  • 41. Data: 2011-07-25 17:19:45
    Temat: Re: moduły Peltiera -- wydajność/sprawność
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-07-24 21:28, kogutek pisze:

    > bez względu co inni pisali nie może być większa niż 1:4,19.

    Weź udział w dyskusji nt. artykułu:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Coefficient_of_performa
    nce
    gdzie napisano:
    "the maximum achievable COP would be 7.8".

    P.

  • 42. Data: 2011-07-25 17:42:15
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Piotrne" j0k8jh$etq$...@n...onet.pl

    >W dniu 2011-07-24 21:28, kogutek pisze:

    kogutek >> bez względu co inni pisali nie może być większa niż 1:4,19.

    > Weź udział w dyskusji nt. artykułu:
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Coefficient_of_performa
    nce
    > gdzie napisano:
    > "the maximum achievable COP would be 7.8".

    Dzięki za wsparcie. :)

    A do kogutka -- póki nie podeprzesz się wiedzą nietajemną
    (typu: tak jest i koniec, a kto twierdzi inaczej, ten jest
    na bakier z fizyką) Twoje wywody mnie nie przekonają.

    -=-

    Zasady termodynamiczne mówią raczej o tym, że pompowanie
    ciepła przy zerowej różnicy temperatur nie powinno w ogóle
    kosztować. Trochę podobnie z pracą -- unoszenie się helowego
    balonu w powietrzu nie kosztuje, póki balon ów nie zmienia
    swej wysokości. (gdy tymczasem wiszenie helikopterem jest
    kosztowne -- także wówczas, gdy helikopter nie porusza
    się względem Ziemi ani w pionie, ani w poziomie)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 43. Data: 2011-07-25 17:53:57
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" j0k9ts$cog$...@i...gazeta.pl

    > A do kogutka -- póki nie podeprzesz się wiedzą nietajemną
    > (typu: tak jest i koniec, a kto twierdzi inaczej, ten jest
    > na bakier z fizyką) Twoje wywody mnie nie przekonają.

    Oczywiście miało być jakoś na odwrót:

    > A do kogutka -- póki nie podeprzesz się wiedzą nietajemną
    + (inną, niż tego typu: tak jest i koniec, a kto twierdzi inaczej, ten jest

  • 44. Data: 2011-07-25 21:56:11
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Eneuel Leszek Ciszewski napisał:

> [...]
    >
    > : W porywach odbierzesz połowę energii cieplnej w porównaniu z energią
    > : elektryczną doprowadzoną. Agregat sprężarkowy zabiera od dwóch do trzech
    > : watów ciepła na wat doprowadzony na zaciski silnika elektrycznego,
    > : Peltier odbiera wat ciepła na dwa do trzech watów doprowadzonej na
    > : zaciski energii elektrycznej. Gdyby było odwrotnie to nikt by się
    > : nie bawił z agregatami sprężarkowymi
    > : - Peltier jest dobry tam gdzie elementy ruchome są wykluczone.
    >
    > Zauważ, że w samochodowych lodówkach są Peltiery, nie sprężarki z freonami.

    Pewien jesteś? Poszukać ci linków na całkiem porządne lodówki
    sprężarkowe na 12V? Zaleta - mniej prądu zużywają, spokojnie komorę
    zamrażalnika do -15 schłodzą... Wadę mają jedną - cenę. O ile agregat
    sprężarkowy do domowej lodówki każdy głupi zrobi (bo poza drganiami
    własnymi na żadne inne narażenia mechaniczne nie jest wystawiony) to
    taki samochodowo - jachtowy ma paskudne warunki pracy. W efekcie
    kilkudziesięciolitrowa lodówka z agregatem sprężarkowym przystosowana do
    zabudowania w samochodzie o pojedyncze tysiące złotych się ociera.

    > Moim zdaniem Peltiery kosztują zbyt dużo. Malutka instalacja (jak lodówka
    > samochodowa) jest tańsza z Peltierem, ale dużą moc ,,zimną'' ;) w niskiej
    > cenie może dać jedynie sprężarkowe urządzenie.

    O właśnie. Tylko nie nazywaj tych peltierowskich zabawek lodówkami - to
    zaledwie słabe chłodziarki. A Peltiery nie kosztują "zbyt dużo" w
    sytuacji urządzenia ruchomego - one czasem są najtańszym wyborem,
    instalacja sprężarkowa jak już pisałem potrafi być w tych warunkach
    naprawdę kosztowna - one po prostu w pewnym momencie ograniczają czas
    autonomii energetycznej całego samochodu/jachtu...

    --
    Darek

  • 45. Data: 2011-07-25 21:58:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotrne napisał:

    > Weź udział w dyskusji nt. artykułu:
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Coefficient_of_performa
    nce
    > gdzie napisano:
    > "the maximum achievable COP would be 7.8".

    Najlepiej z argumentem, że to wszystko się nie liczy, bo pewnie
    do rachunków używano jakichś uncji, cali, fahrenheitów, czy innych
    pogańskich jednostek.

    --
    Jarek

  • 46. Data: 2011-07-25 22:04:36
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dariusz K. Ładziak napisał:

    > Tylko nie nazywaj tych peltierowskich zabawek lodówkami - to zaledwie
    > słabe chłodziarki.

    E tam chłodziarki. W instrukcji do tej, co kiedyś używałem, napisali,
    że ona ochłodzić niczego nie potrafi. Może tylko zniwelować przenikanie
    ciepła. Czyli jak się włoży zimne piwo, to ono się tam nie ogrzeje.
    No i prawdę napisali, jak się okazało w praktyce.

