  • 71. Data: 2011-01-07 14:16:39
    Temat: Re: jaki tv - plazma czy led?
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    news:bsm9i6hquo6eboiaon3e8vu21ijhnmaq8u@4ax.com...

    > U takich hipotetycznych ludzi raczej nie UV.

    > I tu sie mylisz - Sharp nie musi zaistniec :-)

    Może innymi słowami: uzyskać większy wycinek tortu sprzedaży HDTV.
    Ma ktoś może jakieś dane co do ilości sprzedaży takich firm jak Sony, LG,
    Samsung, Sharp, Panasonic? Jak się ten torcik dzieli między nimi?

  • 72. Data: 2011-01-07 14:24:50
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Przecież nie musi być całkowita, by zarzut, że "nie ma czego pokazywać,
    > bo kamera tego nie rejestruje" był całkowicie bezpodstawny.

    Zarzut jest podstawny, bo nawet jeśli coś tam się syntezuje
    to pod odbiorniki RGB a nie pod odbiorniki RGBY.

  • 73. Data: 2011-01-07 19:12:36
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Pszemol napisał:

    > Zarzut jest podstawny, bo nawet jeśli coś tam się syntezuje
    > to pod odbiorniki RGB a nie pod odbiorniki RGBY.

    Bo oczywiście syntezowanie obrazu w modelu kolorów innym niż RGB jest
    zabronione, tak jak nie wolno nikomu syntezować obrazów o proporcjach
    innych niż 4:3 w standardzie 625 linii (a po uzyskaniu specjalnego
    zezwolenia -- 525 linii).

    --
    Jarek

  • 74. Data: 2011-01-07 20:04:11
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2011-01-07 15:24 Pszemol napisał(a):

    > Zarzut jest podstawny, bo nawet jeśli coś tam się syntezuje
    > to pod odbiorniki RGB a nie pod odbiorniki RGBY.

    Ale dlaczego w ogóle cały czas piszecie o RGB, tak jakby ten standard
    był jakimś niezawodnym wyznacznikiem? Czy chodzi o przesyłanie obrazu
    np. przez satelitę, czy odtwarzanie z płyty, czy nawet dosył analogowym
    kabelkiem Y/Pb/Pr - format zapisu to nie RGB, a Y/Pb/Pr (Y/Cb/Cr).

    Proponuję zajrzeć do pierwszego z brzegu strumienia np. MPEG2 na płycie
    DVD. I właśnie do tego wg mnie telewizory z 4 kanałami kolorów (RGBY,
    zapewne przy takim rozwiązaniu filtry R,G,B na matrycy LCD RGBY mają
    nieco inne odcienie niż ma matryca RGB) mają szansę lepiej oddawać
    kolory niż standardowe LCDki.

    Jakby dobrze poszukać w sieci to pewnie znajdą się nawet pomiary takiego
    ekranu spektrofotometrem - uzasadniające obiektywnie różnice w
    wyświetlanym obrazie w stosunku do klasycznych LCD.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 75. Data: 2011-01-08 11:36:24
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Jarosław Sokołowski przemówił ludzkim głosem:

    > Nie chodzi o rozmiar (nie każdy musi się przechwalać swoim XXL), tylko
    > o rozdzielczość. Te za 36,5 kPLN mają 128x72 piksele, więc trudno to
    > nazwać telewizorem. Jak się takich zestawi do kupy 25 sztuk, to dopiero
    > będzie 640x360, więc od biedy ujdzie jako TV. Za 225 tysięcy brutto,
    > więc kasa się zgadza.

    W praktyce wychodzi to trochę taniej. Telebim z rastrem 20mm kosztuje
    jakies 6..7kPLN/m^2. Do tego większość producentów daje jedną
    diodę/kolor na piksel (ale za to dwa razy gęściej, np. telebim 20mm ma
    diody co 10mm) i dopiero układ czterech sąsiadujących pikseli (R+R+G+B),
    tworzy "wirtualny" piksel.

  • 76. Data: 2011-01-08 14:41:24
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Zbych napisał:

> [...]
    > diodę/kolor na piksel (ale za to dwa razy gęściej, np. telebim 20mm ma
    > diody co 10mm) i dopiero układ czterech sąsiadujących pikseli (R+R+G+B),

    Jeśli piksel ma 2 cm, to ekran o rozdzielczości 640x360 musi mieć
    1280x720 cm. Czyli 92,16 m^2. 552,96-645,12 kPLN. To jest taniej?

