  • Data: 2014-05-09 00:55:46
    Temat: Re: monitor do pracy po ciemku
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Marek <p...@s...com> writes:

    > Jak to wygląda z fizycznym przesyłaniem 8+ bitowego obrazu z
    > aplikacji. Mam np. zdjęcie zapisane na 16 bitach. Otwieram je w
    > aplikacji X. Mam kartę 10cio bitową, mam monitor 10cio bitowy.

    Nigdy czegoś takiego nie robiłem. To kwestia sprzętu i przestrzeni
    kolorów w komputerze. Normalnie to służy chyba tylko jako LUT +
    ustawienie jasności itd. Może też być używane w GLu i podczas
    wyświetlania video (przeliczenia z YUV), ale żeby tak po prostu mieć
    frame buffer lepszy niż 8-bitowy RGB(A), to nie wiem.

    > Jaką
    > mam gwarancję, że obraz nie zostanie zredukowany gdzieś po drodze do 8
    > bitów?

    To byłoby oszustwo, nie? Łatwo sprawdzić, tu bym się nie spodziewał
    zasadzki. Gorzej może być z liniowością i wysyceniem na końcach.

    > Tzn jak? Bo chyba nie poprzez przechwycenie jakimś analizatorem
    > cyfrowym sygnału w kablu HDMI? :-)

    Tak też można, to jest sygnał do 100 kHz, dwie linie (SDA i SCL), tam
    nie ma GHz, ale mam nadzieję, że są łatwiejsze sposoby.

    > Windows / karta graficzna to
    > odczytuje i udostępnia?

    Odczytuje, na pewno, bo na tej podstawie ustawia tryby graficzne.
    Czy udostępnia, to nie wiem.

    Np. w jednym z monitorów, których używam, wygląda to tak (w postaci
    tekstowej, bo normalnie to jest binarny fragment zapisany w EEPROMie
    monitora):

    Manufacturer: PHL Model: 81b
    Year: 2005 Week: 3
    EDID Version: 1.3
    Digital Display Input
    Max Image Size [cm]: horiz.: 38 vert.: 30
    Gamma: 2.20
    DPMS capabilities: StandBy Suspend Off
    Supported color encodings: RGB 4:4:4 YCrCb 4:4:4
    Default color space is primary color space
    First detailed timing is preferred mode
    redX: 0.640 redY: 0.349 greenX: 0.283 greenY: 0.598
    blueX: 0.142 blueY: 0.071 whiteX: 0.313 whiteY: 0.329
    Supported established timings:
    720x400@70Hz
    640x480@60Hz
    640x480@67Hz
    640x480@72Hz
    640x480@75Hz
    800x600@56Hz
    800x600@60Hz
    800x600@72Hz
    800x600@75Hz
    832x624@75Hz
    1024x768@60Hz
    1024x768@70Hz
    1024x768@75Hz
    1280x1024@75Hz
    1152x864@75Hz
    Manufacturer's mask: 0
    Supported standard timings:
    #0: hsize: 640 vsize 480 refresh: 75 vid: 20273
    #1: hsize: 800 vsize 600 refresh: 75 vid: 20293
    #2: hsize: 1024 vsize 768 refresh: 75 vid: 20321
    #3: hsize: 1152 vsize 864 refresh: 75 vid: 20337
    #4: hsize: 1280 vsize 1024 refresh: 60 vid: 32897
    Supported detailed timing:
    clock: 108.0 MHz Image Size: 376 x 301 mm
    h_active: 1280 h_sync: 1328 h_sync_end 1440 h_blank_end 1688 h_border: 0
    v_active: 1024 v_sync: 1025 v_sync_end 1028 v_blanking: 1066 v_border: 0
    Ranges: V min: 56 V max: 76 Hz, H min: 30 H max: 82 kHz, PixClock max 145 MHz

    To jest oczywiście stary monitor, żadnych 10-bitowych itp. kolorów nie
    rozumie. Niektóre monitory mają specjalny util, który pozwala na
    modyfikację tych danych (oczywiście w sensownych granicach), tak żeby
    podłączone urządzenie było maksymalnie szczęśliwe.

    W innym monitorze (laptopowy TN) mam m.in.:
    6 bits per channel
    Supported color encodings: RGB 4:4:4 YCrCb 4:4:4

    Ten, nieco nowszy, ma dodatkowo np.:
    CEA extension block
    Extension version: 3
    51 bytes of CEA data
    Video data block
    VIC 16
    VIC 31
    VIC 04 (native)
    VIC 19
    VIC 05
    VIC 20
    VIC 03
    VIC 02
    VIC 18
    VIC 32
    VIC 33
    VIC 34
    VIC 21
    Audio data block
    Vendor-specific data block, OUI 000c03 (HDMI)
    Source physical address 2.0.0.0
    Supports_AI
    DC_36bit
    DC_30bit