  • Data: 2014-05-14 00:44:21
    Temat: Re: monitor do pracy po ciemku
    Od: Marek <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2014-05-13 13:29, XX YY pisze:

    > tak jest - to jest jeden z aspektow.
    >
    > a teraz proponuje prosty experyment.
    >
    > zapisz obraz w srgb , otworz go programem odczytaj jako srgb i
    > odczytaj w programie ilosc kolorow. bedzie iles tam dziesiat
    > tysiecy.
    >
    > a teraz to smao zdjecie przekowertuj z SRB do aRGB i odczytaj w
    > programie czytajacym aRGB ilosc kolorow. Bedzie ich mniej niz w
    > oryguinalnym sRGB. roznice w zasadzie niewiduoczne - zamiast np 130
    > 000 bedzie ich 80000 .

    Zachowanie prawidłowe przy założeniu przeprowadzenia poprawnej konwersji
    w/g profili. Powstają dwa zjawiska:

    1) aRGB pokrywa większą przestrzeń barw więc sRGB jest jego podzbiorem.
    Czyli z przestrzeni wszystkich możliwych kolorów w aRGB, tylko część
    można użyć do zmapowania takiej konwersji. Z samej definicji tracisz ok
    20% kolorów.

    2) Tak jak Krzysiek powiedział: powstają błędy dopasowania koloru w
    kolor przy palecie 8 bitowej. Zdarza się więc, że nieco różne kolory
    sRGB stają się tym samym kolorem w aRGB (bo masz ich mniej o 20% do
    dyspozycji). Przejście na 16 bitowy kolor rozwiąże ten aspekt ale nie
    uzyskasz z tego większej ilości barw.

    Reasumując: sens takiej konwersji jest więc średni. To tak jakbyś chciał
    skonwertować czarno-białe zdjęcie do kolorowego. Problem jest analogiczny.

    > z praktyki: przestalem sie fetyszowac monitorem. jesli wysylam
    > zdjecia do sieci , czyli teoretycznie do milionow to nalezaloby tak
    > skalibrowac moniotor jak maja odbiorycy , czyli jak te miliony. jak
    > maja skalibrowane ? - w zdecydowanej wiekszosci fabrycznie + na oko ,
    > tak by kolory wygladaly w miare naturalnie.

    Ale nie o tym mówimy, bo tu masz rację. Jeśli ograniczasz się wyłącznie
    do WWW, to szeroki gamut jest nawet szkodliwy w Twoim przypadku.
    Fałszuje kolory przy braku kalibracji poprawnej (zwróć uwagę, ze użyłem
    słowa "poprawnej" bo sama kalibracja nie wystarcza), a z kolei gdy
    dokonasz poprawnej kalibracji, to ograniczasz sobie paletę barw o jakieś
    20% w tym co karta podaje do monitora. Powstają wtedy problemy z
    przejściami tonalnymi itp. Tak więc w takim przypadku powinieneś kupić
    sobie tani monitor sRGB.

    Jeśli natomiast chcesz tworzyć wierne wydruki i dysponujesz sensowną
    drukarką, to nie wyobrażam sobie pracy w sRGB. Mnóstwo kolorów tracisz
    względem aRGB. W takich przypadkach (to jest mój przypadek właśnie) rób
    zdjęcia w aRGB, przetwarzaj w aRGB a do sieci zawsze możesz potem je
    skompresować w sensie barw do sRGB. I ja tak robię. Kolory będą
    intensywniejsze niż żywcem przesłany aRGB.

    > I to wystarcza. Jezeli
    > cos limituje jakosc mojej obrobki , to nigdy nie byl to monitor.
    > Inaczej jest jesli bede chcial zdjecia obrabiane na moim monitorze
    > wydrukowac w laboratorium zewnetrznym - wowczas trzeba sie
    > doktoryzowac z "colormenagment" , zeby dostac wydruki identyczne jak
    > obraz na monitorze.

    Przesadzasz. To nie takie trudne ale jedynie fatalnie opisane w sieci.
    Przynajmniej ja nie znalazłem podręcznika wyjaśniającego jak "to" działa
    i sam musiałem dociekać (sporo czasu). Do tego jest usterka w Windows 7
    i 8, którą trzeba umieć obejść (profilowanie nie zaskakuje samo z siebie
    - trzeba pewną opcję włączyć i wyłączyć). Tymczasem wystarczy
    wypunktować zasady a są one banalne. Jeśli nie rozumiesz zagadnienia i
    nie zamierzasz zrozumieć - pozbądź się monitora szerokogamutowego bo
    sobie tylko krzywdę robisz :-)

    > w praktyce stwierdzam ze sredniej klasy monitor WG za ok 3500 zlotych
    > nie wnosi mi nic istotnego , akurat u mnie ( ale to rzecz
    > indywidualna) wywoluje tylko szybsze zmeczenie oczu.

    Przyszło mi do głowy skojarzenie z powiedzeniem: wpuść chłopa do biura,
    to atrament wypije :-D Nie jest moją intencją urażenie Ciebie. Chciałem
    tylko przekazać, że nie powinno się używać rzeczy, których nie potrafimy
    obsłużyć a już w szczególności, gdy nie chcemy umieć ich obsługiwać.

    > Jesli przelaczyc
    > na " eye care " , jakosc obrazu spada do jak kazdego innego taniego
    > monitorka. kolor moze i lepszy , ale nie jest to roznica zasadnicza.
    > w sumie w calkowitym bilansie wady zalety dostrzegam jednak wiecej
    > wad.

    Wreszcie :-)

    > Praktyczna zaleta - ....mniej klikania . poniewaz monitor jest
    > wiekszy i w proporcjach 16:10 , obok zdjecia jest troche miejsca na
    > narzedzia programowe.

    Monitory sRGB 16:10 też istnieją. Po drugie: czy w swoim monitorze nie
    masz opcji "sRGB mode"? W swoich Dellach mam coś takiego. Opcja
    wystarczająco skutecznie redukuje gamut.

    Marek