-
111. Data: 2017-08-18 16:19:34
Temat: Re: jak w silniku wykrywany jest zapłon?
Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>
W dniu 2017-08-18 o 14:48, Janusz pisze:
>> Iskra to takie bydle, że zawsze sobie znajdzie drogę do skoczenia.
>> Kiedyś (jak robiłem zapłon tyrystorowy do samochodu taty) to chciałem
>> zobaczyć jak długą iskrę uda się osiągnąć. Zapłon wysterowałem jakieś
>> 10Hz. W jednej ręce trzymałem przewód WN z cewki a w drugiej przewód od
>> masy cewki i oddalałem. Chyba gdzieś koło 4cm zamiast przestać skakać to
>> iskra znalazła sobie drogę przez moje ręce :(
> No to Cię nieźle trzepnęło :) a Ty pewnie robiłeś ten z magazynowaniem
> energii w cewce i rozładowaniem kondesatora tyrystorem prze cewkę. Zgadłem?
Nie spodziewałem się tego. Myślałem, że przy zbyt dużej odległości po
prostu przestanie skakać. Chyba około sekundy, może dwóch upłynęło zanim
do mnie dotarło co się dzieje i że najlepiej zrobię, jak zbliżę druty z
powrotem do siebie, a potem położę na stole tak, aby żaden się nie zsunął.
Po lepszym odizolowaniu się od drutów i powtórzeniu eksperymentu iskra
znalazła sobie drogę po obudowie cewki WN.
Dokładnie tak. Cewkę nawinąłem na jakimś rdzeniu zwijanym (tak na oko z
trafa jakieś 40W). Całość wyszła duża. Tata zrobił spawaną obudowę z
blachy 2mm o wymiarach około 10x10x30cm (dawniej pod maską było trochę
miejsca - według mnie to był włoski Fiat 132, ale obrazki jakie znajduje
Google mi się nie zgadzają - tył był inny).
Wszelkie problemy z rozruchem jak ręką odjął. Planowałem dorabianie
układu, że w czasie jak kręci rozrusznik to nie idzie jedna iskra tylko
cała wiącha, ale okazało się nie potrzebne.
W drodze sygnału z przerywacza nieopatrznie użyłem okrągłego
kondensatora styrofleksowego i od wstrząsów któraś jego nóżka straciła
kontakt z okładką, a tata nie pamiętał, że na obudowie jest wszystko tak
przygotowane, że przełożenie 4 drutów z jednej kostki do drugiej (jeden
do jeden aby było łatwiej) przywraca układ klasyczny. W domu nie
mieliśmy telefonu (podanie czekało 19,5 roku zanim przydzielili) więc
trochę zeszło zanim tata mnie sprowadził.
Po wymianie kondensatora już nigdy nic nie nawaliło.
W tym samochodzie kilka moich konstrukcji było na stałe zamontowane.
P.G.
-
112. Data: 2017-08-18 16:28:56
Temat: Re: jak w silniku wykrywany jest zapłon?
Od: Pszemol <P...@P...com>
HF5BS <h...@...pl> wrote:
>
> Użytkownik "Pszemol" <P...@P...com> napisał w wiadomości
> news:on228k$bo1$1@dont-email.me...
>> Zenek Kapelinder <4...@g...com> wrote:
>>> Jak zdiagnozowac? Najpierw cisnienie sprezania bym zmierzyl i porownal z
>>> tym co fabryka mowi ze moze jeszcze byc.
>>>
>>
>> Sądzisz, że na zimnym silniku luzy większe i sprężanie słabe? Ale to nie
>
> Niby tak.
>
>> diesel, to benzyna, w benzynowych to chyba nie aż tak krytyczne?
>
> Ale też normę powinno trzymać i nie różnić się zbyt wiele między sobą.
>
>> Swoją drogą autko ma dopiero 150 tyś oryginalnych mil na liczniku... już
>> byłyby problemy z ciśnieniem??
>
> Nic prostszego, jak sprawdzić, przy okazji przyjrzeć się świecom?
> 150kmil to nie tak mało. To będzie ze ćwierć bańki kilkometrów.
>
Miernik znów się nie doczekał wyjęcia z fabrycznego opakowania :-)
Wczoraj, w drodze na wycieczkę nurkową, zapaliła się w mym Passacie lampka
check engine! Hurra. Kod błędu? P0301, czyli misfire (brak zapłonu)
cylinder 1.
