  • 21. Data: 2011-07-24 12:26:45
    Temat: Re: moduły Peltiera -- wydajność/sprawność
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 24 Jul 2011 01:01:36 +0000 (UTC), kogutek napisał(a):

    > Ile moduły nie wiem. Ale 1cal = 4,19J i wyżej tego nikt nie podskoczy.
    > Freonowy to też gazowy.

    Kogutku - ale przyznaj sie - nie zauwazyles ze mowa o "chlodziarce" czy
    spales w szkole na termodynamice ?

    > Co miałeś na myśli pisząc o klimatyzatorach na płynny
    > gaz palny? Mechanizm jest zawsze taki sam.

    Tez jestem ciekaw co mial na mysli - bo mechanizmow jest co najmniej kilka.

    J.

  • 22. Data: 2011-07-24 12:44:02
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Mario" j0h15g$tic$...@n...onet.pl

    > Mówimy o sprawności jako J/J a nie J/cal. Użycie przez ciebie przelicznika J/cal
    przy liczeniu sprawności burzy mój świat jako
    > fizyka.

    Mój też. Moim zdaniem ta sprawność powinna zależeć od:

    -- właściwości ,,czynnika'' -- na przykład ciepła właściwego
    i ciepła parowania freonu czy innego propanu lub dwutlenku
    węgla bądź amoniaku

    -- różnicy temperatur

    -- sprawności samych urządzeń

    -- sprężarka może być dziurawa mechanicznie i termicznie
    -- izolacja termiczna może być dziurawa/słaba
    -- innych nieszczelności mechaniczno-cieplnych
    i różnych implikacji okołotermicznych (na
    przykład sprężarka może stawać się nieszczelna
    mechanicznie po podgrzaniu się)

    -- czynników innych ;) (trudnych dla mnie do przewidzenia)

    > Możesz równie dobrze użyć przelicznika 3,2808 (stopa/m) czy 133,3 (mmHg/Pa), czy
    1055 (J/BTU). Nie ma powodu żeby przy liczeniu
    > sprawności zmieniać jednostki miary. Jedyny sensowny powód żeby użyć
    > 4,19 byłby wpływ na liczoną sprawność, ciepła właściwego wody bo to właśnie z tej
    stałej materiałowej bierze się zależność 4,19
    > J/cal, gdyż na bazie ciepła właściwego wody zbudowaną tę archaiczną jednostkę.

    Dokładnie tak. I woda jest jakoś szczególna (jak szybkość światła jest
    uniwersalną stała, tak ciepło właściwe wody może być jakąś uniwersalną
    stałą; ale joul jest efektem wprowadzenia metrów itp. jednostek zupełnie
    nijak mających się do rzeczywistości -- mila morska przynajmniej ma jakieś
    uzasadnienie na naszej planecie) więc caloria może mieć znaczenie, ale już
    joul jest jednostką zupełnie sztuczną, więc i przelicznik cal/joul jest
    sztuczny. Jeśli istotnie ten iloraz byłby granicą czegoś w cieplnych
    przemianach -- imo byłby to raczej przypadek, nie zaś celowa/Boska
    (czy może -- ludzka) zależność. :)

    > Ale nie ma powodu żeby ciepło właściwe wody brało udział we wzorze na sprawność.
    > Moja pompa cieplna ma niezbyt wysoką wydajność gdyż mam niezbyt głęboko zakopany
    wymiennik gruntowy w związku z czym mam dużą
    > różnicę temperatur górnej i dolnej, co zmniejsza sprawność. Ale w lepszych
    instalacjach (jednostopniowych) uzyskuje się COPc rzędu
    > 3.8 (chłodzenia) a COPh rzędu 4,7 (grzania). Gdybyś także jak w moim przypadku
    odliczył straty elektryczne silnika to wyszłoby
    > COPc rzędu 5 a COPh około 6.

    > Tu nie ma perpetuum mobile bo jest rezerwuar energii (np w postaci ciepła w
    gruncie) z którego pobierasz energię - wymrażając go.
    > Wykorzystujesz jedynie maszynę cieplną do przeniesienia energii z poziomu o niższej
    temperaturze na poziom o wyższej temperaturze.
    > Stąd nazwa pompa cieplna.

    W wypadku pomp z ,,radiatorami'' stojącymi nad ziemią obok grzanego domu
    jest jeszcze gorzej. Dom grzeje powietrze wokoło siebie, a pompa to ciepło
    ponownie wtłacza/pompuje do tego domu. Jak pompowanie powietrza do uszkodzonej
    dętki. :)

    Nie mogę jednak pojąć, dlaczego to ożebrowane coś nosi nazwę radiatora. :)
    Owszem -- trochę radiacji (słonecznej, nawet trochę innej) odbiera, ale
    raczej zdecydowaną większość energii pobiera nie w procesie związanym
    z promieniowaniem, lecz w wyniku pływania ciepła z ciała o t. wyższej
    (powietrza znajdującego się wokoło grzanego domu i omiatającego stale
    ożebrowany zimnik) do ciała o t. niższej (,,radiatora'' -- zimnika).

