  • Data: 2013-01-30 10:13:29
    Temat: Re: legendy o uruchamianiu auta na pych / zaciąg:-)
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury> szukaj wiadomości tego autora

    > Kolejny zawodnik ze sprzęgłem kłowym...

    Skąd te legendy, że tylko sprzęgło kłowe jest w stanie rozpędzić silnik o 3k rpm w
    0.5s?

    Mam przeciwne zdanie.

    Dowód praktyczny nr 1: wczoraj, po przeczytaniu twego postu, wracając z pracy,
    rozpędziłem auto do 90km/h na 3 biegu, wysprzęgliłem, a gdy obroty spadły do
    jałowych,
    puściłem sprzęgło. Nawet nie "strzelałem", tylko szybko puściłem szybko. Obroty
    wróciły
    do poziomu ok.4k rpm (czyli wzrosły o ponad 3k) *na pewno* poniżej 1s. I to pomimo
    nieskokowego puszczenia sprzęgła i pewnej bezwładności wskazówki. Na postawie dźwięku
    silnika szacuję ten czas wzrastania obrotów właśnie na ok. 0,5s lub krócej.

    BTW: silnikowi oczywiście nic się nie stało...

    Dowód teoretyczno-praktyczny nr 2:
    Gdy wciśniesz mocno gaz, jak szybko wysprzęglony silnik wkręca się z biegu jałowego
    do powiedzmy 4k (+3k)? U mnie - natychmiast, a na pewno *szybciej niż w 1s*.

    Jaki moment go wtedy rozpędza? Mniejszy niż moment max. silnika, no bo przecież
    max jest tylko na określonych obrotach, a tu mamy rozpędzanie i to od jałowego.
    Załóżmy że średnio było w użyciu 2/3 maxa (optymistycznie).

    A jaki moment może przenieść sprzęgło? Sprawne - zdecydowanie wyższy niż
    moment max. silnika (bo przecież nie ślizga się przy rozpędzaniu z gazem w podłodze).
    Strzelam, że uwzględniając różne marginesy projektowe (na wilgotną tarczę,
    X lat eksploatacji docisku itd) będzie to 150% momentu max. sinika albo i lepiej.

    Ergo: napędzając silnik przez w pełni obciążone sprzęgło, rozpędzamy go znacznie
    (szacunkowo: 1.5x1.5 = 2.25 razy) większym momentem, czyli ponad dwukrotnie
    szybciej niż gdy wciśniemy gaz do dechy na luzie. O tyleż szybciej zwiększa
    obroty. Czyli, o 3k poniżej 0.5s. CBDO :)