    --
    Jarek

  • 47. Data: 2011-07-25 22:34:46
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    ""Dariusz K. Ładziak"" 4e2de67d$0$2499$6...@n...neostrada.pl

    : Pewien jesteś?

    Nie.

  • 48. Data: 2011-07-26 10:05:45
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" napisał w
    "J.F" j0k248$o5d$...@n...onet.pl
    od_id=84

    >Pewnie jakoś tak. Dla 0 sC to już 77 W. :)
    >2.5 A i 0 różnicy t. -- 40 W.
    >Czyli dwa razy mniej prądu (amperów połowa,
    >voltów na obu tyle samo co wczesniej na jednym)
    >i nieco ponad połowę ciepła.

    Ale po co komu 0K roznicy temperatur ? No dobrze, moze i sie komus
    przyda, ale zazwyczaj to mu wiatraczek wystarczy, ktory zuzyje 2W :-)

    Tylko zwroc uwage - ty chcesz 10K roznicy temperatur.
    Jeden modul odciaga wtedy 55W ciepla, a przy 0K niby odciaga 77W, a w
    zasadzie "nic nie robi", a ciagle 40W pobiera.

    >Co więcej -- wszyscy pompiarze ;) (ci od sprężarek także)
    >mówią zgodnie, że sprawność układu mocno zależy od różnicy
    >temperatur.

    To powiedzial juz Sidi Carnot, jakies 150 lat temu. Ale Peltierami
    rzadza inne reguly.

    >Dwa postawione szeregowo (elektryczny plus do minusa -- ale zasilone
    >tym samy napięciem) i na sobie (zimnym do gorącego) moduły dają
    >lepszą
    >sprawność niż jeden taki.

    >A tego już nie rozumiem. :)
    >Dwa elektrycznie szeregowo

    Cieplnie polaczone szeregowo. Czyli to co piszesz powyzej - tylko ze
    to nie jest prawda.

    >A który z nich jest tym drugim? :)

    Ten ktory nie styka sie z chlodzonym obiektem :-)

    > P.S. Termodynamicznie jest to wynik gorzej niz pod psem.
    >
    > http://www.ferrotec.com/index.php?id=module_graph&cu
    rve=cop&th=50&tg=10&tmax=70&tmin=0&hs=0&amb=50&imax=
    10.00&vmax=17.50&cpl=127&qcmax=95.00&sizex=500&sizey
    =500&mod_id=84&path=/phpimages/therhs_graph.php?

    >Czerwona krecha: prąd rzędu 1 A, różnica t. 0 sC -- sprawność co
    >najmniej imponująca. :)
    >Ale jest problem. To albo ma małą wydajność, albo potrzebuje ogromnej
    >liczby modułów.
    >Niebieska krecha tuż obok czerwonej: 1.25 A i różnica t. 10 sC --
    >sprawność dochodzi 3.5
    >Weź teraz różnicę t. 0.1 sC i prąd rzędu 0.5 A -- sprawność powinna
    >zadowolić.

    >A może źle to odbieram?

    O tyle zle odbierasz, ze przy zlozeniu w stos kazdy nastepny modul
    musi tez odprowadzic cieplo w ktore sie zamienila enegia zasilajaca
    nastepnego.
    Czyli pierwszy modul odbiera 77W, drugi juz 117, trzeci 157 .. a
    ciagle mamy 0K roznicy temperatur, wiec gdzie tu zysk ? :-)

    Oczywiscie kolejne musza byc stosownie wieksze i biora wiecej
    zasilania, wiec efekt jest jeszcze gorszy.

    >Sprzedawca Peltierów radzi układanie w stosy (zimną stroną
    >do gorącej) i obiecuje zwiększanie sprawności tą metodą...

    Ktory sprzedawca ?

    J.

  • 49. Data: 2011-07-26 20:54:37
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    J.F. wrote:

    > Kto ma pojecie, ten widzial tez takie zabawki,
    > http://www.gasairconditioning.org/robur_advantages.h
    tm

    > przynajmniej w reklamowkach.
    >
    > P.S. Niestety nie mam pojecia i nie bardzo rozumiem w czym leza zalety.
    > Ale jesli ktos to produkuje, to ktos kupuje i widac zalety sa.

    Hmm. Nie rozumiesz zalet? No to zobacz sobie domki gdzieś w głuszy. Lepiej
    jeszcze w australijskim Outback. Możesz sobie wyobrazić, że na świecie
    istnieją domy bez elektryczności?

    Waldek .

  • 50. Data: 2011-07-26 21:54:16
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Waldemar Krzok" 9...@m...uni-berlin.de

    > Hmm. Nie rozumiesz zalet? No to zobacz sobie domki gdzieś
    > w głuszy. Lepiej jeszcze w australijskim Outback. Możesz
    > sobie wyobrazić, że na świecie istnieją domy bez elektryczności?

    Są już wydajne turbiny zasilane wiatrem i moduły słoneczne, ale
    być może butla z gazem daje lepsze zasilanie w chłodek. ;) Turbina
    mogłaby bezpośrednio napędzać sprężarkę -- lub nawet za pomocą
    jakiejś zmyślnej (skuterowej -- z dwoma stożkami) skrzyni biegów.
    Mogłaby zasilać jednocześnie i sprężarkę, i prądnicę -- jak silnik
    w samochodzie.

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'