  • 21. Data: 2009-02-28 23:11:50
    Temat: Re: ktoś chciał kwadratową matrycę?
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@send.no.spam>

    JA wrote:
> [...]
    adratowa-matryca/

    > [...]
    > Kwadratowa matrycą pozwoli na przełączanie aparatu do wykonywanie
    > zdjęć w pionie lub poziomie. Nie potrzebne będzie obracanie aparatem.
    > [...]
    > Trzeba być idiotą żeby coś takiego napisać.
    >
    > Ogólnie to chory pomysł. I marnotrawstwo zasobów.

    Chcialem zauwazyc, iż to wlasnie kwadrat (oczywiscie poza kołem ;-)
    wykozystuje maksimum zasobów obiektywu. Mnie pomysł z kwadratowa matryca się
    podoba, pod warunkiem, ze nie zostanie spaprany przez kogos po drodze.

    --
    pozdrawiam
    Mikolaj

  • 22. Data: 2009-02-28 23:21:29
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-02-28 22:44:21 +0100, de Fresz <d...@N...pl> said:

    > Niby czemu? W którymś miejscu to zdanie jest nieprawdziwe?
    Po co _PRZEŁĄCZAĆ_ aparat z kwadratowym kadrem do fotografowania w
    pionie i poziomie. To primo.
    Skoro już ktoś go ustawi w prostokątny kadr, to ile czasu zajmuje
    _PRZEŁĄCZENIE_ a ile obrócenie aparatu? To secundo.

    > A szczególnie potrafisz uzasadnić swoją opinię?

    > I dlatego przez tyle był hołubiony przez Hassla? A to ciekawe...
    Hassel powstał u szczytu popularności srajtaśmy. Z założenia miał być
    kompatybilny zawsze i przez wiele wiele lat się to udało. Dzięki
    kwadratowi był mały i lekki jak na format jaki dawał. Żeby zrobić
    prostokąt, trzeba by przewijać film pionowo jak w małych mamiach. żeby
    robić zdjęcia w pionie, trzeba by pryzmatu, a pryzmat zagościł w
    fotografii sporo później po powstaniu Hassela. Pryzmat podwaja ciężar i
    robi z niego znacznie mniej wygodny aparat. Dla tego pozostawał przy
    kwadracie.
    MF jest spory, bez pryzmatu nie wygodnie robi się w pionie, a z
    pryzmatem też nie ciekawie to wygląda. Kaseta z rewolwerem jak w
    Mamiyach serii 67, to też pomysł nie najlepszy, choć się sprawdza, ale
    powiększa aparat bardzo. Powiększa i robi go ciężkim ponad miarę.
    Gdybym nie miał i nie używał przez lata MF w różnym wydaniu to bym nie
    pisał. Był i Hassel, była i MRB67, były też mniejsze Mamiye. Teraz w MF
    mam RZ67 i uwierz mi, trzeba sporo samozaparcia, żeby z tym biegać i
    robić zdjęcia.
    W Hasselu najbardziej mnie szlag trafiał na marnotrawstwo kliszy. 12, a
    16 zdjęć to spora różnica. W MRZ67 mam co prawda jeszcze mniej bo 10,
    ale przynajmniej uzysk mocy jest dwa razy większy, a ilość klatek tylko
    o 20% mniej.
    Były też kwadratowe kadry w innych formatach, 135, 124 i coś tam
    jeszcze. Pokaż mi choć jeden, który się przyjął na tyle, żeby istniał
    choć w jakiejś najmniejszej niszy.

    Tak tak, wiem. Wy drukarze uwielbiacie kwadrat bo się pięknie na B1
    kalendarzu go wstawia.
    :P

    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 23. Data: 2009-02-28 23:24:09
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@send.no.spam>

    Mikolaj Tutak wrote:

> [...]
    > wykozystuje maksimum zasobów obiektywu. Mnie pomysł z kwadratowa
    > matryca się podoba, pod warunkiem, ze nie zostanie spaprany przez

    oczywiscie rz ;)

    --
    pozdrawiam
    Mikolaj

  • 24. Data: 2009-02-28 23:24:50
    Od: Andrzej Popowski <p...@p...onet.pl>

    Sat, 28 Feb 2009 21:24:26 +0100, bakulik <i...@n...polska> pisze:

    >Witam.
    >
    >Nie znalazłem niczego o tej plotce, więc wklejam:
    >
    >http://www.fotomaniak.pl/3490/plotki-pentax-k3d-z-k
    wadratowa-matryca/

    Pomysł jest dobry, gdyby nie to, że pociąga za sobą wzrost kosztów.
    Większa matryca, szybszy procesor, większa pamięć, większa migawka,
    większy wizjer, większe lustro. A potem i tak zdjęcie zostanie
    przycięte. Więc póki DSLR nie jest tanim produktem, lepiej stosować
    ekonomiczne rozwiązania.
    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej Popowski

  • 25. Data: 2009-02-28 23:27:09
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@send.no.spam>

    "Paweł W." wrote:

    > A aparat swoją drogą jest świetny. Ma tryby PASM i robi zdjęcia.
    > Autofokus też mi działa, a na matówce potrafię celniej ostrzyć niż JM

    Głupooty opowiadasz, tylko Nikon ma AF! Reszta aparatów tylko nieudolnie
    udaje AF - zobacz sobie posty "jansala" ;)

    --
    pozdrawiam
    Mikolaj

  • 26. Data: 2009-02-28 23:27:56
    Temat: Re: kto? chciał kwadratowš matrycę?
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@send.no.spam>

    Andrzej Popowski wrote:

> [...]
    > większy wizjer, większe lustro. A potem i tak zdjęcie zostanie
    > przycięte. Więc póki DSLR nie jest tanim produktem, lepiej stosować

    Czyli koszty produkcji wzrosną o jakieś 2$?!

    --
    pozdrawiam
    Mikolaj

  • 27. Data: 2009-02-28 23:33:04
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-03-01 00:27:56 +0100, "Mikolaj Tutak"
    <mtutak(a)nixz*net@send.no.spam> said:

    > Czyli koszty produkcji wzrosną o jakieś 2$?!

    A kogo obchodzą koszty produkcji?
    Zapytaj ile więcej będzie kosztował od natywnej prostokątnej lustrzanki 14MPx.

  • 28. Data: 2009-02-28 23:36:41
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-03-01 00:11:50 +0100, "Mikolaj Tutak"
> [...]

    > wykozystuje maksimum zasobów obiektywu. Mnie pomysł z kwadratowa
    > matryca się podoba, pod warunkiem, ze nie zostanie spaprany przez kogos

    Powiedz mi. Ile zdjęć w Twoim fotograficznym życiu pasuje do kadru
    pionowego? Procentowo. 5, 10, 25, 50, więcej?
    To jest marnotrawstwo zasobów.

    Rzadko używam tego stwierdzenia. Ale jestem pewien, że jeśli w ogóle
    powstanie ten aparat, to będzie klapa rynkowa.

  • 29. Data: 2009-02-28 23:49:39
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Mikolaj Tutak pisze:

    > Głupooty opowiadasz, tylko Nikon ma AF! Reszta aparatów tylko nieudolnie
    > udaje AF - zobacz sobie posty "jansala" ;)

    Może ja i głupi jestem, ale mi do robienia zdjęć więcej nie potrzeba.
    Nawet AF nie jest potrzebny, bo na matówce dość dobrze widzę. Za to te
    wszystkie dodatki bardzo umilają robienie zdjęć. :D

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    --
    Gates i Stirlitz patrzą, jak faszyści palą książki:
    - Cenzura - pomyślał Stirlitz.

  • 30. Data: 2009-02-28 23:56:03
    Od: "ALex /M.I.D. Dept/ (Jarosław Ignatowski)" <a...@g...torun.pl>

    Andrzej Popowski pisze:
    /.../
    > Pomysł jest dobry, gdyby nie to, że pociąga za sobą wzrost kosztów.
    > Większa matryca,

    Prawda.

    > szybszy procesor, większa pamięć,

    W zasadzie pomiojalne.

    > większa migawka,

    owszem

    > większy wizjer,

    Ten sam, tylko bez zastawek.

    > większe lustro.

    To samo. Pryzmat także.

    > A potem i tak zdjęcie zostanie
    > przycięte. Więc póki DSLR nie jest tanim produktem, lepiej stosować
    > ekonomiczne rozwiązania.

    Nie jest tanim produktem? Bez przesady, równowartość 10kg przyzwoitej
    szynki.

    ALex