  • 81. Data: 2011-01-09 05:27:25
    Temat: Re: Odp: jaki tv - plazma czy led?
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    Pszemol wrote:
    > Fajne tam prądy w sterownikach muszą hulać...
    > Z pewnością walą w LEDa impulsowo np. 1A i prąd średni 20mA
    > aby dać jasność większą, większą przenikliwość na większą odległość.
    Witam,
    dokładnych pomiarów nie robiłem ale w samochodzie z radiem fm
    z syntezą z odległości ok 20-30m od telebimu ok 3m przekątnej
    słychać na częstotliwościach stacji radiowych zawartość obrazu.
    Zakłócenia skojarzyłem po chwili gdy oczojebna reklama mnie oślepiła
    słysząc jednocześnie trzask w radiu.
    --
    pzdr, j.r.

  • 82. Data: 2011-01-09 11:15:32
    Temat: Re: jaki tv - plazma czy led?
    Od: zbych <a...@o...pl>

    Piksel masz co 10mm. A że wyświetla jeden kolor, to i tak nie zauważysz
    tego.

  • 83. Data: 2011-01-09 13:00:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan zbych napisał:

    > Piksel masz co 10mm.

    Piksel mam co 20mm, co 10mm mam diodę. We wcześniejszej "konkurencyjnej
    ofercie" też koszt został podany dla założonej rozdzielczoścci
    "pikselowej", a nie "diodowej".

    > A że wyświetla jeden kolor, to i tak nie zauważysz tego.

    Jak będzie wyświetlany obraz w jednolitym zielonym kolorze, to też?
    Zresztą ceny wyświetlaczy LED zostały podane tylko dlatego, że komuś
    się wydawało, że mogą być porównywalne z LCD czy plazmą. Trzeba więc
    to zrobić uczciwie, "jeden do jednego, piksel do piksela", bez
    marketingowych sztuczek w rodzaju "panie, i tak pan tego nie zauważysz".

    --
    Jarek

  • 84. Data: 2011-01-09 13:17:19
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 9 Jan 2011 01:08:36 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:

    >Zupełnie możliwę. Wezmę drugi i policzę jeszcze raz.

    Faktycznie, to ja musze zmienic :-)

    Jakos tak spojrzalem i mi sie nie skojarzylo ze to 12x7 metrow.

    Ale to juz wielkie bydle, stadionowe bym rzekl, a stadion kosztuje 700
    mln..

    >Ani spojrzenie na diagram niczego nie daje, anie spojrzenie na monitor

    Daje tyle ze widac iz zolte kolory monochromatyczne leza prawie na
    linii prostej z czerwonym i zielonym (monochromatycznym).
    Czyli przez mieszanie mozna uzyskac prawie wszystkie zolte odcienie,
    jedyny zysk z modelu RGBY bylby z tego ze skladowe RG nie sa
    monochromatyczne.

    >niczego nie potwierdza. Trzeba by do tego wiedzieć, co to jest ten
    >"żółty", "czerwony" i "zielony". I jeszcze co to jest "pięknie".

    http://www.google.pl/images?q=gold&num=20&hl=en&safe
    =off&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi

    Choc w sumie .. nie mam porownania z oryginalem :-)

    >Ile razy taki telebim widuję (zwykle koło warszawskiej "Riviery"),
    >to mam wrażenie, że ma nadmiar jasności, a nie niedobór.

    Ale w czerwieni ?

    Trzeba przyznac ze te niebieskie led "bija po oczach", czerwone
    niekoniecznie.

    J.

  • 85. Data: 2011-01-09 14:32:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Ale to juz wielkie bydle, stadionowe bym rzekl, a stadion kosztuje
    > 700 mln..

    Diody rozmieszczone są co centymetr, ale da się je wcisnąć gęściej,
    na przykład ze trzy razy gęściej. Wtedy powierzchnia będzie rzędu
    nie 100, a 10 metrów kwadratowych. Tyle że wcale taniej nie wyjdzie.
    Dlatego napisałem już na wstępie, że w technologii tej cena jest
    związana z rozdzielczością, a nie powierzchnią ekranu. I dlatego
    używa się tego w zastosowaniach stadionowych, a nie kunkurujących
    z LCD i plazmą.

    > Ale w czerwieni ?

    Pokazują tam zwykły obraz filmowy, we wszystkich kolorach. W białym
    również, a więc czerwonego starcza.

    > Trzeba przyznac ze te niebieskie led "bija po oczach", czerwone
    > niekoniecznie.

    Nie tak dawno musiałem znaleźć firmę i obstalować w niej tablicę
    diodową. Pokazywali mi różne diody, czerwone również. Biły.
    Zresztą ponastawiali tego ostatnio przy drogach potworne ilości.
    Widać jak to kłuje w oczy czerwienią.

    Wracając do diod w telebimach, po przeliczeniu może się okazać, że
    z czwórkami YRGB przy wyświetlaniu typowej treści spadnie średni
    pobór prądu. Tam jest o co walczyć (jak do kogoś nie przemawiają
    zaoszczędzone złotówki, to niech sobie pomyśli o dwutlenku węgla).

