  • Data: 2010-06-09 14:15:14
    Temat: Re: jaki bezpiecznik..?
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Chodzi mi tylko o jedną rzecz - jak projektuje się tego
    > typu rzeczy?

    Zakłada się współczynnik jednoczesności.

    > Z drugiej - to trochę wkurzające, że jak się człowiek
    > zapomni, to musi wzywać elektryka, czekać 2 dni, aż będą
    > mieli czas rozplombować zabezpieczenie przedlicznikowe i
    > zapłacić im Bóg wie ile...

    Ile razy się zapomniałeś w życiu?

    > I dlatego jestem ciekawy jak to się robi. Czy dopuszcza
    > się sytuacje takie, że suma zabezpieczeń w domu jest ponad
    > 3x większa od zabezpieczenia poprzedniego? Czy raczej
    > stara się to utrzymać w jakiś rozsądnych granicach?? Bo
    > się na tym nie znam! Ale nie chodziło mi o to, żeby
    > wywalić bezpiecznik 35A i dać tam 120A, tylko właśnie czy
    > to jest dobry pomysł, żeby za 35A dawać 7x16A.

    Możesz dać nawet 20 obwodów po 16 A, a na klatce w WLZ mieć
    np. 35 A. Bezpieczniki w domu zabezpieczają instalację
    mieszkaniową. Prawdopodobieństwo podłączenia w tym samym
    czasie do każdego obwodu "dużego" urządzenia, tak żeby np. w
    każdym płynął prąd na pograniczu zadziałania wyłącznika,
    jest bardzo, bardzo niskie :-). Gdyby z\projektować tak jak
    sugerujesz to WLZ w kilkumieszkaniowej klatce miałyby
    zabezpieczenia po 200A albo i więcej, a przy każdym małym
    bloku stała trafostacja SN ;-))).

    > Nie znam się na projektowaniu i nie chciałem nikogo
    > skrytykować. Po prostu byłem ciekawy, czy tak się to
    > zawsze robi, czy jednak ciut inaczej. Co jest
    > priorytetem....

    Nie ma priorytetu. Jest statystyka. Podobnie rozumując: mam
    w sieci powiedzmy 600 klientów po 2 Mbps, czyli powinienem
    mieć łącze dostępowe 1,6 Gbps, a nie mam. Mam 200 Mbps i
    jeszcze jest zapas. Wynika to właśnie ze wspólczynnika
    jednoczesności. Szansa że wszyscy nagle zaczną wykorzystywać
    swoje łącze na maxa jest bliskie zeru... Podobnie rzecz ma
    się np. z wodociągiem...