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 23. Data: 2011-07-24 12:50:37
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 6...@4...net

    > Tez jestem ciekaw co mial na mysli - bo mechanizmow jest co najmniej kilka.

    Zaspokoiłem już tę ciekawość -- propan techniczny, czyli R290.
    R290 zamiast freonów. Sprężarka elektryczna, propan (choć palny)
    tylko jako transporter ciepła.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 24. Data: 2011-07-24 14:09:49
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "kogutek" j0gq7r$nkj$...@i...gazeta.pl

    > I się mylisz. Przelicznik 1cal=4,19J jest kluczowy. Nie ma mniej ani więcej.
    > Tyle jest zawsze przy przepompowywaniu ciepła. Nawet w Twojej pompie ciepła.
    > Twój agregat daje 9kW i pobiera 3kW. Z tych 3kW dostarczonych 2,1kW idzie na
    > przepompowanie ciepła a 900W to są straty elektryczne, mechaniczne i moc
    > potrzebna do sterowania i chłodzenia chłodnicy. masz tam jakiś wentylator?
    > Pewno jest i pobiera jakąś moc. W przepompowywaniu ciepła moc wentylatora się
    > nie liczy ale wlicza się ją do poboru mocy z gniazdka.

    Efektywność pozyskania ciepła uzależnione jest od rodzaju wewnętrznej
    instalacji centralnego ogrzewania. Dla instalacji cieplnej wyposażonej
    w powszechnie znane grzejniki z 1kW energii elektrycznej pobranej przez
    sprężarkę możemy uzyskać 3.3kW energii cieplnej. Natomiast dla ogrzewania
    podłogowego z 1kW energii elektrycznej uzyskamy 5.2kW energii cieplnej.

    http://www.standard.com.pl/old/pompy.htm

    Jak widać -- 5.2 KW z 1 KW to więcej niż 1:4.19 lub choćby na granicy.

    1:(5.2-1) to 1:4.2 -- odejmowany 1 kW to ten wkładany 1 kW w czasie sprężania
    propanu

    Może wyjaśnię, dlaczego sprawność zależy od poziomu
    ogrzewania -- podłogowe ma niższą t. niż naścienne.

    > Gdyby komuś się udało pompą ciepła, co jest niemożliwe,
    > wyjść poza 4,19J z 1 cal to by perpetuum mobile zrobił.

    Niby tak -- ale w jakim celu miałby to czynić?
    Równie dobrze można zauważyć, że z 1 kJ nie można mieć więcej
    niż 1000 J, zatem sprawność pompy cieplnej nie może być większa niż 1:1000. ;)

    -=-

    BTW podłogowego -- w łazience lepiej montować ogrzewanie sufitowe. ;)
    Może głupi to pomysł od strony bilansu cieplnego -- ale pleśnie sufitowe
    nie mają wtedy szans nawet przy słabej wentylacji! A że gorące i nawodnione
    powietrze spod prysznica skieruje się q górze...

    A takie ogrzewanie może być całkiem tanie -- można w suficie łazienki po
    prostu umieścić metalowe rury z wodą gorącą. W czasie kąpieli sufit byłby
    solidnie grzany, a temperatura gorącej wody zbliżyłaby się do t. użytecznej.

    Na gorącym suficie nie skraplałaby się para wodna -- sufit miałby
    więc małą wilgotność, zatem pleśnie nie miałyby wody do picia. :)
    Ja niestety mam ogrzewanie podłogowe, elektryczne... Grzeje szybko,
    efektownie, ale grzeje podłogę, nie sufit... Woda z podłogi chętniej
    paruje, unosi się q zimnemu sufitowi, na którym kondensuje się i skrapla,
    po czym wsiąka w ten sufit...

    -=-

    Albo raczej -- tak było do niedawna. Teraz sufit jest zdecydowanie bardziej suchy...

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 25. Data: 2011-07-24 14:40:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 24 Jul 2011 14:50:37 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):
    > "J.F." 6...@4...net
    >
    > Zaspokoiłem już tę ciekawość -- propan techniczny, czyli R290.
    > R290 zamiast freonów. Sprężarka elektryczna, propan (choć palny)
    > tylko jako transporter ciepła.

    No i wszystko jasne.
    Palny, ale nie w szczelnym ukladzie bez tlenu.
    A jak wycieknie .. propan palny, amoniak trujacy, freon uszkadza warstwe
    ozonowa - nie ma lekko :-)

    Tak czy inaczej - jesli chodzi o chlodzenie to Peltiery sa ciagle kiepskie.
    Bardzo kiepskie.

