  • 11. Data: 2010-01-27 21:30:05
    Temat: Re: kalibracja obiektywu
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze awygo:

    > Bez przesady. Nieostrość bez względu na to, czy z aparatu analogowego, czy
    > cyfrowego widać nawet w formacie 10x15.

    Nie taką jaką wyłapuje się testując AF na papierze milimetrowym.

  • 12. Data: 2010-01-27 22:42:43
    Od: "d...@v...pl" <d...@v...pl>

    On 27 Sty, 17:20, Mateusz Ludwin <n...@s...org> wrote:

    > Nikt nie oglądał zdjęć przy pomocy lupy. Nawet jeśli robiło się odbitkę metr na
    > metr to oglądało się ją zawieszoną na ścianie. No i nikomu nie chciało się
    > marnować rolki filmu na zrobienie zdjęć tablicy testowej.

    Mylisz się w całej rozciągłości. Ponadto w aparatach analogowych nie
    było konieczności
    wykonania zdjęcia by ocenić prawidłowość nastawienia ostrości przez
    AF.
    Aczkolwiek i tak je się robiło.
    Pozdro Marcin

  • 13. Data: 2010-01-28 05:22:55
    Od: "awygo" <a...@g...pl>

    Użytkownik "Mateusz Ludwin" <n...@s...org> napisał w wiadomości
    > Rzecze awygo:

    > Nie taką jaką wyłapuje się testując AF na papierze milimetrowym.

    Taką to jeszcze bym zaakceptował...

  • 14. Data: 2010-01-28 05:40:06
    Od: "Adameck" <a...@o...pl>

    > Tak czytam .. front focus tu, tam,  ... a czy w kliszowych tez sie
    > tak kalibrowalo ?
    > Bo jesli nie, to czy:
    >
    > - za dlugo i za drogo to trwalo, wiec malo kto sie w to bawil,
    > - fabryka kalibrowala [a aparaty byly drozsze],
    > - czy moze matryca jest znacznie dokladniejsza od kliszy i teraz to
    > widac ?
    >
    > --
    > J.

    Nie odpowiem na to pytanie ale taki wniosek sie nasuwa: majac aparat z AF z
    detekcja kontrastu obiektyw "kalibrowany" jest przy kazdym zdjeciu, bo zawsze
    mamy pewnosc, ze elektronika aparatu "przelatujac" zakres nastawien ostrosci
    wybrala taki, ktory ma najwiekszy kontrast=najlepsza rozdzielczosc a wiec
    problem FF/BF po prostu tu nie wystepuje. Reasumujac: w detekcji fazy aparat
    "mysli, ze ma ostro" a w detekcji kontrastu "aparat wie, ze ma ostro" - niby
    niewiele, a roznica jednak zasadnicza ! Jezeli Panasonic dalej bedzie
    udoskonalal AF jaki pokazal w G1/GH1 to wroze detekcji kontrastu swietlana
    przyszlosc :)

  • 15. Data: 2010-01-28 09:29:37
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    awygo wrote:

    > Taką to jeszcze bym zaakceptował...

    Zwykle o taką właśnie się rozchodzi...

    Pomijam tandetnie ustawione Sigmy i Tamrony bo to inna bajka.

  • 16. Data: 2010-01-28 09:47:31
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Adameck pisze:
> [...]
    > niewiele, a roznica jednak zasadnicza ! Jezeli Panasonic dalej bedzie
    > udoskonalal AF jaki pokazal w G1/GH1 to wroze detekcji kontrastu swietlana

    He, takie wnioski to tu padły kilka lat temu :)
    Lustro zejdzie w końcu do zastosowań niszowych za pewnie pięć lat góra.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 17. Data: 2010-01-28 11:26:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "XX YY" <f...@g...com> napisal
    > z paaru powodow:
    > zasadniczy - mniejszy w aps-c o polowe krazek rozproszenia,

    Hm, nie wiem czy o tym samym myslimy, ale powtorze sie - dysk
    Airy'ego ma mniej wiecej taka sama srednice.

    >czyli 2 razy mniejsza dopuszczalne nieostrosc
    > ( zarowno w podejsciu analogowym jak i cyfrowym wg teorii
    > nynquista )
    > tzn ten sam blad bezwzgledny nastawy soczewki strojacej bedzie
    > mial w
    > aps-c dwa ( ?) razy wiekszy wplyw na nieostrosc niz w FF

    Jesli jednak porownac do wielkosci piksela, to sie zgodze.

    > wieksza baza pomiarowa ( rozstaw matryc pomiarowych ) w FF niz w
    > aps-
    > c ,a wiec przy tej samej nieostrosci wieksza roznica faz przy jej
    > detekcji ( w gruncie rzeczy mierzy sie to poprzez jasnosc )

    No tak, ale skoro robimy matryce o mniejszych pikselach, to i
    czujnik ostrosci mozemy zrobic o mniejszych pikselach ?

    > Slowem AF w FF gdzie jego precyzja i dokladnosc moim zdaniem sa
    > wystarczajaco dobre , zostal przeniesiony " na zywca " do aps-c ,
    > gdzie wymagania sa wyzsze.

