    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: laczenie scen MP4 w jedna calosc bez zadnych konwersji
    Date: Wed, 03 Apr 2013 19:00:24 +0200
    <5157035c$0$1264$65785112@news.neostrada.pl>
    <m...@i...localdomain>
    <51576895$0$1255$65785112@news.neostrada.pl>
    <m...@i...localdomain>
    <51589593$0$1263$65785112@news.neostrada.pl>
    <m...@i...localdomain>
    <5159b1bb$0$26703$65785112@news.neostrada.pl>
    <m...@i...localdomain>
    <5159ec99$0$1220$65785112@news.neostrada.pl>
    <m...@i...localdomain>
    <515b3539$0$26703$65785112@news.neostrada.pl>

    Janko Muzykant <j...@w...pl> writes:

    > A ja napisałem, że ''są ostatnim problemem przy skali pozostałych
    > kłopotów zapisu obrazu cyfrowych aparatów.''

    No coż, ja tego tak nie widzę.

    > Pokazałem najbardziej chyba kolorowe i co, strasznie było? :)

    Było mało kolorowe, wszystko żółto - zielone.

    > Nadal twierdzę, że problemy ze zubożoną przestrzenią barw są ostatnim
    > problemem w amatorskim wideo, wręcz problemem akademickim. Wyprzedzają
    > je przede wszystkim artefakty szybkich scen, niska tonalność,
    > ograniczona dynamika, kiepska interpolacja do rozdzielczości filmowej
    > i ogólnie, zaniżona rozdzielczość rzeczywista, związana z poprzednią
    > właściwością.

    Szczerze mówiac, nie zaobserwowałem. Osobiście nie zajmuję się
    produkcjami kinowymi, ale mam kolegę, który właśnie w tym siedzi,
    i ostatnio twierdził, że wiele (wszystkie?) serwerów wyświetlających
    filmy w kinie normalnie może wyświetlać 1920x1080 (i mniej linii). Nie
    wiem jak z FPS.

    > Dodajmy jeszcze w większości wypadków stabilizację
    > niezaprojektowaną do potrzeb filmowych, która w niektórych przypadkach
    > sprawia, że ceny ''przeskakują'' od czasu do czasu

    Czy w większości to nie wiem, ale faktycznie "schody" się zdarzają.
    No i to kwestia algorytmu, to wymaga takiego, który nie rozumie, że
    aparat się po prostu obraca, i że jeśli już na początku nie udało się
    tego "skorygować", to trzeba odpuścić.
    Inna sprawa, że takie zdjęcia robi się normalnie bez stabilizacji.

    Często jest jeszcze problem "rolling shutter" - jak ktoś chce kręcić
    filmy, to powinien wybrać odpowiedni sprzęt i tyle.

    > i problemy z audio
    > -
    > brak wskaźnika wysterowania, konfigurowalnych limiterów czy czasem
    > wręcz w ogóle możliwości kontroli poziomu audio.

    Owszem. Do zastosowań filmowych używa się osobnych nagrywaczy, a to
    w aparacie służy do synchronizacji. Wygodniej pod każdym względem.
    (Zdaje się że są jakieś aparaty, które potrafią parę rzeczy z audio -
    ale to chyba głównie różnica przy filmach domowych - zresztą kto by tam
    coś wtedy ustawiał).

    > Na koniec pozostawię af, który po prostu nie działa nigdzie w
    > przypadku wideo w aparatach.

    W (nowszych) Sonych akurat działa. W każdym razie dużo lepiej niż
    w starszym sprzęcie video, gdzie MF był niezbędny, bo bez niego AF
    z max kontrastu robił totalne głupoty.

    > Aparat, raw, typowe kręcenie rawa w szopie w srgb. Przerobiony został
    > przekonwertowany do yv12 4:2:0 i nic poza tym (poza tym, że zrzucony z
    > powrotem do srgb i wystawiony w bezstratnym png).

    A np. rozdzielczość 1920x1200?

    > Nie robi się czegoś takiego wprost, a dość mocno obrabia taki obraz
    > zanim zostanie bitmapą docelową. Na problemy z typowymi bolączkami
    > zubożonych przestrzeni barw są różne metody maskowania.

    Są różne kombinacje (włączając rękodzieło), które byłyby niepotrzebne,
    gdyby można było to zrobić bez nich.
    Owszem, 420 jest mniejszym problemem niż w czasach PAL (gdzie do
    kompletu był jeszcze tylko wybór między 50i i ew. 25p) - ale jest.

    > Poza tym, że jak widać - przestrzeń tu praktycznie nie ogranicza. Już
    > kupę większych problemów (nieporównywalnie większych) dostarczy
    > konwersja do cmyka.

    Np. jakich?
    --
    Krzysztof Halasa