  • 31. Data: 2009-03-31 11:16:47
    Temat: Re: jaki program do retuszu starych zdjęć ??
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-03-31 13:05:14 +0200, Janko Muzykant <j...@w...pl> said:

    > Najlepiej wyobrazić sobie coś takiego - mamy do policzenia długi ciąg
    > działań - z tych prostych - mnożenie, dzielenie, jakiś pierwiastek. No
    > i starujemy równo z kalkulatorem ośmiopozycyjnym i dwunastopozycyjnym.
    > W zależności od argumentu początkowego i stopnia skomplikowania owych
    > działań wynik może różnić się odrobinę (albo nawet wcale) lub bardzo.

    A na końcu i tak w obu przypadkach trzeba wynik sprowadzić do 8
    pozycji, więc całą dokładność diabli wezmą, bo ulegnie takiemu czy
    innemu zaokrągleniu. Z analogią do 8 vs 16 bitów jest jeszcze ten
    problem, że ten kalkulator 12-pozycyjny, ma wyświetlacz tylko na 8
    pozycji, więc efektów nijak (no prawie, jest jeszcze histogram) nie da
    się podejżeć w trakcie, trzeba wierzyć że one tam są.

    > Dużo wolniej.
    > Sposób pracy - szeregowej (to co zwykle robię) i równoległej (warstwy)
    > przypomina mi trochę ideę wykonywania poleceń w asemblerze w
    > komputerkach przemysłowych. Wyszło, że szeregówka jest mi bliższa sercu
    > i efektywniejsza.

    No to poniekąd wyjaśnia potrzebę większej ilości bitów. Przy pracy, jak
    to nazywasz równoległej nie ma potrzeby wielokrotnie machania w te i
    wew te suwaczkami, bo można prosto i wygodnie wrócić do któregoś
    wcześniejszego przekształcenia i je zmodyfikować. Co koniec końców daje
    mniej destruktywną obróbkę, bez wychodzenia poza 8 bitów. I to widać (w
    praktyce). I nie specjalnie jest wolniej, choć pewne operacje wymagają
    1-2 kliknięć więcej. Dają za to możliwości niedostępne (lub wymagające
    nie lada gięcia się) przy obróbce, jak to nazywasz - szeregowej.

    de Fresz

  • 32. Data: 2009-03-31 11:55:39
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    de Fresz pisze:

    > A na końcu i tak w obu przypadkach trzeba wynik sprowadzić do 8 pozycji,
    > więc całą dokładność diabli wezmą, bo ulegnie takiemu czy innemu
    > zaokrągleniu.

    Ależ skąd - gdy wielokrotnie będziemy jeździć po rzędach wielkości wynik
    może być bardzo różny, co wynika z chwilowego przechowywania argumentu z
    niską dokładnością.

> [...]
    > ten kalkulator 12-pozycyjny, ma wyświetlacz tylko na 8 pozycji, więc
    > efektów nijak (no prawie, jest jeszcze histogram) nie da się podejżeć w

    Nie chodzi o podgląd tylko o dokładność przechowywania wyniku
    pośredniego. Stąd także ma to sens przy źródłach ośmiobitowych.

> [...]
    > 1-2 kliknięć więcej. Dają za to możliwości niedostępne (lub wymagające
    > nie lada gięcia się) przy obróbce, jak to nazywasz - szeregowej.

    Znam oba sposoby pracy, ale po prostu szeregowy jest dla mnie bardziej
    intuicyjny i szybszy. Fakt, z tego powodu bardziej potrzeba 16 bitów,
    niż w pracy na warstwach.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 33. Data: 2009-03-31 12:07:26
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Tue, 31 Mar 2009 13:16:47 +0200, de Fresz <d...@n...o2.pl>
    wrote:

    >A na końcu i tak w obu przypadkach trzeba wynik sprowadzić do 8
    >pozycji, więc całą dokładność diabli wezmą, bo ulegnie takiemu czy

    4 razy 1/4=1, tak?

    No to liczymy, w postaci dziesiętnej, jedno miejsce znaczące. W
    zależności jak zaokrąglimy to wychodzi:

    0,2 + 0,2 + 0,2 + 0,2 = 0,8 lub
    0,3 + 0,3 + 0,3 + 0,3 = 1,2.

    Dwa miejsca:

    0,25 + 0,25 + 0,25 + 0,25 = 1,0.

    Wiesz już czemu?
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 34. Data: 2009-03-31 12:20:58
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-03-31 14:07:26 +0200, Grzegorz Krukowski <r...@o...pl> said:

    > 4 razy 1/4=1, tak?
    >
    > No to liczymy, w postaci dziesiętnej, jedno miejsce znaczące. W
    > zależności jak zaokrąglimy to wychodzi:
    >
    > 0,2 + 0,2 + 0,2 + 0,2 = 0,8 lub
    > 0,3 + 0,3 + 0,3 + 0,3 = 1,2.
    >
    > Dwa miejsca:
    >
    > 0,25 + 0,25 + 0,25 + 0,25 = 1,0.
    >
    > Wiesz już czemu?

    A teraz pokaż to na zdjęciach. Bo w teoretycznym modelu matematycznym
    wszystko cacy, tylko ja chcę to ZOBACZYĆ.

    de Fresz

  • 35. Data: 2009-03-31 12:29:49
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-03-31 13:55:39 +0200, Janko Muzykant <j...@w...pl> said:

    > Ależ skąd - gdy wielokrotnie będziemy jeździć po rzędach wielkości
    > wynik może być bardzo różny, co wynika z chwilowego przechowywania
    > argumentu z niską dokładnością.

    Pozostaje pytanie: jak różny? Ile to będzie, 1%? 2%? 5%?

    > Nie chodzi o podgląd tylko o dokładność przechowywania wyniku
    > pośredniego. Stąd także ma to sens przy źródłach ośmiobitowych.

    Pod warunkiem, że na koniec da się zobaczyć różnicę. A nie zawsze/każdy
    da radę ją zobaczyć, m.in. z racji konieczności interpolacji w dół na
    samym końcu, która, jak to zwykle bywa, też jest obarczona pewną
    niedokładnością i wymaga uśrednień.

    > Znam oba sposoby pracy, ale po prostu szeregowy jest dla mnie bardziej
    > intuicyjny i szybszy. Fakt, z tego powodu bardziej potrzeba 16 bitów,
    > niż w pracy na warstwach.

    Ot, degustibusy. W każdym razie zaczynam rozumieć skąd te ciągoty wśród
    wielu fotografująch do fyfnastu bitów. Bo obserwacje - choćby tutoriali
    dostępnych w necie, wykazują dziwną niechęć społeczeństwa do używania
    małodestruktywnej obróbki "równoległej" (spodobało mi sę to określenie,
    dodać (C)? ;-).

    de Fresz

  • 36. Data: 2009-03-31 13:02:17
    Od: nb <n...@n...net>

    at Mon 30 of Mar 2009 15:25, de Fresz wrote:

    > A 16-bitowej, z kiepskiego płaszczaka już dasz radę? Czy tam nawet z
    > 8, konwertowanych na 16 w Szopie? Oj, coś wątpie aby to miało aż taki
    > wpływ.

    Najwyraźniej widać na obiektach nienaturalnych, wygenerowanych
    programowo. Np pasek cieniowany od jasno niebieskiego
    do ciemnoniebieskiego. W jednym wyraźne pręgi w drugim płynne
    przejścia.

    --
    nb

  • 37. Data: 2009-03-31 13:11:51
    Od: Mikolaj Machowski <m...@w...pl>

    de Fresz napisał:

    > Pozostaje pytanie: jak różny? Ile to będzie, 1%? 2%? 5%?

    Przy wielu skomplikowanych obliczeniach spokojnie "wyciągniesz" 5%
    różnicy. Mi w podobnych okolicznościach (różnica .00 i .0000) potrafiło
    dojść do 10%...

    Wiesz jakie to wkurzające, że kombinujesz przez 2h jak koń pod górę
    z obliczeniami i nic ci nie wychodzi a wystarczyło zmienić precyzję
    i wszystko ładnie spasowało?

    m.
    --
    - Squeak?
    - SQUEAK.

  • 38. Data: 2009-03-31 13:34:51
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-03-31 15:11:51 +0200, Mikolaj Machowski <m...@w...pl> said:

    > Przy wielu skomplikowanych obliczeniach spokojnie "wyciągniesz" 5%
    > różnicy. Mi w podobnych okolicznościach (różnica .00 i .0000) potrafiło
    > dojść do 10%...

    Przy jakich skomplikowanych obliczeniach nad jakim obrazem?

    > Wiesz jakie to wkurzające, że kombinujesz przez 2h jak koń pod górę
    > z obliczeniami i nic ci nie wychodzi a wystarczyło zmienić precyzję
    > i wszystko ładnie spasowało?

    Nie wiem, bo nie wiedzieć czemu nie miewam takich problemów, mimo że
    zdarza się mi w plikać dłubać, ekm, dość mocno ;-)

    de Fresz

  • 39. Data: 2009-03-31 13:41:52
    Od: Mikolaj Machowski <m...@w...pl>

    de Fresz napisał:

    > Przy jakich skomplikowanych obliczeniach nad jakim obrazem?

    To akurat nie były jakieś super-skomplikowane obliczenia. Algorytm do
    układania x zdjęć w mozaikę o określonych wymiarach i dopóki obliczałem
    z precyzją do .00 mm to ostateczny wynik musiałem w ekstremalnych
    wypadkach skalować do 10%. Po zmianie skali na cztery miejsca po
    przycinku wyniki były całkowicie akceptowalne.

    m.
    --
    "Statistics are like bikinis. What they reveal is suggestive,
    but what they conceal is vital" - Aaron Levenstein

  • 40. Data: 2009-03-31 14:16:11
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-03-31 15:02:17 +0200, nb <n...@n...net> said:

    > Najwyraźniej widać na obiektach nienaturalnych, wygenerowanych
    > programowo. Np pasek cieniowany od jasno niebieskiego
    > do ciemnoniebieskiego. W jednym wyraźne pręgi w drugim płynne
    > przejścia.

    Zaiste, różnica rzuca na kolana:

    http://picasaweb.google.pl/deFresz/Testin#

    de Fresz