    --
    Jarek

  • 86. Data: 2011-01-09 15:23:43
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 9 Jan 2011 14:32:30 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:
    >Diody rozmieszczone są co centymetr, ale da się je wcisnąć gęściej,
    >na przykład ze trzy razy gęściej.

    Ale miniaturyzacja tez kosztuje :-)

> [...]
    >związana z rozdzielczością, a nie powierzchnią ekranu. I dlatego
    >używa się tego w zastosowaniach stadionowych, a nie kunkurujących

    Ale robia tez i mniejsze. Mozliwe ze np 320x240.
    I to juz moze sie zmiescic pokoju.

    I byc moze wymaga 2R.

    J.

  • 87. Data: 2011-01-09 15:56:46
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Ale miniaturyzacja tez kosztuje :-)

    Nie w tym przypadku. Zagęszczą za darmo, mniejsze diody mogą być nawet
    tańsze, ale nie tak dużo tańsze, by to miało znaczenie.

    > Ale robia tez i mniejsze. Mozliwe ze np 320x240.
    > I to juz moze sie zmiescic pokoju.

    Był link do tego, co robią. 256x144 cm zmieści się w pokoju, ale kto
    by chciał mieć telewizor o rozdzielczości 128x72 piksele? W dodatku
    za 45 tysięcy. Może jakby dorzucić stówkę lub dwie, to by zrobili
    te 320x240. Plazma tej wielkości będzie kosztowała jakieś grosze --
    z kilkanaście tysięcy, za to rozdzielczość będzie bardziej pokojowa.

    > I byc moze wymaga 2R.

    Nie sądzę. Zrobili mi w końcu tablicę z diodami trójbarwnymi i też jest
    dobrze.

    --
    Jarek

  • 88. Data: 2011-01-09 17:08:43
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jarosław,

    Sunday, January 9, 2011, 3:32:30 PM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > pobór prądu. Tam jest o co walczyć (jak do kogoś nie przemawiają
    > zaoszczędzone złotówki, to niech sobie pomyśli o dwutlenku węgla).

    Znaczy chcesz zagłodzić roślinki zmniejszając emisję CO2? To z czego
    one mają ten tlen produkować?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 89. Data: 2011-01-09 17:49:11
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 9 Jan 2011 18:08:43 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:

    >Znaczy chcesz zagłodzić roślinki zmniejszając emisję CO2? To z czego
    >one mają ten tlen produkować?

    Spoko spoko - jeszcze nie mamy tylu odpadow zeby dziure pod
    Belchatowem zasypac :-)

    J.

  • 90. Data: 2011-01-09 20:02:03
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

> [...]
    > pobór prądu. Tam jest o co walczyć (jak do kogoś nie przemawiają
    > zaoszczędzone złotówki, to niech sobie pomyśli o dwutlenku węgla).

    Jeśli już dawać kwartety diod to raczej RGGB - podobnie jak się robi w
    sensorach obrazowych, piksele zielone występują w podwójnej ilości...
    Albo RGBB bo diody niebieskie jednak mniejsze sprawności od zielonych a
    zwłaszcza czerwonych miewają. Tak w ramach równoważenia wydajności.
    Można użyć też układu RGBW - czyli przeciwieństwa CMYK, kanał biały
    można sobie wyliczyć ze składowych RGB i część ich puścić przez diody
    barwne, część przez białą. Wówczas zawsze jedna dioda nie powinna
    świecić. Nie robi się tego bo lepszą jakość bieli uzyskuje się z
    mieszania RGB niż, jak dotychczas, z pojedynczej diody.

    A stosowanie diod spoza zakresu RGB spotyka się w najwyższej klasy
    oświetlaczach diodowych - np. estradowych czy teatralnych. Tam do diody
    białej dołożona jest trójka RGB, zwykle wsparta co najmniej diodą
    turkusową, dalej bywa że bursztynową (nie czystą żółcią, nie
    pomarańczową a waśnie bursztynową - stosunkowo trudny do zmiksowania
    kolor), na koniec jak się chce efektów specjalnych - dokłada się diody
    fioletowe. Ale to tam gdzie oświetlamy naturalne przedmioty obserwowane
    bezpośrednio przez ludzi, własnymi oczami. W TV sens jest oświetlać na
    tyle szeroko na ile szeroko kamera rejestruje - nie należy węziej bo
    przestrzeń barwną przytniemy ale nie ma sensu zbytnio walczyć o
    oświetlenie szerzej - bo i tak nadmiaru kamera nie skonsumuje, w sygnale
    wizyjnym nie zostanie ten nadmiar pokazany, ekran nie będzie miał jak go
    odtworzyć bo nic nie będzie o nim wiedział - o przestrzeni odwzorowania
    barw decyduje najwęższe gardło. Czasem to pojedyncze miejsce, czasem
    przecięcie się dwóch różnych przestrzeni - konwersja RGB-CMY czy
    odwrotna obcina przestrzeń do sześciokąta w każdym punkcie nieźle
    oddalonego od linii barw widmowych.

    --
    Darek