    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Tue, 22 Jan 2013 05:57:15 -0800 (PST)
    <f...@g...com>
    <s...@j...net>
    Subject: Re: kodowanie haseł
    From: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu wtorek, 22 stycznia 2013 14:24:55 UTC+1 użytkownik Stachu 'Dozzie' K. napisał:

    > Dlatego, że ten ktoś wyciąga przykład tego systemu jako dowód swojej
    > biegłości (?) w kryptografii czy bezpieczeństwie komputerowym w ogóle.
    > Chcę zatem się dowiedzieć, na ile ten dowód jest wiarygodny, tzn. na ile
    > rzeczony system został oceniony przez ludzi, o których wiadomo, że są
    > kompetentni.
    W zabezpieczeniach duże znaczenie, a może najważniejsze, ma ekonomia.
    W razie problemów z powodu nie wykonania obowiązków ponoszą odpowiedzialność
    finansową osoby którym te obowiązki powierzono. W razie jak nie zadziała
    system wypełniania obowiązków, odpowiedzialność finansową ponoszę ja.
    Ja się na to zgodziłem, osoby które otrzymały obowiązki się zgodziły,
    odbiorca projektu na to się zgodził. Czyli od strony ekonomicznej dowód
    jest w 100% wiarygodny i wszyscy są zadowoleni. Co jeszcze ważne, system może
    administrować firma zewnętrzna, która nie musi ponosić odpowiedzialności
    za to że ich pracownik, który ma fizyczny dostęp do komputera, okaże się
    nieuczciwy i np. zabierze twardy dysk do domu.

    Co do oceny przez specjalistów od zabezpieczeń to takiej w ogóle nie było,
    gdyż po wycenie ( z tego co pamiętam w cenie była też odpowiedzialność
    finansowa ) wszelkie oferty były absolutnie nie do przyjęcia, jak już
    pisałem, ceny przewyższały cały projekt wielokrotnie.

    Generalnie to dowód skuteczności nie jest zbytnio zawiły, jest wręcz
    prosty, dlatego bez szczegółowej wiedzy z dziedziny, uznałem go za
    poprawny. Niemniej zawsze jest taka możliwość, że mogę się mylić - no
    ale to oczywiste, taka możliwość wchodzi zawsze w grę.

    > Twoje odczucie jest nieistotne, bo jesteś autorem systemu. Jak pisałem,
    > nawet idiota jest w stanie stworzyć system, którego nie będzie umiał sam
    > złamać. To obrona przed atakami zawodowców jest miarą skuteczności.
    Zrozumiałem.
    Zawodowiec prawdopodobnie (na pewno) przeprowadziłby tańszy atak (znowu
    ekonomia) niż atak na te elementy systemu za które wziąłem odpowiedzialność.
    Piszesz że moje odczucie jest nieistotne, tak czy inaczej, moje odczucie
    właśnie jest takie, że co innego jest wąskim gardłem i w razie ataku co
    innego zostanie rozwalone. Może jakaś dziura w systemie operacyjnym, może
    błąd w jakimś programie nie pisanym przeze mnie, może jakaś dziura w bazie
    danych, może pracownik-samobójca...

    > A o szczegóły, proszę zauważyć, na razie nie prosiłem. Prosiłem jedynie
    > o podanie a) jakiego rodzaju relacja łączyła autora systemu (ciebie)
    > z oceniającym bezpieczeństwo tego systemu i b) jakie kompetencje miał
    > oceniający, o ile to była inna osoba.
    Nie było innych osób. Zrobiliśmy to tak, że możemy wziąć odpowiedzialność.
    Możemy wyznaczyć założenia przy których system jest bezpieczny i zakres
    czynności aby te założenia były spełnione. Jak system padnie - ja becaluję.

    > OK. Czy znał algorytm szyfrowania? Ile miał czasu na przygotowania
    > i prace? Jak dobrą miał motywację, żeby w ogóle się zajmować twoim
    > algorytmem? I czy zostały znalezione inne słabości twojego algorytmu? Bo
    > bezpieczeństwo to nie tylko niemożność odszyfrowania wiadomości przy
    > nieznanym kluczu.

    Nie wiem co on znał, a co nie znał. Nakreśliłem mu algorytm, a on w
    zachwycie powiedział, że to się łamie jakimś tam sposobem. Tłumaczę mu,
    że to jest niemożliwe, bo otrzyma wszystkie ciągi i każdy będzie równie
    dobry. On na to ze bzdury gadam, bo już nie takie rzeczy łamał. No to
    mu zaniosłem do złamania i nie doczekałem się rozwiązania do dziś.