  • 1. Data: 2010-03-28 12:05:39
    Temat: masa nieresorowana
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    Za pl.sci.fizyka 28 Mar 2010 01:46:48 -0700 (PDT), hdoruch wrote:
    >http://www.penskeshocks.com/PRESS_2008-08-19.php
    >http://www.eng.cam.ac.uk/news/stories/2008/McLaren/
    >https://engineering.purdue.edu/ME274/ME274_fa08/Blo
    g/inerter.pdf

    Dla niezorientowanych - specjalny wirnik, ktory w sumie udaje
    bezwladnosc wielkiej masy. I pozwala szybciej jezdzic po zakretach w
    F1.

    Przymocowany w sumie dosc ciekawie - ale mam wrazenie ze zwieksza mase
    nieresorowana kola.

    Czyzby ona nie byla taka zla ?

    J.

  • 2. Data: 2010-03-28 13:40:34
    Temat: Re: masa nieresorowana
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Przymocowany w sumie dosc ciekawie - ale mam wrazenie ze zwieksza mase
    > nieresorowana kola.

    Tego typu rozwia;zanie be;dzie t?umi?o szybkozmienne obcia;z.enia jak sa;dze;.
    W efekcie bolid nie be;dzie sie; buja? - analogia do testu ?osia? ;)
    Jes'li jednak si?a be;dzie przy?oz.ona d?ugo (d?ugi zakre;t?), to uk?ad
    ulegnie, póz'niej tez. wróci po ustaniu si?y.
    Nie znam sie; na zawieszeniach, ale wydaje mi sie; z.e nieresorowana masa
    (mówimy o kole, pies'cie i otoczeniu) be;dzie inaczej sie; zachowywa?a.
    Przyk?adowo - ko?a z o?owiu, kierowca robi ruch wahad?owy kierownica;,
    bolid sie; buja bez problemu. Z takim t?umikiem natomiast - juz. nie.

    Czym toto sie; róz.ni w takim razie od mocnego amortyzatora? Nie wiem,
    moz.e tym, z.e jest pieron'sko sztywne, a w amortyzatorze zawsze jest jakis'
    skok ja?owy.

    Mi?ego,
    __
    Pzd, Irek.N.

  • 3. Data: 2010-03-28 13:47:23
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    J.F. pisze:
> [...]
    > F1.
    >
    > Przymocowany w sumie dosc ciekawie - ale mam wrazenie ze zwieksza mase

    Może w przypadku F1 pozwala to jakoś lepiej wykorzystać tłumienie samej
    opony, które są tam głównym elementem amortyzacji pojazdu.

    To jest konstrukcja obliczona na pokonanie jednego typu przeszkody -
    może być tak że okazało się że lepiej jak krawężnik weźmie na siebie
    opona, a zawieszenie dopiero w opóźnieniem odbierze energie od ugiętej
    opony gasząc jej sprężynowanie.

  • 4. Data: 2010-03-28 14:35:30
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 28 Mar 2010 13:40:34 +0200, Irek N. wrote:

    >Tego typu rozwia;zanie be;dzie t?umi?o szybkozmienne obcia;z.enia jak sa;dze;.
    >W efekcie bolid nie be;dzie sie; buja? - analogia do testu ?osia? ;)

    Tylko ze wlasnie to sie zachowuje jak masa - wiec nie tlumi, tzn nie
    rozprasza energii :-)

    J.

  • 5. Data: 2010-03-28 14:48:26
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Tylko ze wlasnie to sie zachowuje jak masa - wiec nie tlumi, tzn nie
    > rozprasza energii :-)

    No kiedy właśnie nie. Patrzysz od strony podłoża - drogi. Z tego punktu
    faktycznie wygląda to na dużą masę nieresorowaną. Popatrz od strony
    karoserii, dojdziesz do innych wniosków.

    Swoją drogą, dążenie do możliwie małej masy nieresorowanej jest dla mnie
    trochę niezrozumiałe.
    Jeśli nie mamy żadnych ograniczeń co do masy całkowitej pojazdu, to masa
    nieresorowana w niczym nam nie przeszkadza. Jeśli natomiast mamy
    założenie że nie przekroczymy ileś tam, to faktycznie większy komfort
    uzyskamy przy możliwie dużej masie resorowanej, a więc małej
    nieresorowanej. Dobrze kombinuję?

    Miłego.
    __
    Pzd, Irek.N.

  • 6. Data: 2010-03-28 17:25:02
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Irek N. pisze:

> [...]
    > założenie że nie przekroczymy ileś tam, to faktycznie większy komfort
    > uzyskamy przy możliwie dużej masie resorowanej, a więc małej

    Samochód który miałby resorowany tylko fotel (powiedzmy że udałoby się
    uzyskać dzięki temu podobny komfort) prowadziłby się fatalnie.

  • 7. Data: 2010-03-28 18:43:48
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 28 Mar 2010 14:48:26 +0200, Irek N. wrote:
> [...]
    >Jeśli nie mamy żadnych ograniczeń co do masy całkowitej pojazdu, to masa
    >nieresorowana w niczym nam nie przeszkadza.

    Przeszkadza o tyle ze trzeba wysoka opone dawac, zeby byle kamien
    felgi nie rozwalil. A podrzucone przez niego kolo wymaga silniejszej
    sprezyny zeby znow dotknelo asfaltu, a to z kolei powoduje wieksze
    wstrzasy karoserii..

    J.

  • 8. Data: 2010-03-28 19:16:50
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

> [...]
    > felgi nie rozwalil. A podrzucone przez niego kolo wymaga silniejszej
    > sprezyny zeby znow dotknelo asfaltu, a to z kolei powoduje wieksze

    Tak, to jest argument. Większa bezwładność wymaga większej siły jeśli
    chcemy zachować czas odpowiedzi układu. Pytanie tylko czy naprawdę chcemy?
    Czy takie _ułamkosekundowe_ oderwanie się opony wnosi cokolwiek do
    trakcji? Zastanawiam się, bo przecież amortyzator podbity na kamieniu
    przedłuża oderwanie koła od podłoża. Może więc należało by dawać
    amortyzatory tylko tak słabe/mocne, aby jedynie nie dopuścić do
    oscylacji układu zawieszenie-opona?

    Miłego.
    __
    Pzd, Irek.N.

  • 9. Data: 2010-03-28 19:20:41
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Samochód który miałby resorowany tylko fotel (powiedzmy że udałoby się
    > uzyskać dzięki temu podobny komfort) prowadziłby się fatalnie.

    Pewnie tak, masz rację. Z drugiej strony wszystko w samochodzie mocno
    cierpi jak karoserię poddać dużym drganiom. Wyobrażam sobie merca w
    którym nic nie położysz na desce z powodu jej ciągłych podskakiwań, a od
    kierownicy wręcz ręce cierpną. ;)

    Miłego.
    __
    Pzd, Irek.N.

    ps. ciągniki mają często tylko budę amortyzowaną, wie ktoś jak tam z
    komfortem?

  • 10. Data: 2010-03-28 19:53:09
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    Irek N. pisze:
    (...)
    > ps. ciągniki mają często tylko budę amortyzowaną, wie ktoś jak tam z
    > komfortem?

    Jeżeli masz na myśli ciągnik siodłowy, to komfort jest o wiele wyższy,
    niż w znakomitej większości osobówek :)

    --
    Jutro to dziś - tyle że jutro.