  • 101. Data: 2017-08-18 14:25:51
    Temat: Re: jak w silniku wykrywany jest zapłon?
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-08-18 o 14:11, Piotr Gałka pisze:

    > Wyjaśnij, proszę, co masz na myśli, bo ja nie widzę.

    W 2 i 4 cylindrowym to przeciwwagi na wale mają łagodzić skutki
    posuwisto-zwrotnej pracy tłoków.

    Robert

  • 102. Data: 2017-08-18 14:44:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...
    W dniu 2017-08-18 o 13:18, Marek pisze:

    >Uważasz, że lepiej by było:
    >- suw pracy w jednym
    >- suw pracy w drugim
    >- dwa suwy jałowe

    >Taki silnik to dopiero by "równo" pracował :)

    Glowy nie dam, czy tak nie pracuja niektore motocykle.
    Te co maja uklad V.

    J.

  • 103. Data: 2017-08-18 14:44:57
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    w systemie siła 'POPIS/EU <N...@g...pl> wrote:

    > ogólnie to te gaźniki to jakaś magia, o ile wtrysk to wiadomo, to jak to

    Wpiszesz sobie "how carburetor works" sam?

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 104. Data: 2017-08-18 14:48:32
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-08-18 o 12:31, Piotr Gałka pisze:

    > Iskra to takie bydle, że zawsze sobie znajdzie drogę do skoczenia.
    > Kiedyś (jak robiłem zapłon tyrystorowy do samochodu taty) to chciałem
    > zobaczyć jak długą iskrę uda się osiągnąć. Zapłon wysterowałem jakieś
    > 10Hz. W jednej ręce trzymałem przewód WN z cewki a w drugiej przewód od
    > masy cewki i oddalałem. Chyba gdzieś koło 4cm zamiast przestać skakać to
    > iskra znalazła sobie drogę przez moje ręce :(
    > P.G.
    No to Cię nieźle trzepnęło :) a Ty pewnie robiłeś ten z magazynowaniem
    energii w cewce i rozładowaniem kondesatora tyrystorem prze cewkę. Zgadłem?

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 105. Data: 2017-08-18 14:50:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 2017-08-18 o 13:18, Marek pisze:

    niestety - w 4-ro suwie zaplon co 2 obroty, w maluchu wiec co obrot -
    i tloki musza chodzic rownolegle.

    >A w 4 cylindrowym nie widzisz tego samego "problemu"? :-)

    w R4 nie ma, bo tam jednak dwa tloki parami chodza przemiennie.
    I sie wzajemnie znosza wibracje ... aczkolwiek pozostaja te drugiego
    rzedu.

    Tym niemniej drobna przeciwwaga pozwala zmniejszyc sily - ale
    calkowicie sie nie da, bo masy w rozna strone jednak inne.

    J.

  • 106. Data: 2017-08-18 14:51:36
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > No chyba sobie jaja robisz, taki układ by wprowadzał duże wibracje...

    Jeszcze jedno - do eliminacji wibracji, są przeciwciężary na wale, mają one
    za zadanie możliwie dokładnie zrównoważyć rozkład sił wynikły z ruchów i
    pracy tłoka.
    Teraz pomyśl - jak by tłoki w malaczu nie chodziły współbieżnie, to jak
    miały by chodzić? Jak wtedy rozkładały by się siły? I jak byś chciał
    rozłożyć równo zapłony na oba cylindry? Nie ma wyboru - to jedyny sposób, w
    jaki to może sensownie chodzić, tylko palić będą oczywiście na przemian.

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

  • 107. Data: 2017-08-18 15:06:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Znów doświadczenia z Hayabusy - czujnik położenia wałka rozrządu (w
    >Sienie
    >nazywany czujnikiem fazy) jest tam potrzebny tylko do odpalenia,
    >potem można
    >go odpiąć i dopóki jest podłączony czujnik położenia wału, to silnik
    >będzie pracował.

    >Zastąpić się nie da, bo ma dużo mniejszą "rozdzielczość" niż czujnik
    >położenia wału (jest jedna wypustka na wałku rozrządu i wiele
    >wypustek
    >na kole magnesowym połączonym z wałem).

    W samochodach o ile sie orientuje, to na kole zamachowym istotne byly
    dwa znaczniki.
    Dodatkowe wypustki byly z jednej strony i pozwalaly okreslic ktora to
    polowa kola.

    Ale moze poszli dalej, bo ustawic odpowiednie wyprzedzenie zaplonu to
    najlpiej jak sie ma czeste dane o pozycji, a nie jakies estymacje
    przez pol obrotu.

    >Czujnik wałka rozrządu służy tylko
    >do ustalenia kiedy jest "pozycja zero" (TDC na którymś cylindrze, nie
    >wiem
    >czy nie na pierwszym).

    Tym niemniej pokusilbym sie o uzycie w razie awarii czujnika na wale.
    Lepiej jak pojazd dojedzie do serwisu sam.

    https://www.youtube.com/watch?v=c9UwrVNXXzo
    Kreci sie "very poorly", ale kreci :-)

    Odlacz w Hayabusie czujnik walu w czasie pracy silnika :-)

    J.

  • 108. Data: 2017-08-18 15:36:44
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-08-18 o 14:44, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Piotr Gałka"  napisał w wiadomości grup
    t...

    > Glowy nie dam, czy tak nie pracuja niektore motocykle.
    > Te co maja uklad V.

    I Ursus C330.

    Robert

  • 109. Data: 2017-08-18 15:44:05
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > W 2 i 4 cylindrowym to przeciwwagi na wale mają łagodzić skutki
    > posuwisto-zwrotnej pracy tłoków.

    W przypadku 2 tłoków poruszających się razem oczywista jest konieczność
    przeciwwagi.
    W przypadku 4 wydaje mi się, że dwa skrajne kompensują dwa środkowe.
    Nie kojarzę aby na wale dla 4 cylindrów były przeciwwagi, ale nigdy w
    realu nie widziałem takiego wała i nie jestem mechanikiem tylko
    elektronikiem.

    W każdym razie wątpliwość oczywista dla 2 wydała mi się nie mieć
    zastosowania do 4 i dlatego zdziwienie, że uważasz że powinno się
    widzieć ten sam problem, bo ja nie widzę.
    P.G.

  • 110. Data: 2017-08-18 16:17:48
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-08-18 o 15:44, Piotr Gałka pisze:
    > Nie kojarzę aby na wale dla 4 cylindrów były przeciwwagi, ale nigdy w
    Są, dlatego widzę w nich takie samo zastosowanie.
    > realu nie widziałem takiego wała i nie jestem mechanikiem tylko
    > elektronikiem.
    A ja stolarzem :-)

    Robert