  • Data: 2010-06-09 19:01:47
    Temat: Re: jaki bezpiecznik..?
    Od: Konop <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Robi się dokładnie tak samo jak dawniej. Żeby dobrać bezpiecznik potrzebujesz
    > informacji o maksymalnym poborze prądu przez odbiornik. W zależności od tego
    > prądu dobiera się przewody o określonym przekroju biorąc poprawkę na ich sposób
    > ułożenia i z czego jest zrobiona izolacja. To na razie jest proste i oczywiste
    > dla każdego. Ale dochodzą jeszcze inne parametry. Impedancja pętli zwarcia na
    > przykład. Ten cudak to nic innego jak prąd zwarcia mierzony w gniazdku. Ktoś
    > może powiedzieć że bez wpływu. Instalacja z miedzi, uzwojenie transformatora z
> [...]

    Spoko... to się tyczy "szybkości bezpieczników" i ja to w sumie wiem.
    Wiem, jak się liczy, choć wiem inaczej, niż Ty ;P... ale to się ma nijak
    do MOJEGO gadania o tym, czy suma zabezpieczeń w domu powinna być
    zbliżona do zabezpieczenia głównego, czy nie. Ale OK, już mi wszystko
    wyjaśnili, więc nie musicie już na to odpowiadać...

    Co do Twoich obliczeń... mnie uczyli, że "B" wywala szybko (było to do
    0,2s chyba, a nie 2s!!) przy prądzie od 3 do 5 razy większym od
    znamionowego. Czyli w pesymistycznych warunkach bierze się 5x więcej,
    dla B20A -> 100A. I liczymy, czy przy danej rezystancji uziemienia dla
    prądu zwarcia <100A napięcie dotyku będzie NIE WIĘKSZE od napięcie
    bezpiecznego. Jak tak - wszystko OK.
    Chodzi o to, że albo wyłącznik ma zadziałać szybko (do 0,2s) i wtedy
    napięcie może nie być bezpieczne w przypadku przebicia...
    ...albo wyłącznik może zadziałać wolniej, ale wtedy napięcie musi być
    bezpieczne....

    Konop