  • 201. Data: 2011-07-29 09:46:07
    Temat: Re: minister walczy z .. pralkami
    Od: Andrzej Ława <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 29.07.2011 09:34, janusz_kk1 pisze:

    > Ale diesle kopcą/kopciły dlatego że miały zużyte silniki a szczególnie
    > wtryski, tam ten filter nic by nie dał bo momentalnie by się zatkał.
    > Samochody do których są montowane te filtry i tak by nie kopciły
    > bo mają nowoczesny system wtryskowy.

    Nowoczesny też może się zużyć ;)

    Z ciekawostek: mam Corsę B z 1995 roku, na liczniku około 230 tysięcy.
    Póki co (odpukać) nie dymi.

  • 202. Data: 2011-07-29 09:47:31
    Od: Andrzej Ława <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 29.07.2011 11:01, Michoo pisze:

    > Niektórzy mylą wolny rynek z rynkiem nieregulowanym (wolną amerykanką).

    Nieregulowany byłby dobry, o ile (1) na prawdę byłby nieregulowany
    (włącznie z kombinacjami korporacji) i (2) wszyscy byliby uczciwi ;)

  • 203. Data: 2011-07-29 13:06:41
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Fri, 29 Jul 2011 08:44:27 +0000, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > To w końcu taki samochód z zatkanym filtrem może jeździć, czy nie może?
    Zakorkuj sobie wydech, to sam się dowiesz :)

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 204. Data: 2011-07-29 13:25:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jaroslaw Berezowski napisał:

    > Zakorkuj sobie wydech, to sam się dowiesz :)

    Ja to wiem i bez takich eksperymentów. Ale były tu takie sugestie,
    że zatykanie wydechów kopcącym samochodom, to nie jest rozwiązanie
    ekologiczne, a tylko "ekologiczne". I że to zły pomysł.

    --
    Jarek

  • 205. Data: 2011-07-29 15:25:16
    Od: philips <p...@o...pl>

    > Tylko te oszacowania są zazwyczaj dość dobre.

    Tak i to wynika z jego doświadczenia, a na to trzeba czasu. Zatem
    producent musi być "dłużej" na rynku i klienci mają czas, aby nabrać
    zaufania.

    > Jakoś producenci procesorów szacują wytrzymałość pamięci (10 lat),
    > producenci przekaźników ilość łączeń(30 lat prania 30 razy dziennie),
    > producenci łożysk czas pracy(30 lat prania 6 godzin dziennie), etc.
    > Tylko nagle się okazuje, że złożony z tego sprzęt już tylko 2 lata i
    > pada po 3..4, bo plastikowe elementy pękły.

    Po prostu trwałość produktu zależy podobnie jak wytrzymałość łańcucha -
    od najsłabszego ogniwa :-)

    > Tylko sprzęt powstaje seriami i zdarzało już się, że coś co uchodziło za
    > bardzo dobre w kolejnej serii już takie nie było.

    No niestety, producent postanowił coś "ulepszyć" albo wpadł mu w ręce
    komponent o gorszej jakości.

    > Nic. Ale to z ustaw wynika, że jak Cię samochód zabije przy zderzenie z
    > prędkością 30km/h to prodycent będzie miał problem. W indiach nie - i
    > ich samochody są tanie, ale niezbyt bezpieczne.

    Hm, są pewne "minimalne" wymagania, które samochody muszą spełniać, ale
    to kwestia życia ludzkiego. Piszmy o wspomnianej "pralce" - samochód to
    według mnie co innego. W zakresie bezpieczeństwa użytkownika pralka
    również podlega pewnym wymaganiom, chociażby ochrony przeciwporażeniowej.

    > Jak często? Jakie możliwości obrony ma klient a jakie dostawca - nie
    > widzisz asymetrii?

    Nie wiem, nie miałem problemów z egzekwowaniem swoich praw od dostawców.
    Może za krótko żyję, a może miałem szczęście?
    Według mnie wszystkich należy mierzyć tą samą miarą. Jeżeli sprawa
    trafia do sądu (producent-klient), to wyrok jest sprawiedliwy, jeżeli
    jest zgodny z prawem, a nie wtedy, jeżeli po d..e dostanie duży, czyli
    producent.

    > Tylko przesłanka, że większość ludzi działa racjonalnie jest...
    > nieracjonalna.

    A to już ich sprawa. Może jak się sparzą, to zaczną być racjonalni?
    Jeżeli nie, no to cóż - selekcja naturalna.

    > Wymień jakieś, byle realne.

    Biorąc pod uwagę indywidualizm ludzi, to pewnie będzie ciężko. Ilu jest
    klientów korzystających z roamingu? Jeśli niewielu, to chyba nie ma
    problemu? Jeżeli jest ich wielu, to niech się skrzykną i umówią, że nie
    będą przez jakiś czas korzystać z danej usługi. Nie mówię, że to łatwe,
    ale skoro wielu ludzi ma jakiś problem, to niech poświęci trochę czasu i
    wysiłku, aby go rozwiązać.

