    From: philips <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: minister walczy z .. pralkami
    Date: Fri, 29 Jul 2011 19:41:13 +0200

    W dniu 2011-07-29 18:22, Michoo pisze:
    > Pierwszy z brzegu przykład - GSM:
    > - jakie ceny były
    > - jakie ceny są po tym jak urząd wprowadził konkurencję na
    > preferencyjnych warunkach?

    Hm, według mnie niczego nie regulowano, ale dokonano małej deregulacji.
    Wprowadzono na rynek kolejną firmę, która zwiększyła konkurencję. Jak
    sam widzisz, urząd nie nakazał 3 pozostałym operatorom obniżek cen, ale
    zwiększył konkurencję. Szkoda, że tylko jedną firmę więcej dopuścił do
    rynku, a nie zlikwidował ograniczeń. Jedyne co może robić urząd w takim
    przypadku, to wyznaczyć dostępne częstotliwości, itp. sprawy i pilnować,
    czy któryś z operatorów nie łamie tych "ograniczeń". W takim przypadku
    urząd dokonuje pewnej regulacji, ale nie dokonuje zmniejszenia
    konkurencji. Pomimo chęci rozmawiania przez komórkę, nie chciałbym, aby
    zakłócano mi odbiór radia (oczywiście częstotliwości nie te - chodzi o
    sam mechanizm).

    > A trochę pełniej - jest za dużo branży gdzie kartele i monopole wydają
    > się całkiem naturalną konstrukcją.

    Więc należy wprowadzić prawo, które będzie zabraniało tworzenia monopoli
    i karteli, a nie walczyć z nimi jeżeli już powstaną. Lepiej nie
    dopuszczać do tworzenia problemów, a nie z nimi walczyć.

    > Poza tym zastanów się, czy nie popadasz w myślenie korwinistyczne gdzie
    > nadmiar źle pojętej wolności prowadzi do niewoli(to już anarchia jest
    > lepsza).

    Może popadam w takie myślenie i nie bardzo widzę gdzie ta niewola. Tam
    raczej stawia się na przestrzeganie prawa, co już jest pewnym
    ograniczeniem wolności - niejako naturalnym. Jednak na takie dyskusje,
    to nie ta grupa. :-)