Wykręcona świeca ma na powierzchni izolatora ceramicznego znowu wypaloną
ścieżkę po której wysokie napięcie ucieka do masy "na skróty" zamiast
przeskakiwać między elektrodami wewnątrz cylindra.
Z tym, że już ją kiedyś umyłem i tą usmoloną ścieżkę na skróty wyczyściłem
i jakiś czas było dobrze... W związku z tym mam pytanie: czy to problem ze
świecą czy fajka?
Tymczasowo zamieniłem świece: tą z cylindra 2 dałem do cylindra 1, tą z 1
znów umyłem i dałem do cylindra 2.
Kod OBDII skasowałem i auto pali równo...
Świece tańsze do wymiany niż kable, ale czy to możliwe aby ceramika świecy
powodowała taką naskórkowość i wyładowania koronowe czy to jednak trzeba
wydać sporo więcej kasy na nowe kable WN?
-
113. Data: 2017-08-18 16:41:10
Temat: Re: jak w silniku wykrywany jest zapłon?
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Pan Pszemol napisał:
> Świece tańsze do wymiany niż kable, ale czy to możliwe aby ceramika
> świecy powodowała taką naskórkowość i wyładowania koronowe czy to
> jednak trzeba wydać sporo więcej kasy na nowe kable WN?
Uszkodzenie kabli dobrze widać po ciemku -- na ich powierzchni można
zobaczyć pełzające fioletowe wyładowania. A świece kiedyś zalecano
wymieniać co dziesięć tysięcy kilometrów. Teraz robią lepsze, wytrzymują
dwadzieścia razy tyle, ale uszkodzenie ceramiki nie powinno dziwić.
--
Jarek
-
114. Data: 2017-08-18 16:45:57
Temat: Re: jak w silniku wykrywany jest zapłon?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Pszemol" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:on6tj8$4h7$...@d...me...
>Wczoraj, w drodze na wycieczkę nurkową, zapaliła się w mym Passacie
>lampka
>check engine! Hurra. Kod błędu? P0301, czyli misfire (brak zapłonu)
>cylinder 1.
>Wykręcona świeca ma na powierzchni izolatora ceramicznego znowu
>wypaloną
>ścieżkę po której wysokie napięcie ucieka do masy "na skróty" zamiast
>przeskakiwać między elektrodami wewnątrz cylindra.
>Z tym, że już ją kiedyś umyłem i tą usmoloną ścieżkę na skróty
>wyczyściłem
>i jakiś czas było dobrze... W związku z tym mam pytanie: czy to
>problem ze
>świecą czy fajka?
Mozliwe ze juz z fajka.
Ja troche poiskrzylo, to moglo zweglic plastik.
J.
-
115. Data: 2017-08-18 16:47:27
Temat: Re: jak w silniku wykrywany jest zapłon?
Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>
Pierdolisz jak potluczony albo jestes idiota. Mam prawie szesc dych na garbie. Moj
ojciec mial wojennego opla kadeta, kolor czarny. Jego nie pamietam, jest na
zdjeciach. Potem byla warszawa garbus biala, moskwicz 403 niebieski przed remontem
blacharki zielony po remoncie. Dalej byly dwie warszawy 224 i 223. Obydwie kremowe.
Potem czerwona Lada. Mial jedzcze nyse towos, ale to firmowy samochod byl. A Ty nie
pamietasz jaki samochod mial Twoj stary.
-
116. Data: 2017-08-18 17:21:26
Temat: Re: jak w silniku wykrywany jest zapłon?
Od: Marek <f...@f...com>
On Fri, 18 Aug 2017 14:07:48 +0200, Piotr
Gałka<p...@c...pl> wrote:
> - suw pracy w drugim
> - dwa suwy jałowe
> Taki silnik to dopiero by "równo" pracował :)
Moment, Zenek mural mną myśli położenie równo = suwy pracy czy
praca-wydech?
Wydziałem sowieckie konstrukcje praca - wydech i nie trzeslo i
argumentacja była właśnie, że zdjelano na przemian.
--
Marek
-
117. Data: 2017-08-18 17:24:27
Temat: Re: jak w silniku wykrywany jest zapłon?