    > Wyciągasz całkowicie skrajne przykłady - rynku samochodowego gdzie
    > konkurencja jest i rynku gsm gdzie jej prawie nie ma. Przypomnij sobie
    > jakie były ceny zanim URZĄD dorzucił na rynek P4 - ceny spadły i nikt z
    > operatorów jakoś nie płacze, bo teraz doją swoich klientów. Ale stawki
    > m/op się za jakiś czas ujednolicą a ceny zostaną bliżej 30 niż 60
    > groszy. Dla klientów korzystne, dla dostawców nie jest niekorzystne
    > (ogranicza zyski, ale nie generuje strat).

    A czy państwo podzieliło rynek producentów samochodów? Nie. Oni po
    prostu produkują samochody, a rynek kształtują klienci. Rynek
    telekomunikacyjny państwo podzieliło tak, a nie inaczej i mamy kilku
    monopolistów. Wydaje mi się, że telefonów komórkowych jest więcej niż
    samochodów (może się mylę), to znaczy, że skoro mniejszy rynek
    samochodowy opiera się na konkurencji producentów, to większy rynek
    telekomunikacyjny tym bardziej powinien opierać się na konkurencji
    dostawców usług.
    Sprawa jest prosta - państwo ma doprowadzić do demonopolizacji rynku, a
    nie ma dyktować cen. Za podział rynku i jego monopolizację należy mieć
    pretensje do państwa, które teraz dzielnie walczy z monopolistami.
    Zajmuje się czymś do czego w ogóle nie powinno dopuścić.
    Jeżeli dobrze Cię zrozumiałem, to przez wrzuceniem przez urząd P4 ceny
    były wysokie, a po wrzuceniu niskie. Jeżeli dobrze Cię zrozumiałem, to
    właśnie sam wyjaśniłeś sobie jak należy obniżać ceny - nie zmuszając,
    ale zwiększając konkurencję. Pozwólmy działać na polskim rynku 10 firmom
    telekomunikacyjnym, a może nawet 100. To ich ból, że będą musiały
    świadczyć usługi tanio tak jak bólem piekarza jest konkurowanie z
    kilkoma, kilkunastoma innymi piekarzami w mieście. Gdyby państwo
    (miasto) ograniczyło liczbę piekarzy do jednego, to ceny by wzrosły, a
    państwo miało pole do popisu - zmuszałoby go do obniżenia cen.

  • 206. Data: 2011-07-29 15:35:37
    Od: philips <p...@o...pl>

    W dniu 2011-07-29 09:49, Andrzej Ława pisze:

    > Jakiego wolnego rynku??
    >
    > Nie ma wolnego rynku - jak nie ma regulacji urzędowych, to jest dyktat
    > korporacji.
    Naczytałeś się jakichś Keynesów, czy innych socjalistów? Już widzę te
    korporacje piekarzy, którzy opanowali rynek i mamy chleb po 10 zł, a nie
    po 2 zł...
    Kiedyś próbowano wpływać na ceny produktów, były to tzw. ceny umowne -
    czym się skończyło wiemy.

  • 207. Data: 2011-07-29 16:22:38
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 29.07.2011 17:35, philips pisze:
> [...]
    > po 2 zł...
    > Kiedyś próbowano wpływać na ceny produktów, były to tzw. ceny umowne -
    Pierwszy z brzegu przykład - GSM:
    - jakie ceny były
    - jakie ceny są po tym jak urząd wprowadził konkurencję na
    preferencyjnych warunkach?

    A trochę pełniej - jest za dużo branży gdzie kartele i monopole wydają
    się całkiem naturalną konstrukcją.

    Poza tym zastanów się, czy nie popadasz w myślenie korwinistyczne gdzie
    nadmiar źle pojętej wolności prowadzi do niewoli(to już anarchia jest
    lepsza).

    Michoo

  • 208. Data: 2011-07-29 17:41:13
    Od: philips <p...@o...pl>

    W dniu 2011-07-29 18:22, Michoo pisze:
    > Pierwszy z brzegu przykład - GSM:
    > - jakie ceny były
    > - jakie ceny są po tym jak urząd wprowadził konkurencję na
    > preferencyjnych warunkach?

    Hm, według mnie niczego nie regulowano, ale dokonano małej deregulacji.
    Wprowadzono na rynek kolejną firmę, która zwiększyła konkurencję. Jak
    sam widzisz, urząd nie nakazał 3 pozostałym operatorom obniżek cen, ale
    zwiększył konkurencję. Szkoda, że tylko jedną firmę więcej dopuścił do
    rynku, a nie zlikwidował ograniczeń. Jedyne co może robić urząd w takim
    przypadku, to wyznaczyć dostępne częstotliwości, itp. sprawy i pilnować,
    czy któryś z operatorów nie łamie tych "ograniczeń". W takim przypadku
    urząd dokonuje pewnej regulacji, ale nie dokonuje zmniejszenia
    konkurencji. Pomimo chęci rozmawiania przez komórkę, nie chciałbym, aby
    zakłócano mi odbiór radia (oczywiście częstotliwości nie te - chodzi o
    sam mechanizm).

