, sensownie ważonych arytmetycznie wg
    ich znaczenia w procesie uzyskiwania najcenniejszych zdjęć. :)
    - brak jednego nie rujnuje oceny końcowej.

    A cały ten powyższy "worek" wyceniłbym znacznie wyżej, niż sama
    tylko waga aparatu, a na poziomie zbliżonym do gołej jakości obrazu
    (jeszcze nie wiem, co ważniejsze - raczej funkcje, zwłaszcza gdyby je
    liczyć po maksimum, wg szczegółów takich jak pole krycia wizjera
    [rzekłbym, że oficjalne krycie liniowe należy podnieść do 4 potęgi, by
    dostać jego faktyczne walory użytkowe {podniesienie do drugiej zaledwie
    pokazuje faktyczne krycie wykastrowanego kadru}], rozdzielczość EVF i
    LCD, guma pod kciukiem, siła wbudowanego flesza, czas synchronizacji,
    rozmiar bufora pod serię rawów, ilość i zakres EV w serii AB, wysokość
    punktu ocznego, korekta dioptrii, minimalny czas ekspozycji, minimalne
    ISO (jedno i drugie ważne do portretu latem), stopień ręcznych
    modyfikacji, ilość ręcznych zestawów ustawień dostępnych z guzików i
    pokręteł, bez wchodzenia do menu, etc.).

    Szkoda, że tak mało puszek jest dopracowanych pod względem takich
    niuansów (lub są to wyłącznie "ciężkie grzmoty" profi, nie na spacer,
    wyjście do sklepu, czy ogólne trzymanie w plecaku) - a na takie puszki
    właśnie czekam (lekkie profesjonalne aparaty dla amatorów. :)

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

    *** Policzone to zostało wg prostego wzoru na ważoną średnią
    geometryczną:

    (Jakość_obrazu_[IQ]_do_reporterki_wg_pomiarów_DxO)^(
    waga IQ) *
    (1/aktualna_cena_PL)^(waga ceny) * (1/masa_korpusu)^(waga masy)...
    ... a z pośredniego wyniku wyciągnięty pierwiastek stopnia = waga IQ +
    waga ceny_PL + waga masy.