    From: Michal Kleczek <k...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: ilu jest programistow na swiecie?
    Date: Wed, 18 May 2011 16:15:09 +0200
    <iqqt7m$qi0$1@news.onet.pl> <iqqtpa$gt3$1@node2.news.atman.pl>
    <iqr4u7$qpo$1@news.onet.pl> <iqr7pi$r95$1@node2.news.atman.pl>
    <iqrujs$b8$1@news.onet.pl> <iqs0o4$85o$1@news.onet.pl>
    <1...@l...localdomain> <iqtglc$5c5$1@news.onet.pl>
    <iqthln$9gp$1@news.onet.pl> <iqtirb$9kr$1@news.onet.pl>
    <iqtj7p$fel$1@news.onet.pl>
    <c...@w...googlegroups.com>
    <4dd25ea6$0$2500$65785112@news.neostrada.pl> <iqu0ii$7kc$1@news.onet.pl>
    <ir05n4$nik$1@news.onet.pl> <ir092m$4ul$1@news.onet.pl>
    <ir0fk0$vf2$1@news.onet.pl>
    <1...@y...googlegroups.com>

    Andrzej Jarzabek wrote:

    > Jeszcze zapomniałeś dodać, że procesy Agile na ogół nie określają w
    > jaki sposób wybiera się nazwę dla tworzonego programu.
    >
    > Pomijając jednak to, to można zwrócić uwagę, że jednak pewne aspekty
    > tego, o czym piszesz są uwzględnione gdzie niegdzie w Agile. Na
    > przykład praktyka samoorganizacji zespołów mówi coś o tym, że zespół
    > dobiera sobie narzędzia potrzebne do realizacji zadania zgodnie ze
    > swoimi umiejętnościami i wiedzą. Co oczywiście do końca nie rozwiązuje
    > problemu, bo trzeba najpierw taki zespół dobrać i z pewnością
    > znajomości pewnych języków czy technologii będą kluczem.

> [...]

    Z tego wynika, ze to cale "agile" to machanie rekami i "buzzwordy" i - jak
    napisalem - nikt tak naprawde ich nie stosuje (bo sie nie da) ale wszyscy o
    tym mowia.
    Co komu po metodykach, ktore nawet nie probuja odpowiadac na istotne pytania
    dot procesu produkcji oprogramowania? (Juz pomijajac kwestie, ze odpowiedzi
    na pytania, na ktore odpowiadaja sa hmm... kontrowersyjne)

    > Akurat do tego agile się odnosi, tylko raczej z drugiej strony: przy
    > jak dużym zespole stosowanie praktyk będzie możliwe/skuteczne?

    Ogon macha psem.
    To pytanie jest interesujace dla propagatorow agile, a nie dla kogos, kto ma
    zaplanowac projekt.

    > W tej kwestii akurat XP ma sporo do powiedzenia.

    Eee tam. Proponuje przeczytac ksiazke powiedzmy:
    http://www.amazon.com/Testing-Object-Oriented-System
    s-Models-
    Patterns/dp/0201809389

    XP do testowania sie ma tyle, ze mowi "trzeba testowac".

    [ciach]

    > Tylko że alternatywy nie dają ci możliwie dużej pewności.

    "Agile" za to mowia, ze w ogole nie nalezy probowac. To nie do przyjecia o
    tyle, ze wywraca do gory nogami cale doswiadczenie wielu (wszystkich?)
    organizacji. Trzeba by rezygnowac z tworzenia wieloletnich planow
    inwestycyjnych, budzetowania z perspektywa dluzsza niz miesiac itp.
    Jak chcesz przekonac inwestorow gieldowych, ze inwestycja w oprogramowanie
    ma sens, jezeli jedyne co im jestes w stanie powiedziec, to ze "wywalimy
    tylko X PLN na dwa miesiace pracy zespolu i wtedy zobaczymy co dalej".

    > Natomiast
    > krótki cykl i feedback daje orientację co do realnych postępów i
    > możliwość wyciągnięcia wtyczki na wczesnym etapie, zanim zbyt wiele
    > się utopi w projekcie.

    Znacznie taniej jest usiasc, pomyslec i _bez_ programowania stwierdzic, ze
    sie nie oplaca. Taki waterfall - najpierw myslimy, potem (ewentualnie)
    programujemy.

    > Nie no, bez przesady, konkretne metodologie mają do tego konkretne
    > praktyki.

    A jakie np?

    --
    Michal