  • Data: 2009-02-05 12:57:06
    Temat: Re: ktore z "bezlustrzankowych" rozwiazan?
    Od: dominik <n...@d...kei.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Paweł W. pisze:
    > Proszę, skoro tak się upierasz, to policz, jaką przysłonę musiałby mieć
    > kompakt ze średniej wielkości matrycą (1/1,8"), żeby uzyskać taką samą
    > GO jak FF na f/8.

    Pawle: ten link Ci z pewnością pomoże:
    http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/digital-c
    amera-sensor-size.htm

    Kalkulatorek: Depth of Field Equivalents
    Po wybraniu wartości 1#: 35mm, f/8, 50mm, #2: 1/1.8" wychodzi:
    10mm, f/1.7
    Czyli mając lustrzankę pełnoklatkową tak ustawioną musisz mieć kompakt z
    takimi parametrami, żeby zdjęcie wyszło takie samo.

    > Czy są portretówki jaśniejsze niż 2.8 na średni format? Ja jeszcze
    > takich nie widziałem. Z reguły kończą się na 2.8 bo z mniejszą GO nie ma
    > co już robić (porównywalna do GO z FF i f/1.2)

    Im większy format tym szkła ciemniejsze, większe i trudniej zapanować
    nad jakością obrazu. Gdzieś trzeba szukać tego optimum, dla mnie
    wypracowanym od lat jest pełna klatka, ale raczej chodzi mi o wizjer. To
    co powstało pod nią jeśli chodzi o jasność to już odpowiedź na
    oczekiwania użytkowników właśnie.
    Mając szkła z f/2.8 pod średni da Ci to bardzo małą GO tam, bo po prostu
    powierzchnia jest spora. Może są jaśniejsze szkła - nie wiem tego bo nie
    znam dobrze tego formatu.

    > Ale wyjaśnij - po jaką cholerę potrzebna jeszcze mniejsza GO ?!

    Nie dyskutujemy o walorach artystycznych danego zdjęcia tylko o
    możliwościach. Czasem chcesz użyć małej GO czasem większej. To że robisz
    krajobrazy i masz ciągle i tak f/8 nie znaczy, że nikt zupełnie nie
    używa f/1.4.

    Osobiście sprawdzałem i jednak możliwości olka by mi przeszkadzały.
    Większość zdjęć mam na f/2 - to dla mnie takie optimum dla wielu
    sytuacji. Również dlatego, że f/1.4 powoduje dość mocne CA. W każdym
    razie f/2 to już więcej niż daje olek z szkłami systemowymi (jak będzie
    dostępna sigma to ona będzie dawała te f/1.4).
    Zaskakujące, że na pełnej klatce znów f/2 jest w większości w użyciu -
    znowu przymknięte bo ca. Jakoś znajduję zastosowania do tego. dobierając
    to co ostre i licząc na możliwie najbardziej rozmytą resztę.

    Zdarza mi się korzystać i z f/1.4 (na aps-c jak i na pełnej klatce). Jak
    bym miał f/1 to pewnie też bym kilka zdjęć zrobił takich, chociaż tu
    potrzeb jest jeszcze mniej. W każdym razie mimo wszystko korzystam z
    tych możliwości.

    > To Olek jest praktyczniejszy, bo przy f/1.2 (powinni zacząć produkować
    > takie szkła) nadal można zrobić zdjęcie, gdzie rozsądna część planu jest
    > ostra, czyli jasność szkła jest użyteczna nie tylko dla autofokusa ale
    > także dla robiącego zdjęcia.

    Nie ma pod olka szkieł f/1.2 narazie. Zapowiedzi, marzenia itd są za to
    bardzo oderwane od rzeczywistości niestety.
    Póki co jak na lekarstwo jasnych stałek. Brak np 85/1.4 czy 135/1.8, a
    te dopiero dają jeszcze fajniejsze możliwości i wierz mi - wykorzystuje
    się je.

    > Pokaż podobne zdjęcia, gdzie jest wyraźnie bardziej rozmyte tło. Powiedz
    > też, gdzie się stosuje takie rozmycie tła - bo nie na co dzień.

    Zobacz chociażby tu:
    http://tiny.pl/vn26

    Tylko znów pewnie będziesz oceniał artystyczną wartość zdjęcia i jak Ci
    się akurat dane podoba to powiesz, że no jest ok.

    na wagę złota. Druga sprawa - do A do czego można używać - do
    izolowania osób z otoczenia każda - działka to niekoniecznie do
    fotografii która ma coś pokazać jakim jest, a jakim nie jest. Powiesz,
    że dziwne, ja Ci powiem że nie. Różny jest zamysł artysty.

    Poszperaj np po zdjęciach rogera jego próby z jasną pięćdziesiątka.
    Czasem GO nadaje zdjęciu ten super urok.

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \