  • 1. Data: 2010-09-15 20:16:54
    Temat: jaki fitr UV + polar kołowy - kręci mi się już we łbie od oferty
    Od: dobrov <d...@i...pl>

    witam
    Fotografuję jako amator nikonem d5000 i sigmą 18-125 (67mm).
    Potrzebuję kupić nowy filtr, gdyż stary w tajemniczych okolicznościach był rozpękł.

    I teraz kręci mi się we łbie od zakresu oferty.
    Czy wystarczy mi do takiego sprzęta z niewysokiej półki, jakaś tania hoya, np:
    Hoya Pol Circular 67 mm Standard za ok. 137zł

    czy też może mnie czymś niemile zaskoczyć i powinienem kupić drożej?
    Skłaniam się do tego by kupić jak najtaniej ale renomowanego producenta.

  • 2. Data: 2010-09-15 20:19:48
    Od: dobrov <d...@i...pl>

    dobrov wrote:
> [...]
    >
    > czy też może mnie czymś niemile zaskoczyć i powinienem kupić drożej?
    > Skłaniam się do tego by kupić jak najtaniej ale renomowanego producenta.

    Jeszcze jedno pytanko:
    Oprócz filtrów polaryzacyjnych kołowych (+UV) Sprzedają też taniej coś co nazywają
    "UV kołowy" - co to niby jest? Co to znaczy to kołowy? Kształt szybki? :)

    http://www.euro.com.pl/filtry-do-obiektywow,i12,e30.
    bhtml

  • 3. Data: 2010-09-15 20:26:43
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Zbyt tanio nie warto.
    Weź coś byleby byli powłoki MC, przynajmniej na UV.
    67 nie jest zbyt rozwojowy u Nikona (chyba, że planujesz np. 16-85VR lub
    t.p., zacne szkła), więc nie warto przepłacać.
    Na "aptecznych" był test filtrów, może być przydatny.

  • 4. Data: 2010-09-15 21:13:26
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

> [...]
    > nazywają
    > "UV kołowy" - co to niby jest? Co to znaczy to kołowy? Kształt szybki? :)

    To wyraz faktu, że lepiej się znają na pralkach :)

  • 5. Data: 2010-09-15 23:10:19
    Od: Olek <alexhawk@usuntentekst_onet.pl>

    On 2010-09-15 22:16, dobrov wrote:
> [...]
    >
    > czy też może mnie czymś niemile zaskoczyć i powinienem kupić drożej?
    > Skłaniam się do tego by kupić jak najtaniej ale renomowanego producenta.

    dołóż jakieś 30 zł i kup Marumi CPL WPC Slim to już bardzo przyjemny
    polar i w wersji slim...

  • 6. Data: 2010-09-16 00:16:16
    Od: Rafal Jankowski <j...@o...wsisiz.edu.pl>

    Tak się trochę bezczelnie podczepię pod wątek w kwestii filtrów. Dość
    Często mi się zdarza, że filtr czymś upaskudzę. W warunkach polowych,
    czyli właściwie zawsze zwyczajnie przecieram go rękawem. Czy to mu w jakiś
    sposób szkodzi i powinienem się zaopatrzyć w jakiś seksowny zestaw
    pędzelków, szmatek i różnej maści specyfików? Samego szkła nigdy nie
    dotykałem.

> [...]
    > nazywają
    > "UV kołowy" - co to niby jest? Co to znaczy to kołowy? Kształt szybki? :)

    Filtry UV kołowe są przeznaczone do Nikona D800:
    http://www.lider24.media.pl/p/pl/47922/nikon+d800.ht
    ml

  • 7. Data: 2010-09-16 00:46:43
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    "filtrem kołowym" określa filtr wyposażony w specjalną płytkę (warstwę),
    której zadaniem jest zaburzenie polaryzacji (liniowej).

    Spolaryzowane liniowo światło wpadające przez obiektyw do wnętrza aparatu
    może zostać źle "zinterpretowane" przez wszelkie sensory umieszczone
    wewnątrz - choćby dlatego, że odbijając się od luster i przechodząc przez
    elementy dzielące wiązkę mogą zostać wygaszone na skutek polaryzacji przez
    odbicie (efekt "symetryczny" do tego, który mamy wygaszając odbicie filtrem
    PL). Dlatego za filtrem polaryzacyjnym (polaryzującym) "niszczy" się
    uporządkowanie wnoszone przez filtr. Filtry, które to potrafią są to właśnie
    filtry kołowe.
    Filtry UV nie zmieniają w istotny sposób polaryzacji, więc są z definicji
    "kołowe" - tak, jak szyba w oknie.

    Albo w tej materii wydarzył się przewrót na miarę Kopernika, albo cięcia w
    programie nauczania fizyki są większe niż myślałem...

  • 8. Data: 2010-09-16 00:54:03
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Rafal Jankowski" <j...@o...wsisiz.edu.pl> napisał w
    wiadomości news:alpine.LFD.2.00.1009160210410.14870@oceanic.wsi
    siz.edu.pl...
> [...]
    > sposób szkodzi i powinienem się zaopatrzyć w jakiś seksowny zestaw
    > pędzelków, szmatek i różnej maści specyfików? Samego szkła nigdy nie

    Ze specyfików najlepsze jest ... chuchnięcie.
    W ekstremalnych przypadkach alkohol.

    Do czyszczenia może być świeżo wyprana chustka bawełniana. Sprawdzają się
    różne "mikrofibry" oraz lenspen.
    Zanim jednak użyjemy szmatki/lenspena szkło trzeba odpylić
    dmuchawką/pędzelkiem.

    Szmatkę prowadzimy krótkimi ruchami. Jak pechowo pw szmatce zaplącze się coś
    twardego, nie zaorzemy szkła na całej powierzchni.

    Na szybko w torbie warto mieć pędzelek (używam pędzelków kosmetycznych a'la
    szminka, zamykanych) i szmatkę.

  • 9. Data: 2010-09-16 15:32:32
    Od: Rafal Jankowski <j...@o...wsisiz.edu.pl>

    On Thu, 16 Sep 2010, Marcin [3M] wrote:

> [...]
    >
    > Albo w tej materii wydarzył się przewrót na miarę Kopernika, albo cięcia w
    > programie nauczania fizyki są większe niż myślałem...

    Jestem pewien, że z nikonem d800 ze strony którą podałem działałyby bez
    problemu filtry UV kołowe (bez polaryzacji).

  • 10. Data: 2010-09-16 17:53:54
    Od: dobrov <d...@i...pl>

    Olek wrote:

    > dołóż jakieś 30 zł i kup Marumi CPL WPC Slim to już bardzo przyjemny
    > polar i w wersji slim...

    Kurde, obejżałem test filtrów polaryzacyjnych na optyczne.pl i fotki bez filtra
    wyglądają mi prawie identycznie jak te z filtrem. Prawie, bo te z filtrem jakoś
    wydają się czasem
    gorsze - bledsza zieleń i jakieś dodatkowe flary. Scenkę źle dobrali czy to wszystko
    pic na wodę?