    Czyli poniekad potwierdzasz moje podejrzenia ze male matryce sa
    lepsze niz blona 24x36 :-)

    Czy chcemy teraz duze matryce o malych pikselach, czy twierdzimy ze
    nam te 10-15Mpx wystarczy, i prosimy o duza matryce z duzymi
    pikselami ? :-)

    J.

  • 18. Data: 2010-01-28 11:32:26
    Od: "kamil" <k...@s...com>

    "XX YY" <f...@g...com> wrote in message
    n.googlegroups.com...
    > On 27 Jan., 14:57, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:

    > byl tylko ze nie latwo bylo to pomierzyc.
    > w formacie 24*36 krazek rozproszenia jest 2 razy wiekszy niz w aps-c a
    > wiec i skutki blednej nastwy maja mniejszy wplyw na rozdzilelczoec FF
    > niz aps-c.

    Rozdzielczosc to jedno, ale GO na FF bedzie mniejsza przy takich samych
    nastawach, niz na APS-C, a wiec i BF/FF wyrazniej widoczny.

    Pozdrawiam
    Kamil

  • 19. Data: 2010-01-28 11:49:51
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 28 Jan., 12:26, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Uzytkownik "XX YY" <f...@g...com> napisal

    > Hm, nie wiem czy o tym samym myslimy, ale powtorze sie - dysk
    > Airy'ego ma mniej wiecej taka sama srednice.

    dysk airego to cos innego - to plamka dyfrakcyjna

    krazek rozproszenia to dopuszczlna nieostrosc .
    nie tyle w sensie przyczyn co w sensie skutki.
    dla FF kr rozpr. to ok 0,025-0,033 mm , dla aps c to 0,010-0, 015mm.
    oznacza to ze aby na gotowy powiekszeniu /obrazie zobaczys obraz o tej
    samej ostrosci to w aps-c na matrycy dopuszczalna nieostrosc /
    rozmycie moze byc max 2 razy mniejsze od rozmycia w FF. A wiec wplyw
    bledow ostrzenia na rozdzielczosc obrazu jest w FF mniejszy niz w aps-

    przykladoao jesli soczewka ostrzaca zostanie nastawiona w tym samym
    obiektywie z takim samym bledem np 0,05 mm w stosunku do polozenia
    idealngo , to skutki tego bledu beda na koncowym powiekszenia dla
    formatu FF dwa razy mniejsze ( mierzone rozmyciem) . na mytrycy
    rozmycie bezwzgledne bedzie takie samo , ale na powiekszeniu wplyw
    bedzie rozny.

    to nie ma nic wspolnego z dyfrakcja.

    > No tak, ale skoro robimy matryce o mniejszych pikselach, to i
    > czujnik ostrosci mozemy zrobic o mniejszych pikselach ?

    blad ostateczny nie wynika wylacznie z rozdzielczosci cmosow w
    czujniku AF.

    > Czyli poniekad potwierdzasz moje podejrzenia ze male matryce sa
    > lepsze niz blona 24x36 :-)

    co znaczy lepsze ?

    jesli masz na mysli rozdzilczosc to jeszcze nie ale sie zblizaja.

    w najmniejszych matrycach pixelpitsch to ok 1,8 mikro.
    taka wielkosc maja najwieksze dendryty krysztalkow halogenkow srebra w
    emuslcji wysokoczulej.
    ale emulsja jest pokryty mieszanina o roznej wieksci te najmniejsze
    naja srednice o pare rzedow wielkosc mniejsza.

    rozdzilczosc emulsji wysokorozdzilczych jest zdecydowania wyzsza.

    ale rozdzielczoc matryc jest juz wystraczajaca , i ciagale potencjal
    rozwoju nie zostal wykorzystany.

    > Czy chcemy teraz duze matryce o malych pikselach, czy twierdzimy ze
    > nam te 10-15Mpx wystarczy, i prosimy o duza matryce z duzymi
    > pikselami ? :-)
    >
    > J.

    aktualnie rozwoj idzie w dwoch kierunkach :

    priotrytet niskich szumow - czyli matryce o duzym rozstawie pixeli i
    wiekszej ich srednicy
    priorytet rozdzielczosci - matryce o malej srednicy pixeli i duzej ich
    gestosci.

    zarowno posiadacze nikonow ad1) jak i canonow ad2) beda dostrzegac
    wady i zalety kazdej z matryc.

    matryce o superwysokiej rozdzielczosci i odpowiednio rozdzielczych
    obiektywach pozwolilby w przyszlosci na odejscie od zoomow. Zamiast
    zoomowac moznaby cropowac ,ale istnieje ograniczenie dyfrakcyjne -
    czyli tylko w pewnym zakresie.

  • 20. Data: 2010-01-28 22:27:17
    Od: thearti <t...@p...onet.pl>

    On 28 Sty, 06:40, "Adameck" <a...@o...pl> wrote:
    > Jezeli Panasonic dalej bedzie
    > udoskonalal AF jaki pokazal w G1/GH1 to wroze detekcji kontrastu swietlana
    > przyszlosc :)

    Racja. Tyle, ze glownym powodem przejscia na ta technike beda raczej
    wzgledy finansowe (duze uproszczenie mechaniki), a nie bf/ff :)

    Swoja droga to czy tak duzym problemem jest algorytm, ktory po kilku
    (nastu) iteracjach bylby w stanie od razu okreslac miejsce
    spodziewanego minimum?