    From: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: ktoś chciał kwadratową matrycę?
    Date: Sun, 1 Mar 2009 00:21:29 +0100

    On 2009-02-28 22:44:21 +0100, de Fresz <d...@N...pl> said:

    > Niby czemu? W którymś miejscu to zdanie jest nieprawdziwe?
    Po co _PRZEŁĄCZAĆ_ aparat z kwadratowym kadrem do fotografowania w
    pionie i poziomie. To primo.
    Skoro już ktoś go ustawi w prostokątny kadr, to ile czasu zajmuje
    _PRZEŁĄCZENIE_ a ile obrócenie aparatu? To secundo.

    > A szczególnie potrafisz uzasadnić swoją opinię?

    > I dlatego przez tyle był hołubiony przez Hassla? A to ciekawe...
    Hassel powstał u szczytu popularności srajtaśmy. Z założenia miał być
    kompatybilny zawsze i przez wiele wiele lat się to udało. Dzięki
    kwadratowi był mały i lekki jak na format jaki dawał. Żeby zrobić
    prostokąt, trzeba by przewijać film pionowo jak w małych mamiach. żeby
    robić zdjęcia w pionie, trzeba by pryzmatu, a pryzmat zagościł w
    fotografii sporo później po powstaniu Hassela. Pryzmat podwaja ciężar i
    robi z niego znacznie mniej wygodny aparat. Dla tego pozostawał przy
    kwadracie.
    MF jest spory, bez pryzmatu nie wygodnie robi się w pionie, a z
    pryzmatem też nie ciekawie to wygląda. Kaseta z rewolwerem jak w
    Mamiyach serii 67, to też pomysł nie najlepszy, choć się sprawdza, ale
    powiększa aparat bardzo. Powiększa i robi go ciężkim ponad miarę.
    Gdybym nie miał i nie używał przez lata MF w różnym wydaniu to bym nie
    pisał. Był i Hassel, była i MRB67, były też mniejsze Mamiye. Teraz w MF
    mam RZ67 i uwierz mi, trzeba sporo samozaparcia, żeby z tym biegać i
    robić zdjęcia.
    W Hasselu najbardziej mnie szlag trafiał na marnotrawstwo kliszy. 12, a
    16 zdjęć to spora różnica. W MRZ67 mam co prawda jeszcze mniej bo 10,
    ale przynajmniej uzysk mocy jest dwa razy większy, a ilość klatek tylko
    o 20% mniej.
    Były też kwadratowe kadry w innych formatach, 135, 124 i coś tam
    jeszcze. Pokaż mi choć jeden, który się przyjął na tyle, żeby istniał
    choć w jakiejś najmniejszej niszy.

    Tak tak, wiem. Wy drukarze uwielbiacie kwadrat bo się pięknie na B1
    kalendarzu go wstawia.
    :P

    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem