  • Data: 2010-06-09 09:40:09
    Temat: Re: jaki bezpiecznik..?
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

    Am 09.06.2010 10:23, schrieb William Bonawentura:

    > Użytkownik "EM" <e...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Projekt jest taki, jaka świadomość projektanta (który jest budowlańcem a
    > nie elektrykiem). Stosowanie B16 do obwodu gniazd bez uzasadnienia tego
    > jest IMHO reliktem dawnych, osczędnych instalacji. Skoro można
    > zastosować mnijesze zabezpieczenie to powinno się tak zrobić.

    nie wiem czy aż tak dużo zmieniło się w Polsce od czasów PRL. Mój ojciec
    pracował w budowlance i projektował instalacje elektryczne w
    mieszkaniach i był jak najbardziej inżynierem elektrykiem. Miał
    odpowiednie normy, które w tych czasach były takie, jakie były. Znaczy
    rozdzielne obwody oświetlenie i gniazdka, czyli dwa obwody na
    mieszkanie. W małych pokojach jedno gniazdko, w dużych dwa lub trzy i
    koniec. Zabezpieczenie było na ogół albo 2x10A, albo 10A/16A (to
    później, jak pralki automatyczne wkroczyły do mieszkań). Ale już wtedy
    było to małowate.

    Waldek