  • Data: 2014-05-08 21:45:41
    Temat: Re: monitor do pracy po ciemku
    Od: Marek <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2014-05-08 19:22, XX YY pisze:

    > sytuacja jest paradoxalna kupuje sie monitor wysokiej klasy ,
    > potrafiacy przeniesc duzy kontrast np 1:1000 - 1:1500 , Aby uzyskac
    > taki kontrast niestety potrzebna jest wysoka jaskrawosc. a to boli.
    > sciemniajac , obnizasz kontrast , tym samym te wspaniale parametry
    > monitora. po znacznym sciemnieniu uzyskujesz porownywalne parametry
    > przenoszenia obrazu jak z monitoru duzo slabszego / tanszego.

    Racja. Sytuacja nie jest paradoksalna. Zauważ, że gdy latem wychodzisz
    na słońce to też zakładasz okulary przeciwsłoneczne. Inaczej oślepniesz.
    Ważniejsze od kontrastu jest zachowanie liniowości tonalnej. Pal sześć
    kontrast, szczególnie, że na papierze i tak go nie osiągniesz, a naszym
    medium końcowym właśnie on jest. Paradoksalne jest to, że robi się
    monitory "wysokiej klasy", które oślepiają bez sensu. Tymczasem gdy
    bawimy się RAWami, to spłaszczamy tą kontrastowość.

    > Twoje pytania - przejscie na 10 b . w praktyce zobaczysz wiele zdjec
    > / obrazow z sieci nawet nieco gorzej. szczegolnie w zakresie koloru
    > niebieskiego , ktory teraz bedzie bardziej przechodzil w cyjan.

    Chyba przy braku kalibracji tak jest? Hipotetycznie nic takiego nie
    powinno mieć miejsca. Podobnie jak na wielu laptopach obraz to jakaś
    rzeźnia, z którą nic się nie da w ich przypadku zrobić.

    > roznica niewielka , ale trudno powiedziec , zeby bylo lepiej. Ladny
    > blekit nieba bedzie mial odcien leciutko seledynowy.

    Kalibracja musi zniwelować takie efekty. Po to ona jest. Jeśli
    podłączasz taki sprzęt i oczekujesz cudownego obrazu, to możesz poczuć
    się rozczarowany. Pamiętasz moje przykłady wydruków przed i po
    kalibracji? Sam stwierdziłeś, że to duża różnica. Kupiłem niedawno
    profesjonalną drukarkę fotograficzną (to nie z niej pochodziła
    prezentacja). Sądzisz, że było lepiej? Bez kalibracji wydruki były
    również paskudne. Zapewne efekty jakie doświadczasz to właśnie brak
    kalibracji lub trefna kalibracja (np. gdy kolorymetr nie pokrywa gamuta
    monitora).

    Marek