eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowamonitor do pracy po ciemkuRe: monitor do pracy po ciemku
  • Data: 2014-05-12 23:04:45
    Temat: Re: monitor do pracy po ciemku
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Marek <p...@s...com> writes:

    > hahahaha to nie tak :)
    > LUTy występują 2 w przyrodzie.
    >
    > Znalazłem dokumentację oficjalną odnośnie LUT:
    > http://www.color.org/specification/ICC1v43_2010-12.p
    fd
    >
    > Właśnie dowiedziałem się, że poza typami 8 i 16 (nie mylić z bitami 8
    > i 16), o których pisałem i które to nie mają nic wspólnego z ilością
    > przetwarzanych kolorów (i tym samym pinów w układzie scalonym) są
    > jeszcze 2. Czyli w sumie 4:
    >
    > lut16Type
    > lut8Type
    > lutAtoBtype
    > lutBtoAtype

    LUT to jest pojęcie definiowane nie przez "www.color.org", LUT = look-up
    table, i ludzie tego używali w czasach, gdy kolorem świecenia monitorów
    komputerowych był głównie zielony. Zapewniam Cię, że jest dużo więcej
    rodzajów takich tablic, dużo więcej niż 2, niż 4, i niż 24.

    LUT może być także np. w formie papierowej :-)

    Natomiast wygląda na to, że rzeczywiście znalazłeś formalne opisy jak to
    jest liczone w standardowych monitorach (np. obrazki od strony X). W te
    obrazki to ja mogę uwierzyć, pisałem że to musi działać mniej-więcej
    w taki sposób. Natomiast tamten obrazek, w którym bity wejściowe (nie
    pamiętam już czy było ich 8 czy 10) wchodzą w "16-bitowy" LUT i wychodzą
    do 10-bitowej (efektywnie) matrycy, to wybacz, nie przedstawia niczego
    sensownego. Podobnie, nie ma tu żadnych dodatkowych bitów, które miałyby
    służyć do określenia kierunku zaokrąglenia - takie operacje przeprowadza
    się tylko na liczbach całkowitych (bo jak zaadresować tablicę
    ułamkiem?).

    Te "typy" LUTów to nie są żadne prawdziwe typy czegokolwiek, tylko tagi
    w systemie definiowania, jak się okazuje, ustandaryzowanych profili. To
    może nie mieć nic wspólnego z prawdziwym sprzętem dokonującym obliczeń,
    to jest tylko formalna postać przekształceń matematycznych.

    >> No i Atari nie robił tego jednak po każdym
    >> pikselu.
    >
    > Przerwania H i V. Paleta wystarczała na pokrycie 1 linii
    > niepowtarzalnymi kolorami. Więc za pomocą przerwań podmieniałem paletę
    > na wymaganą w kolejnej linii.

    Owszem, ale tu nie ma żadnej palety (i nie może być), obliczenia
    (lookupy) są przeprowadzane oddzielnie dla każdego piksela. Może być
    wprowadzone pewne opóźnienie, ale przepustowość musi być wystarczająca.

    BTW w tamtych czasach różne cuda się robiło, nie wiem czy ktoś by teraz
    uwierzył, że np. debugger (prosty) mieścił się w ok. 2 KB. Ale true
    colory i setki milionów pikseli/sekundę to nieco inna bajka jednak.
    --
    Krzysztof Hałasa

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: