  • 1. Data: 2010-01-27 13:57:35
    Temat: kalibracja obiektywu
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Tak czytam .. front focus tu, tam, ... a czy w kliszowych tez sie
    tak kalibrowalo ?
    Bo jesli nie, to czy:

    - za dlugo i za drogo to trwalo, wiec malo kto sie w to bawil,
    - fabryka kalibrowala [a aparaty byly drozsze],
    - czy moze matryca jest znacznie dokladniejsza od kliszy i teraz to
    widac ?

    --
    J.

  • 2. Data: 2010-01-27 16:20:03
    Temat: Re: kalibracja obiektywu
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    J.F. wrote:

    > - czy moze matryca jest znacznie dokladniejsza od kliszy i teraz to widac ?

    To.

    Nikt nie oglądał zdjęć przy pomocy lupy. Nawet jeśli robiło się odbitkę metr na
    metr to oglądało się ją zawieszoną na ścianie. No i nikomu nie chciało się
    marnować rolki filmu na zrobienie zdjęć tablicy testowej.

  • 3. Data: 2010-01-27 16:27:45
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 27 Jan., 14:57, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > - fabryka kalibrowala [a aparaty byly drozsze],
    > - czy moze matryca jest znacznie dokladniejsza od kliszy i teraz to

    w kliszowych to nie bylo AF
    wprowadzono seryjnie najpierw w aparatach na blony zwojowe
    maloobrazkowe - to nie byla klisza tylko blona zwojowa .
    ale mniejsza o to.

    byl tylko ze nie latwo bylo to pomierzyc.
    w formacie 24*36 krazek rozproszenia jest 2 razy wiekszy niz w aps-c a
    wiec i skutki blednej nastwy maja mniejszy wplyw na rozdzilelczoec FF
    niz aps-c.
    Najczesciej dokonywano powiekszen pocztowki ew 13*18 cm, dopiero po
    eiliminacji ( czyli te z dobrze trafiona ostzroscia ) wybierano do
    duzych powiekszen.
    Dzisiaj jednym klikiem masz natychmiast kazde zdjecie w duzym,
    powiekszeniu 100% i mozesz natychmiast ocenic skutki ostrzenia.

    Dzisiaj precyzja ostrzenia w FF jest duzo lepsza niz w aps-c.
    Obserwuje to na codzien. W FF AF jest wystarczajaco dobry -
    zaskakujaco precyzyjny. W Aps-c precyzja jest jednak mniejsza .

  • 4. Data: 2010-01-27 16:42:34
    Od: "Polon" <P...@o...pl>

    Dzisiaj precyzja ostrzenia w FF jest duzo lepsza niz w aps-c.

    To i ile AF jest lepszy dla aparatow z FF niz dla aparatow 1:1.6?

    Te lepszosc to kwestia milimetrow czy centymetrow?

    Dla jakiej jasnosci wzglednej obiektywu ta lepszosc bedzie dostrzegalna:

    mniej?
    1.8?
    2.8?
    wiecej?

    Polon

  • 5. Data: 2010-01-27 16:48:15
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 27 Jan., 17:42, "Polon" <P...@o...pl> wrote:
    > Dzisiaj precyzja ostrzenia w FF jest duzo lepsza niz w aps-c.

    > To i ile AF jest lepszy dla aparatow z FF niz dla aparatow 1:1.6?

    jeden

    > Te lepszosc to kwestia milimetrow czy centymetrow?

    to kwestia rozdzielczosci

    > Dla jakiej jasnosci wzglednej obiektywu ta lepszosc bedzie dostrzegalna:

    kazdej lub zadnej

  • 6. Data: 2010-01-27 16:53:02
    Od: "Polon" <P...@o...pl>

    > to kwestia rozdzielczosci

    To ja Ciebie nie rozumiem.

    Auto Focus ma wplyw na rozdzielczosc??

    Polon

  • 7. Data: 2010-01-27 17:07:23
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 27 Jan., 17:53, "Polon" <P...@o...pl> wrote:

    > To ja Ciebie nie rozumiem.
    >
    > Auto Focus ma wplyw na rozdzielczosc??
    >
    > Polon

    sadze ze wiekszosc tutaj tego nie rozumie.
    a na co ma miec jak nie na rozdzielczosc?
    zdjecie ostre osiaga najwyzsza z mozliwach dla tego obiektywu
    rozdzielczosc
    zdjecie mniej ostre osiaga nizsza rozdzielczosc.

    jesli rozdzileczosc jest nizsza od pewnej grabnicznej zaleznej od
    warunkow obserwacji wowczas zdjecie jest postrzegane jako "nieostre".
    Jesli w zdjeciu nieostrym chcesz te postrzegalna nieostrosc zatuszowac
    to mozesz to osiaganac rowniez przez zmiane warunkow obserwacji czyli
    np pomniejszenie zdjecia.
    I tak kazde zdjecie wielkosci zanczka pocztowego wydawac sie bedzie
    ostre - roznic pomiedzy tych z leici S a najtanszego kompaktu nie
    dostrzezesz.

  • 8. Data: 2010-01-27 17:27:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "XX YY" <f...@g...com> napisal w

    >w kliszowych to nie bylo AF
    >wprowadzono seryjnie najpierw w aparatach na blony zwojowe
    >maloobrazkowe - to nie byla klisza tylko blona zwojowa .
    >ale mniejsza o to.

    Ok, niech bedzie scisle - chodzilo mi o w miare nowoczesna
    lustrzanke na blone maloobrazkowa.

    >byl tylko ze nie latwo bylo to pomierzyc.

    Tak samo jak dzis - pare zdjec odpowiednio ustawionych tablic i
    wiemy.
    U nas moze cena by zniechecala, ale na zachodzie na pewno wielu by
    sie bawilo :-)

    >w formacie 24*36 krazek rozproszenia jest 2 razy wiekszy niz w
    >aps-c a

    Masz na mysli dysk Airy'ego, wynikajacy z dyfrakcji ?
    On jest chyba taki sam, tylko relatywnie do rozmiaru
    obrazka/piksela .. mniejszy w FF.

> [...]
    >Obserwuje to na codzien. W FF AF jest wystarczajaco dobry -
    >zaskakujaco precyzyjny. W Aps-c precyzja jest jednak mniejsza .

    Ale chodzi o precyzje dzialania AF, czy ostrosc dobrze ustawionego
    zdjecia ?

    Bo tak w sumie to czemu AF na mniejszej matrycy mialby gorzej
    dzialac ?

    >Najczesciej dokonywano powiekszen pocztowki ew 13*18 cm, dopiero
    >po
    >eiliminacji ( czyli te z dobrze trafiona ostzroscia ) wybierano do
    >duzych powiekszen.

    I dzis AF moze sie pomylic i odrzut wyjdzie.

    J.

  • 9. Data: 2010-01-27 17:43:29
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Bo tak w sumie to czemu AF na mniejszej matrycy mialby gorzej
    > dzialac ?

    z paaru powodow:

    zasadniczy - mniejszy w aps-c o polowe krazek rozproszenia , czyli 2
    razy mniejsza dopuszczalne nieostrosc
    ( zarowno w podejsciu analogowym jak i cyfrowym wg teorii nynquista )
    tzn ten sam blad bezwzgledny nastawy soczewki strojacej bedzie mial w
    aps-c dwa ( ?) razy wiekszy wplyw na nieostrosc niz w FF

    wieksza baza pomiarowa ( rozstaw matryc pomiarowych ) w FF niz w aps-
    c ,a wiec przy tej samej nieostrosci wieksza roznica faz przy jej
    detekcji ( w gruncie rzeczy mierzy sie to poprzez jasnosc )

    i nie bez znaczenia sposob amortyzacji oraz precyzja wykoniania
    lustra , na ktorym sa zamieszczone skladane lustra ukladu AF . Jak
    do tej pory FF jest tzw gorna polka wykonawcza , lepsza amortyzacja
    lustra ze wzgledu na jego mase .

    Slowem AF w FF gdzie jego precyzja i dokladnosc moim zdaniem sa
    wystarczajaco dobre , zostal przeniesiony " na zywca " do aps-c ,
    gdzie wymagania sa wyzsze.

    takze rodzaj uzytych algorytmow ma znaczenie , ale powiedzmy ze to od
    wielkosci matrycy nie powinno zalezac .

  • 10. Data: 2010-01-27 18:22:10
    Od: "awygo" <a...@g...pl>

    Użytkownik "Mateusz Ludwin" <n...@s...org> napisał w wiadomości

    > Nikt nie oglądał zdjęć przy pomocy lupy. Nawet jeśli robiło się odbitkę
    > metr na metr to oglądało się ją zawieszoną na ścianie. No i nikomu nie
    > chciało się marnować rolki filmu na zrobienie zdjęć tablicy testowej.

    Bez przesady. Nieostrość bez względu na to, czy z aparatu analogowego, czy
    cyfrowego widać nawet w formacie 10x15.