  • Data: 2010-06-09 15:12:28
    Temat: Re: jaki bezpiecznik..?
    Od: "kogutek" <k...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > No i właśnie o to mi chodziło :). Pół biedy, jeśli wywali Ci bezpiecznik
    > w mieszkaniu ;P... gorzej, jak zaplombowany, przedlicznikowy ;)... to
    > był właśnie "plus" instalacji takich, jak Ty masz... I dlatego mnie
    > ciekawiło, jak to się robi teraz, kiedy wszystko ma mieć swój osobny
    > bezpiecznik ;)...
    >
    > --
    >  Pozdrawiam
    >  Konop
    Robi się dokładnie tak samo jak dawniej. Żeby dobrać bezpiecznik potrzebujesz
    informacji o maksymalnym poborze prądu przez odbiornik. W zależności od tego
    prądu dobiera się przewody o określonym przekroju biorąc poprawkę na ich sposób
    ułożenia i z czego jest zrobiona izolacja. To na razie jest proste i oczywiste
    dla każdego. Ale dochodzą jeszcze inne parametry. Impedancja pętli zwarcia na
    przykład. Ten cudak to nic innego jak prąd zwarcia mierzony w gniazdku. Ktoś
    może powiedzieć że bez wpływu. Instalacja z miedzi, uzwojenie transformatora z
    miedzi. Jak będą to 2 omy to i tak popłynie ponad 100A a bezpiecznik jest na
    25A. Musi wywalić. I tu się pomyli. Przy bezpieczniku C do wyskoczenia albo
    przepalenia potrzeba 250A żeby wykrył zwarcie i zareagował w określonym czasie (
    2sek). Przy 25A nie przepali się on nigdy. Również bezpiecznik 25A B nigdy się
    nie przepali w takiej sytuacji. Ale potrzebuje on do przepalenia w czasie do 2
    sekund o połowę mniejszego prądu. Zamiast 250 A 125A. 125A to więcej niż 100A.
    Wyskoczy ale w innym czasie. Może tego czasu nie wytrzymać izolacja na
    przewodach. Trzeba założyć bezpiecznik 20A B. Bo ma on prąd zadziałania w czasie
    do 2 sekund w granicach 100A i tyle da gniazdko. A jak przepuścisz przez niego
    25A to zadziała w czasie liczonym dziesiątkami minut. Ale 20A C będzie niedobry
    bo potrzebuje do szybkiego zadziałania 160A. Tak się to mniej więcej robi. Prąd
    wydrukowany na bezpieczniku to nie prąd przy którym zadziała a prąd przy którym
    na pewno nie zadziała bez względu na czas w którym prąd płynie. Dlatego na 16
    amperowym bezpieczniku B może jednocześnie wisieć pralka i czajnik elektryczny.
    Pralka pociągnie 10A, czajnik 10A. Razem 20A ale zanim zareaguje bezpiecznik to
    wyłączy się czajnik i bezpiecznik nie rozłączy obwodu.