  • Data: 2014-05-14 00:06:53
    Temat: Re: monitor do pracy po ciemku
    Od: Marek <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    > Wygląda na to że trafiłeś na mur niezrozumienia.

    Starałem się wytłumaczyć jak mogłem :-(

    > Może tak: kolor określony jako sRGB 12,15,56 może odtworzony na
    > "idealnym" monitorze sRGB ma wyglądać ściśle tak, jak na nim wygląda.
    >
    > Również na monitorze aRGB ten kolor ma wyglądać dokładnie tak samo jak
    > na sRGB.

    Dokładnie taki cel grzebania w profilowaniu systemu wyznaczyłem sobie.

    > Ale, ponieważ ten monitor inaczej traktuje wartości
    > które dostaje z karty, na PC musi być zastosowana konwersja profilu z
    > sRGB do aRGB.

    Dokładnie tak.

    > Do monitora trafiają troszkę inne wartości
    > składowych. Jeśli wyswietlamy obrazy sRGB na monitorze aRGB, to
    > konwersja ta powoduje że do monitora trafia *węższy* zakres
    > wartości składowych r,g,b (czy ich kombinacji) niż oryginalny,
    > nieskonwertowany sRGB.
    > Ten węższy zakres mapuje się na tę część gamutu monitora aRGB, która
    > pokrywa gamut sRGB.

    Brawo! :-)

    > Jedyną *poprawną* metodą wyświetlenia barw spoza zakresu sRGB jest
    > wyświetlenie obrazu źródłowo o szerszym profilu (aRGB)
    > który po prawidłowej konwersji uwzględniającej ten profil (w tym wypadku
    > - brak konwersji) powoduje, że monitor dostaje
    > wartości r,g,b wykraczające wsześniej opisaną okrojoną pulę.

    Idealnie :-) Czyli przynajmniej dotąd jasno się wyraziłem :-)

    > Metodą *niepoprawną* jest zaś wyświetlenie obrazu sRGB na monitorze aRGB
    > BEZ zadbania o konwersję do aRGB.

    Co najprawdopodobniej czyni kolega XX YY doświadczając zafarbów
    zielono-niebieskich, jak to określił kolorem "C".

    > Wtedy monitor też
    > wyświetli szerszą paletę barw, ale będą to barwy fałszywe - bo z
    > definicji nie mające prawa występować w obrazie sRGB.

    Właśnie!

    > A dopiero na to wszystko nakłada się kalibracja, wyrównująca
    > niedoskonałość medium...

    Zobaczmy czy Twoje słowa cytujące kropka w kropkę moje intencje okażą
    się bardziej zrozumiałe dla kolegi XX YY.

    Marek