    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Date: Sat, 10 May 2014 05:20:56 -0700 (PDT)
    <lkasmi$lsj$3@node1.news.atman.pl> <m...@i...localdomain>
    <lkff1g$d1r$1@node1.news.atman.pl>
    <7...@g...com>
    <lkgd37$q3d$1@node2.news.atman.pl>
    <b...@g...com>
    <lkgmtd$mp0$1@node1.news.atman.pl>
    <b...@g...com>
    <lki72t$ih4$1@node2.news.atman.pl>
    <9...@g...com>
    <lkj853$asd$1@node1.news.atman.pl>
    Subject: Re: monitor do pracy po ciemku
    From: XX YY <f...@g...com>

    > A ja uparcie twierdz�, �e nie ma r�nicy w kolorach miedzy skalibrowanym
    >
    > szerokogamutowym a zwyk�ym sRGB dla obraz�w sRGB. Tylko przy nie
    >
    > skalibrowanym szerokogamutowym takie efekty powstajďż˝ jak opisujesz.

    to nie o to chodzi.
    mam monitor skalibrowany, mam kalibrator , moge to robic dowolnie czesto.

    zdjecie obrabiane klasycznym monitorem moze zawierac pewne kolory , ktorych na
    klasycznym monitorze nie widac. Autor nie zdaje sobie sprawy z ich obecnosci -
    monitor nie jest w stanie pokazac tych kolorow .
    przechodzac na szerokogamutowy je zobyczysz.
    szerokogamutowe maja przestrzen barwna rozszerzona w kierunku C.

    nie musi tez tak byc , ze na szerokogamutowcu wiszisz zdjecie lepiej , bardziej
    kolorowo.
    jesli jakis barw nie ma na zdjeciu to szerokogamutowiec tez ich nie pokaze.

    I w praktyce w decydowanej wiekszosci zdjec z sieci kolor niebieski jest lekko
    seledynowy. Nie jest to jakas roznica dramatyczna , ale jednak widoczna.

    z kolei jesli na szerokogamutowcu obrobie kolor naturalnie niebieski , na zwyczajnych
    monitorach jest on bardziej intensywny.

    to jest kwestia roznych przestrzeni barwnych - tlumaczenie nie jest dokladnie 1:1.

    w sumie jest dobrze , ale nie identycznie.

    gdybym nie blyszczaca szyba w maku to wolabym ze wzgledu na kolory monitor maka.

    ale w sumie nie sa to roznice duze - jak wspomnialem mniejsze niz roznica w
    obserwowaniu obrazu z danego monitora w dzien a wieczorkiem.

    8 bitow mi nie przeszkadza na obrazie wynikowym- w trakcie obliczen i tak korzystam z
    16 botow , ktorych wcale nie musze widziec.
    je sie da wyciagnac odpowiednim suwakiem. chce wynik widziec takim jakim bedzie na 8
    bitach.

    do druku?
    dawalem do rozncyhc czasopism.
    wymagania sa smieszne - wystrcza jepg z kompaktu.
    grafik i tak zrobi z tego co potrzeba.
    duzych wydrukow na wystawy nie robie - nie wiem czy to kogokolwiek jszcze interesuje
    - cudza fotografia.

    podswietlenie tla monitora jest wazne.
    wieczorem uzywalem lampy 5500 K , ale niestety potrzebowala ze 2 minuty zanim doszla
    do temperatury roboczej wiec przeszedlem na ledy 4000K ( naturalna biel) - w sumie w
    praktyce to samo , a mniejsze zuzycie pradu i dzialaja natychmiast.
    zrodlem bledu moga byc lampy cieple - ok 2800- 3000 K.
    oko sie wprawdzie akomoduje , ale w dzien widac kolory jednak nieco inaczej niz
    sadzilismy wieczorem.

    tak podswietlenie tla to wazna sprawa.