Od: Pszemol <P...@P...com>
Adam Wysocki <g...@s...invalid> wrote:
> Pszemol <P...@p...com> wrote:
>
>> No chyba że nie odpalają w tym samym czasie bo jeden jest w suwie sprężania
>> a drugi w suwie wydechu :-) Chyba sam się przekonałem że błądzę :-))))
>
> Dokładnie tak jest. Do tego dużo łatwiej zjonizować spaliny niż mieszankę
> paliwowo-powietrzną, więc większość energii idzie na cylinder, który ma
> sprężoną mieszankę.
>
Czyli świeca otoczona gorącymi spalinami stanowi mniejszy opór i świeca ta
jest "zwarta" dając wyładowanie całej energii z cewki do świecy-siostry,
akurat otoczonej chłodniejszą mieszanką paliwa z powietrzem... sprytne! :-)
-
118. Data: 2017-08-18 17:24:27
Temat: Re: jak w silniku wykrywany jest zapłon?
Od: Pszemol <P...@P...com>
Robert Wańkowski <r...@w...pl> wrote:
> W dniu 2017-08-17 o 22:02, J.F. pisze:
>>
>> Użytkownik "Pszemol" napisał w wiadomości grup
>> dyskusyjnych:on4s57$gl6$...@d...me...
>> Janusz <j...@o...pl> wrote:
>>>>> Jedna cewka zapłonowa z dwoma uzwojeniami wysokiego napięcia
>>>>> obsługująca
>>>>> dwie świece.
>>>> Nie, jest ciekawiej, to jest jedno uzwojenie WN które jeden koniec ma do
>>>> jednej świecy a drugi do drugiej :)
>>>
>>> Nie bardzo w to wierzę. To uzwojenie musi być gdzieś do masy podłączone.
>>> Inaczej iskra nie miałaby "chęci" skakać do masy.
>>
>> Chyba jest odczep na srodku tego podwojnego wtornego ...
>> ale jessli chodzi o iskre, to imo niepotrzebny - i tak nie mialaby gdzie
>> skoczyc,
>> najblizej jest umasiona elektroda.
>>
>> J.
>>
>>
>>
> Tak było w maluchu.
> http://obrazki.elektroda.net/55_1264633302.jpg
> Musi skoczyć przez dwie świece.
Ach, teraz rozumiem: jakoś mi brakowało zamknięcia obwodu.
Jak widać jeden obrazek wart jest 1000 słów.
Pewnie tak samo jest w tym Passacie bo są trzy cewki i każda ma dwa wyjścia
na fajki do świec.
-
119. Data: 2017-08-18 17:39:45
Temat: Re: jak w silniku wykrywany jest zapłon?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:on6ns9$3c9$...@n...news.atman.pl...
Użytkownik "Marek" <f...@f...com> napisał w wiadomości
>> On Thu, 17 Aug 2017 15:38:39 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder
>> <4...@g...com> wrote:
>>> W maluchu tloki chodzily tak ze zawsze obydwa byly albo na gorze
>>> albo na dole.
>
>> No chyba sobie jaja robisz, taki układ by wprowadzał duże
>> wibracje...
>Jeszcze jedno - do eliminacji wibracji, są przeciwciężary na wale,
>mają one za zadanie możliwie dokładnie zrównoważyć rozkład sił
>wynikły z ruchów i pracy tłoka.
>Teraz pomyśl - jak by tłoki w malaczu nie chodziły współbieżnie, to
>jak miały by chodzić? Jak wtedy rozkładały by się siły? I jak byś
>chciał rozłożyć równo zapłony na oba cylindry? Nie ma wyboru - to
>jedyny sposób, w jaki to może sensownie chodzić, tylko palić będą
>oczywiście na przemian.
Wstaw "trabant" zamiast "maluch", moze byc tez syrena 103, i bedziesz
mial odpowiedz.
Tez dziala.
Przeciwwagi troche rownowaza tych tlokow i korbowodow, sily od obu
polowek sie rownowaza ... ale momenty nie.
Jedna polowka silnika chce w dol, a druga w gore - i powstaja wibracje
skretne.
W maluchu skretnych nie ma, sa proste :-)
J.
-
120. Data: 2017-08-18 18:33:47
Temat: Re: jak w silniku wykrywany jest zapłon?
Od: wół, wół roboczy, wół dojno roboczo obronny 'POPIS/EU <N...@g...pl>
> Wpiszesz sobie "how carburetor works" sam?
no mam pewne obawy, czy mi się nie oberwie...