    Za to google twierdzi ze coraz popularniejsze staje sie "Stirling cooler",
    czasem w wersji "thermoacoustic" - ale to raczej malenstwa.

    J.

  • 26. Data: 2011-07-24 14:46:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 24 Jul 2011 04:19:09 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):
    > Ktoś, kto ma pojęcie o klimatyzatorach, wie od razu, że chodzi o propan -- R290.

    Kto ma pojecie, ten widzial tez takie zabawki,
    http://www.gasairconditioning.org/robur_advantages.h
    tm

    przynajmniej w reklamowkach.

    P.S. Niestety nie mam pojecia i nie bardzo rozumiem w czym leza zalety.
    Ale jesli ktos to produkuje, to ktos kupuje i widac zalety sa.

    J.

  • 27. Data: 2011-07-24 16:24:17
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." rwsazasn44jz$....@4...net

    > Palny, ale nie w szczelnym ukladzie bez tlenu.

    No tak -- bo palenie to reakcja chemiczna łączenia z tlenem.
    (albo z chlorem?) ;)

    > A jak wycieknie .. propan palny, amoniak trujacy, freon uszkadza warstwe
    > ozonowa - nie ma lekko :-)

    Najlepszy (pod tym względem) jest dwutlenek węgla. :)

    > Tak czy inaczej - jesli chodzi o chlodzenie to Peltiery sa ciagle kiepskie.
    > Bardzo kiepskie.

    Gdybym miał dużo szmalu na zbyciu -- może bym zbudował ścianę działową
    między łazienką (gdzie ma być cieplej niż w pozostałych częściach
    mieszkania czy domu) i pokojem (gdzie ma być chłodniej niż w łazience)
    z masy modułów Peltiera. Różnica t. pomiędzy łazienką i pokojem to
    około 10 sC -- rozkładając to na 100 modułów mamy 0.1 sC na module,
    więc sprawność mogłaby być całkiem niezła, o ile prąd popłynie mały. :)
    Drugi warunek można spełnić łącząc masę modułów w innej płaszczyźnie.
    (układając je nie w poziomy stos, ale obok siebie)

    100 modułów -- to grubość ściany
    powierzchnia? 2.5 metra na 3 metry...
    Weźmy moduły 50 mm na 50 mm -- 50 modułów na 60...

    Łącznie 300 tysięcy modułów... Po 30 złotych za sztukę? ;) 9 milionów... ;)

    Załóżmy jednak, że cena przy dużej liczbie modułów spadnie
    do 1 złotówki, a liczbę modułów zmniejszymy stukrotnie...
    (10% wysokości ściany -- czyli 25 cm i 20% długości ściany
    działowej -- czyli 60 cm i tylko 50 modułów w stosie -- czyli
    grubość ściany około 15 cm) Mamy 3 tysiące modułów i 3 tysiące złotych.

    Moc chłodzenia? :) z 3 tysięcy modułów można mieć bez trudu 300 kW,
    ale my zmniejszymy prąd, aby zmniejszyć straty i zwiększyć sprawność...
    Zmniejszmy tak, aby moc spadła stukrotnie -- do 3 kW.

    Jaka będzie wówczas sprawność? Przy różnicy t. na każdym module -- 0.2 sC?

    [nie mam teraz czasu na liczenie]

  • 28. Data: 2011-07-24 18:09:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 24 Jul 2011 18:24:17 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):
    > "J.F." rwsazasn44jz$....@4...net
    >
    > Najlepszy (pod tym względem) jest dwutlenek węgla. :)

    No fakt, a jednak niepopularny, ciekawe czemu ?

> [...]
    > około 10 sC -- rozkładając to na 100 modułów mamy 0.1 sC na module,
    > więc sprawność mogłaby być całkiem niezła, o ile prąd popłynie mały. :)

    Cos mi sie wydaje ze dla idealnych chlodziarek to by wcale nie podnioslo
    sprawnosci. Tzn sumarycznej.
    A dla rzeczywistych .. jak pisalem Peltiery sa bardzo kiepskie.
    A przy 0.1 K to prawdopodobnie bardzo bardzo kiepskie.
    10 K to jest chyba bardzo dobra temperatura jak dla pojedynczego elementu,
    wiec jak chcesz taki eksperyment to rob. Albo lodowke wmontuj w sciane :-)

    J.

  • 29. Data: 2011-07-24 19:28:49
    Od: "kogutek" <s...@g...pl>

> [...]

    > Zmniejszmy tak, aby moc spadła stukrotnie -- do 3 kW.
    >
    > Jaka będzie wówczas sprawność? Przy różnicy t. na każdym module -- 0.2 sC?

    bez względu co inni pisali nie może być większa niż 1:4,19.

  • 30. Data: 2011-07-24 20:11:57
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 24.07.2011 21:28, kogutek pisze:
    > bez względu co inni pisali nie może być większa niż 1:4,19.

    Ale masz jakieś wsparcie?

    Michoo