    A tak przy okazji, w takim telebimie z diodami ustawionymi w siatce
    kwadratowej, po cztery diody na piksel, zamiana układu RRGB na YRGB
    może nie być złym pomysłem.

    --
    Jarek

  • 77. Data: 2011-01-08 16:27:30
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

    > Miałyby, gdyby były kierunkowe. Ledy przy tej samej ilości lumenów na
    > wat nie tracą niemal połowy energii na świecenie w niepotrzebną
    > stronę.

    Ledy mają ciut jednak mniejszą sprawność od świetlówek - tylko jak
    słusznie zauważyłeś swiecą tam gdzie powinny i się światło nie marnuje.
    Praktyka przeciw teorii.

    --
    Darek

  • 78. Data: 2011-01-08 16:34:23
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Dariusz,

    Saturday, January 8, 2011, 5:27:30 PM, you wrote:

    > Ledy mają ciut jednak mniejszą sprawność od świetlówek

    Już są LEDy sprawniejsze od świetlówek - granica 100l,/W - a tyle mają
    popularne świetlówki - została przez LEDy pokonana już jakiś czas temu.

    > - tylko jak słusznie zauważyłeś swiecą tam gdzie powinny i się
    > światło nie marnuje. Praktyka przeciw teorii.

    Praktyka jak najbardziej zgodna z teorią.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 79. Data: 2011-01-08 18:16:52
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 8 Jan 2011 14:41:24 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:

    >Jeśli piksel ma 2 cm, to ekran o rozdzielczości 640x360 musi mieć
    >1280x720 cm. Czyli 92,16 m^2. 552,96-645,12 kPLN. To jest taniej?

    Cii, kalkulator musisz zmienic :-)

    >A tak przy okazji, w takim telebimie z diodami ustawionymi w siatce
    >kwadratowej, po cztery diody na piksel, zamiana układu RRGB na YRGB
    >może nie być złym pomysłem.

    Akurat wydaje sie (po spojrzeniu na diagram CIE) ze zolty jest pieknie
    realizowany przez mieszanie RG. Spojrzenie na monitor to potwierdza.

    A jesli tam jest RRGB ... to moze dwie R sa potrzebne ?
    Jaka efektywnosc osiagaja obecnie diody R - wydaje mi sie ze mala...

    J.

  • 80. Data: 2011-01-09 01:08:36
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Cii, kalkulator musisz zmienic :-)

    Zupełnie możliwę. Wezmę drugi i policzę jeszcze raz.

    640 px × 2 cm = 1280 cm -- zgadza się.
    360 px × 2 cm = 720 cm -- również.

    1280 cm = 12,8 m -- to pamiętam ze szkoły.
    720 cm = 7,2 m -- inaczej być nie może.

    12,8 m × 7,2 m = 92,16 m^2 -- tak pokazuje mój kalkulator.

    92,16 m^2 × 6 kPLN/m^2 = 552,96 kPLN
    92,16 m^2 × 7 kPLN/m^2 = 645,12 kPLN

    Wyszło mi tak samo. Mogę poprosić o wskazanie jakiejś solidnej marki
    kalkulatorów? Bo ta chińszczyzna, to się chyba do niczego nie nadaje.

    > Akurat wydaje sie (po spojrzeniu na diagram CIE) ze zolty jest pieknie
    > realizowany przez mieszanie RG. Spojrzenie na monitor to potwierdza.

    Ani spojrzenie na diagram niczego nie daje, anie spojrzenie na monitor
    niczego nie potwierdza. Trzeba by do tego wiedzieć, co to jest ten
    "żółty", "czerwony" i "zielony". I jeszcze co to jest "pięknie".

    > A jesli tam jest RRGB ... to moze dwie R sa potrzebne ?
    > Jaka efektywnosc osiagaja obecnie diody R - wydaje mi sie ze mala...

    Ile razy taki telebim widuję (zwykle koło warszawskiej "Riviery"),
    to mam wrażenie, że ma nadmiar jasności, a nie niedobór. Czyli co
    do potrzeby, nie jestem do końca przekonany. Może w okresie minionym
    ta czerwień by się przydała w większych ilościach, teraz nie aż tak.
    A rozszerzenie palety kolorów, to zawsze można uznać za zaletę.

    --
    Jarek