  • Data: 2009-03-01 00:20:33
    Temat: Re: ktoś chciał kwadratową matrycę?
    Od: de Fresz <d...@N...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2009-03-01 00:21:29 +0100, JA <marb67[beztego]@bb.home.pl> said:

    > Po co _PRZEŁĄCZAĆ_ aparat z kwadratowym kadrem do fotografowania w
    > pionie i poziomie. To primo.

    Żeby uzyskać prostokątny kadr, gdy przypadkiem ma się ochotę zrobić
    takie zdjęcie, zamiast manipulacji w PP.

    > Skoro już ktoś go ustawi w prostokątny kadr, to ile czasu zajmuje
    > _PRZEŁĄCZENIE_ a ile obrócenie aparatu? To secundo.

    A nie wiem. Zależy od implementacji. Ty jak widać odrazu zakładasz, że
    będzie do dupy, a ja najpierw chcę zobaczyć co jeszcze będzie w
    aparacie z kwadratową matrycą i jak to będzie zrobione.

    > Hassel powstał u szczytu popularności srajtaśmy. Z założenia miał być
    > kompatybilny zawsze i przez wiele wiele lat się to udało. Dzięki
    > kwadratowi był mały i lekki jak na format jaki dawał.

    "Mały i lekki" to nie są powody, dla których ktokolwiek sięgał po MF,
    od powiedzmy ze 40 lat.

    > Żeby zrobić prostokąt, trzeba by przewijać film pionowo jak w małych
    > mamiach. żeby robić zdjęcia w pionie, trzeba by pryzmatu, a pryzmat
    > zagościł w fotografii sporo później po powstaniu Hassela.

    W fotografii średnioformatowej jak już.

    > Pryzmat podwaja ciężar i robi z niego znacznie mniej wygodny aparat.
    > Dla tego pozostawał przy kwadracie.

    Tyle że pryzmat ma też kilka istotnych zalet. Gdyby chcieli zrobić
    naprawdę mały i lekki aparat, w pierwszej kolejności powinni
    zrezygnować z kaset (jednej z dużych zalet MF). Widać jednak
    kompaktowość nie była nigdy priorytetem.

    > MF jest spory, bez pryzmatu nie wygodnie robi się w pionie, a z
    > pryzmatem też nie ciekawie to wygląda. Kaseta z rewolwerem jak w
    > Mamiyach serii 67, to też pomysł nie najlepszy, choć się sprawdza, ale
    > powiększa aparat bardzo.

    Sorry, ale o ile rewolwer powiększa konstrukcję? Pół cm? Przy tych
    rozmiarach to tyle, co nic. W przypadku Hassla kwadrat od początku był
    ideologiczny i miał (i dalej ma) na świecie tysiące zagorzałych
    zwolenników. Podobnie jak u Rolleia - ci przynajmniej mieli tradycję z
    TLR-ami.

    > Powiększa i robi go ciężkim ponad miarę.
    > Gdybym nie miał i nie używał przez lata MF w różnym wydaniu to bym nie
    > pisał. Był i Hassel, była i MRB67, były też mniejsze Mamiye. Teraz w MF
    > mam RZ67 i uwierz mi, trzeba sporo samozaparcia, żeby z tym biegać i
    > robić zdjęcia.

    I co, kwadrwatowy Hassel jest aż tak wygodniejszy? Wszystko co
    napisałeś, to wady MF wynikające po pierwsze z samej konstrukcji, po
    drugie z wad analoga. Przekładanie tego na cyfrówkę, konstrukcyjnie
    opartą zapewnie na małym obrazku, jest zupełnie bez sensu.

    > Były też kwadratowe kadry w innych formatach, 135, 124 i coś tam
    > jeszcze. Pokaż mi choć jeden, który się przyjął na tyle, żeby istniał
    > choć w jakiejś najmniejszej niszy.

    A ile już było cyfrowych?

    > Tak tak, wiem. Wy drukarze uwielbiacie kwadrat bo się pięknie na B1
    > kalendarzu go wstawia.
    > :P

    A to nie do mnie, ja zawsze najbardziej lubiłem 6x7. Może jeszcze
    kiedyś sobie kupię.

    de Fresz