  • Data: 2009-03-01 08:48:48
    Temat: Re: ktoś chciał kwadratową matrycę?
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2009-03-01 01:20:33 +0100, de Fresz <d...@N...pl> said:

    > Żeby uzyskać prostokątny kadr, gdy przypadkiem ma się ochotę zrobić
    > takie zdjęcie, zamiast manipulacji w PP.
    I na dzień dobry być ograniczonym tym co wstawili w oprogramowanie
    aparatu jego konstruktorzy. Jak znam życie, to będzie to 1/1 i 2/3.
    Znacznie wygodniej robić nic nie zmieniając, a o kadrowaniu decydować potem.

    > A nie wiem. Zależy od implementacji. Ty jak widać odrazu zakładasz, że
    > będzie do dupy, a ja najpierw chcę zobaczyć co jeszcze będzie w
    > aparacie z kwadratową matrycą i jak to będzie zrobione.
    Minimum to jeden przycisk więcej. Gdzieś dla lewej ręki. Może podobnie
    umiejscowiony jak podgląd GO. Znając zamiłowanie współczesnych
    konstruktorów do komplikowania rzeczy prostych, nie spodziewam się tego.
    Do tego dochodzi jakiś wyraźny system informowania fotografa o wybranej
    orientacji. Zasłanianie części matówki, jak w MRZ67, lub wyświetlacz na
    matówce jak ma być nowocześnie.

    > "Mały i lekki" to nie są powody, dla których ktokolwiek sięgał po MF,
    > od powiedzmy ze 40 lat.
    Relatywnie mały i lekki jak na MF. Wygrywa często z nie lustrzankami,
    starszymi i nowszymi.

    > W fotografii średnioformatowej jak już.
    OK. Poszedłem na skróty.

    > Tyle że pryzmat ma też kilka istotnych zalet. Gdyby chcieli zrobić
    > naprawdę mały i lekki aparat, w pierwszej kolejności powinni
    > zrezygnować z kaset (jednej z dużych zalet MF). Widać jednak
    > kompaktowość nie była nigdy priorytetem.
    Priorytetem dla Victora H. było stworzenie aparatu idealnego.
    To tak na marginesie.

    > Sorry, ale o ile rewolwer powiększa konstrukcję? Pół cm? Przy tych
    > rozmiarach to tyle, co nic. W przypadku Hassla kwadrat od początku był
    > ideologiczny i miał (i dalej ma) na świecie tysiące zagorzałych
    > zwolenników. Podobnie jak u Rolleia - ci przynajmniej mieli tradycję z
    > TLR-ami.
    No i właśnie z TLR-ów rozpowszechniły kwadratowy format.
    Troszkę więcej niż pół cm. Popatrz na wymiary kasety 6x6 i 6x4,5. Zwróć
    uwagę na komplikacje związane z rewolwerem.
    Przy kwadracie masz proste sprzęgło w jednym miejscu. Przy prostokącie
    musisz skonstruować coś podobnego jak w MRZ czyli podwójny mechanizm z
    podwójnym sprzęgłem (pierwszy model pojawił się w 1982r), musi się to
    znajdować w korpusie, lub zrezygnować ze sprzężenia naciągu migawki z
    transportem filmu, jak w MRB. Czyli zawsze dwa ruchy naciąg,
    przewinięcie. A nie jeden ruch naciąg/przewinięcie.

    > I co, kwadrwatowy Hassel jest aż tak wygodniejszy? Wszystko co
    > napisałeś, to wady MF wynikające po pierwsze z samej konstrukcji, po
    > drugie z wad analoga. Przekładanie tego na cyfrówkę, konstrukcyjnie
    > opartą zapewnie na małym obrazku, jest zupełnie bez sensu.
    Fotoreporterzy przez wiele lat używali większych formatów niż mały
    obrazek. Jeszcze w latach 60-tych uw. niczym dziwnym był TLR w rękach
    fotoreportera. Kwadrat był po prostu wygodniejszy, o orientacji zdjęcia
    często decydował wydawca gazety a nie fotograf. Paradoksalnie może się
    okazać, że w dobie cyfry ten sam mechanizm zadziała. Choć IMHO nie
    zadziała.
    I ten kwadratowy krzem przejdzie do historii jako ciekawostka, lub
    wręcz nie pojawi się wcale.

    > A ile już było cyfrowych?
    A dla czego nie było?

    > A to nie do mnie, ja zawsze najbardziej lubiłem 6x7.
    Dla tego że najfajniejszy jest kwadrat?

    > Może jeszcze kiedyś sobie kupię.
    No to kup. Nie kosztują już majątku.

    --