eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowajaki fitr UV + polar kołowy - kręci mi się już we łbie od ofertyRe: jaki fitr UV + polar kołowy - kręci mi się już we łbie od oferty
    From: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: jaki fitr UV + polar kołowy - kręci mi się już we łbie od oferty
    Date: Thu, 16 Sep 2010 02:46:43 +0200

    "filtrem kołowym" określa filtr wyposażony w specjalną płytkę (warstwę),
    której zadaniem jest zaburzenie polaryzacji (liniowej).

    Spolaryzowane liniowo światło wpadające przez obiektyw do wnętrza aparatu
    może zostać źle "zinterpretowane" przez wszelkie sensory umieszczone
    wewnątrz - choćby dlatego, że odbijając się od luster i przechodząc przez
    elementy dzielące wiązkę mogą zostać wygaszone na skutek polaryzacji przez
    odbicie (efekt "symetryczny" do tego, który mamy wygaszając odbicie filtrem
    PL). Dlatego za filtrem polaryzacyjnym (polaryzującym) "niszczy" się
    uporządkowanie wnoszone przez filtr. Filtry, które to potrafią są to właśnie
    filtry kołowe.
    Filtry UV nie zmieniają w istotny sposób polaryzacji, więc są z definicji
    "kołowe" - tak, jak szyba w oknie.

    Albo w tej materii wydarzył się przewrót na miarę Kopernika, albo cięcia w
    programie nauczania fizyki są większe niż myślałem...