    > A trochę pełniej - jest za dużo branży gdzie kartele i monopole wydają
    > się całkiem naturalną konstrukcją.

    Więc należy wprowadzić prawo, które będzie zabraniało tworzenia monopoli
    i karteli, a nie walczyć z nimi jeżeli już powstaną. Lepiej nie
    dopuszczać do tworzenia problemów, a nie z nimi walczyć.

    > Poza tym zastanów się, czy nie popadasz w myślenie korwinistyczne gdzie
    > nadmiar źle pojętej wolności prowadzi do niewoli(to już anarchia jest
    > lepsza).

    Może popadam w takie myślenie i nie bardzo widzę gdzie ta niewola. Tam
    raczej stawia się na przestrzeganie prawa, co już jest pewnym
    ograniczeniem wolności - niejako naturalnym. Jednak na takie dyskusje,
    to nie ta grupa. :-)

  • 209. Data: 2011-07-29 18:11:33
    Temat: Re: duuuży OT
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 29.07.2011 19:41, philips pisze:
> [...]
    > Wprowadzono na rynek kolejną firmę, która zwiększyła konkurencję. Jak
    > sam widzisz, urząd nie nakazał 3 pozostałym operatorom obniżek cen, ale
    Tylko NAKAZAŁ, że tej firmie należy płacić kilka razy więcej za rozmowy
    do niej skierowane niż innym, ZABRONIŁ pobierania od tej firmy wyższych
    stawek i co najważniejsze NAKAZAŁ w ogóle 'peering' z tą firmą.

    > Szkoda, że tylko jedną firmę więcej dopuścił do
    > rynku, a nie zlikwidował ograniczeń.
    Jakich ograniczeń?

    > Więc należy wprowadzić prawo, które będzie zabraniało tworzenia monopoli
    > i karteli,
    Ale takie prawo jest.
    > a nie walczyć z nimi jeżeli już powstaną. Lepiej nie
    > dopuszczać do tworzenia problemów, a nie z nimi walczyć.
    Tylko nikt się nie ogłasza (no może poza flisakami) "zawiązaliśmy
    kartel", tylko właśnie ukrywa ten fakt. Poza tym skoro założył to złamał
    prawo - i tyle? żadnych konsekwencji, bo "stało się"?

    > Może popadam w takie myślenie i nie bardzo widzę gdzie ta niewola. Tam
    > raczej stawia się na przestrzeganie prawa, co już jest pewnym
    > ograniczeniem wolności - niejako naturalnym.
    Tylko kolejne "przykazanie" to "chcącemu nie dzieje się krzywda". A stąd
    już bardzo blisko do powstania w miejscu gdzie teraz mamy provident,
    firmy która w przypadku niespłacenia pożyczki wymaga pracy na jej rzecz
    przez 5..10..15lat. No ale wszystko było w umowie, więc skoro podpisałeś
    to sam jesteś sobie winien.

    Michoo

  • 210. Data: 2011-07-29 18:38:19
    Od: philips <p...@o...pl>

    > Tylko NAKAZAŁ, że tej firmie należy płacić kilka razy więcej za rozmowy
    > do niej skierowane niż innym, ZABRONIŁ pobierania od tej firmy wyższych
    > stawek i co najważniejsze NAKAZAŁ w ogóle 'peering' z tą firmą.

    O tym nie wiedziałem. Pewnie "musiał" tak zrobić, aby spróbować rozbić
    monopol pozostałych. Gdyby od razu wprowadził sensowne prawo, to nie
    musiałby tego robić. Po prostu walczył z problemem, który sam stworzył.
    > Jakich ograniczeń?

    A według Ciebie, jeżeli do "rządu" zwróci się jutro 10 nowych
    operatorów, to dostaną pozwolenie na wejście na rynek? Tort jest już
    podzielony.
    > Ale takie prawo jest.
    Skoro jest, to należy pilnować, aby go przestrzegano. Po złamaniu -
    surowo karać.
    > Tylko nikt się nie ogłasza (no może poza flisakami) "zawiązaliśmy
    > kartel", tylko właśnie ukrywa ten fakt. Poza tym skoro założył to złamał
    > prawo - i tyle? żadnych konsekwencji, bo "stało się"?

    Oczywiście, że nikt się nie ogłasza. Podobnie jak nikt nie trąbi na całe
    miasto, że kogoś zamordował, zgwałcił, czy "tylko" okradł. Jeżeli
    przestępcę się łapie, to się go SUROWO kara. Jak się słyszy w TV
    zdarzają się dość duże kary, bo jakaś firma "rżnęła" klientów. Tyle, że
    forsa z kary wpływa do budżetu państwa, a nie do klientów...

> [...]
    > firmy która w przypadku niespłacenia pożyczki wymaga pracy na jej rzecz
    > przez 5..10..15lat. No ale wszystko było w umowie, więc skoro podpisałeś

    No widzisz, sam sobie odpowiedziałeś :-)